Nekromanti Julstämning & NPCs

Troberg

Sinister eater
Så här i juletid så ska man dela med sig och sånt, helst då inte av sarkasmer vilket gör det till en svår säsong för mig.

Det finns få saker som gör spelet så levande som bra NPC/SLP. Vem kan inte komma ihåg massor av roliga, sorgliga, virriga, klumpiga, kaxiga, fulla, inkompetenta NPCs?

De flesta har nog sådana nedtecknade. Det hade varit kul om folk kunde dela med sig av sina roligaste/intressantaste NPCs. Fokusera gärna på beskrivning hellre än siffervärden.

Dela med er av era bästa skapelser här i tråden så att vi andra kan låna/stjäla i bästa juletidsanda!

Så här i juletid så ska man dela med sig och sånt, helst då inte av sarkasmer vilket gör det till en svår säsong för mig.
Du kan alltid, ALLTID, slänga dina sarkasmer på mig, troberg. Jag lovar.

Dela med er av era bästa skapelser här i tråden så att vi andra kan låna/stjäla i bästa juletidsanda!
Okej. Denhär kommer från tiden när jag precis hade inlett mitt spelledande. Var väl under ettårig i konsten. Total gröngöling alltså. Äventyret var skrivet* till DoD4 och baserat på filmen "Den djupa floden" (River runs through it). Det var mitt första äventyr som inte gick ut på att man skulle slåss för att nå sitt mål (även om jag IMHO var ganska banbrytande för SL-konsten i vår dåvarande spelgrupp, när det gällde att frångå dungeon crawling).
Rollpersonerna skulle åka nedför en strid flod i kanot och skulle vid sjön som finns i flodens ände, finna andra delen i någon demonkrigares utrustning (okej, inte särskilt ovanligt. Men äventyret var skoj).
Hursomhelst råkade de ut för en massa roliga saker under flodresan (glömde nämna att djungeln var så svårframkomlig att ingen kunde ta sig fram där. Därav kanoten) som lejon vid övernattningar, en ormmänniska (som var gjord av hundratals krälande ormar och regererande) och bushmän.
Det var en av dessa bushmän som är SLP:n jag ska tala om nu. Han slog följe med RP:na efter att ha hjälp till att hindra ett våldtäktsförsök från en rivaliserande stam (den enda gång våldtäkt har förekommit i mitt SL:ande). Hans namn var något som kanske skulle kunna skrivas ungefär nästan såhär: Aaarsschh (med reservation för stavningen), och han tillbad guden i "Rrroohh" (som var floden. Ni ser det effektiva i att använda dubbla bokstäver). Han pratade inte RP:s språk och de fick kommunicera via kroppspråk och ljud, vilket var en mycket utmanande sak för både mig och mina spelare. Han var mycket vänlig, men absolut ocivilserad när det gällde "moderna" saker. Däremot var han mycet hemmastadd i djungeln, och hans färdigheter räddade spelgruppen ett antal gånger.
Aaarsschh följde med RP under några äventyr till, innan spelgruppen lades ner p.g.a. Black_Oceans flytt till en stad 10mil bort.

Floden-äventyret är också ett av de äventyr som mina (dåvarande) spelare faktiskt kommer ihåg att jag spellett, vilket i sig är en otrolig prestation.

Sedan kan jag berätta om en rolig SLP som vi har stött på. Detta var också i DoD4, men jag var inte SL då.
Vår spelgrupp (innehållandes en riddare och en paladin, samt några andra krigare eller magiker... det var tider det) undersökte konstiga skeenden i en by och fick snart upp ett spår som ledde ut mot träsken. På vår väg mot sumpmarken slog den underligaste figur följe med oss. En liten, vit nudistanka vid namn Paavo, var den som ledde oss fram till altaret i träsket (det med de omgivande människoätande grodorna, ni vet :gremwink: ). Och hur konstigt det än låter var denna SLP seriöst spelad, och även om han bringade ett och annat skratt, så höll seriositeten i sig (så mycket den nu kunde göra det på den tiden).

Sedan kunde jag berätta en massa historier om mumintrollen också, men det vill ni knappast lyssna på.

/BD, har berättat klart.

Krille

Super Moderator
Herr Goro

Herr Goro var en köpman i första Skymningshemskampanjen som spelades. Han var... ehrm... "stor". Enorm, skulle man till och med kunna säga. Snorrik var han också, eftersom han var boss för ett handelshus. Han var djupt medveten om sina laster (mat och anseende), men var på det stora hela en hederlig karl.

Han hade en fru, som aldrig syntes, och ett par älskarinnor som han inte kunde ha sex med (vissa delar av anatomin var i vägen), men han hade dem ändå eftersom det innebar status. Måhända manschauvinistiskt, men man kan ibland undra om inte älskarinnorna hade herr Goro, på ungefär samma sätt som en katt har en husse. Som bekant så äger man inte en katt. Man bor hemma hos den och öppnar dess matburkar. Det var lite samma förhållande mellan Goro och hans älskarinnor.

När en... ehrm... "stor" rollperson dog och herr Goro fick reda på det så sade herr Goro vemodigt, "så synd, han hade ju en lovande pondus" och klappade sig på magen, vilket jag mimade genom att klappa i luften någon halvmeter utanför min egen mage.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Mumintrollen

"Sedan kunde jag berätta en massa historier om mumintrollen också, men det vill ni knappast lyssna på."

Jodå, såklart vi vill. :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Fransisco Baca + spoiler till EON

En av de SLP:s som jag är mest nöjd med var den slemmige Fransisco Baco ifrån det Western-äventyr som medföljer spelledarskärmen. En uppblåst mexikanare med sitt eget lilla harem. En av rollpersonerna försökte förföra honom för att få ur honom lite information och tvingades höra på han otroliga historier om sina äventyr. Han var väldigt rolig att spela.

Den lille gûrden i äventyret "De fördömdas sista hopp" var också en intressant figur. Alla trodde att han bara var en harmlös idiot när det så småningom visade sig att han var äventyrets skurk. Liten och hunsad. Det faktum att han hängde ut avföring utanför ett fönster och hade en osynlig vän som hette Tom gjorde det bara svårare att tro honom om något ont.

Duddmannen

Hero
Marco Volo à la vår fantastiske DM

En minnesvärd NPC från den DD3-kampanj som vi just avslutade var den kände upptäckaren och barden Marco Volo som i vår DMs tappning blev mycket älskad och hatad NPC. Vi älskade hans upptåg (som att ha intimt umgänge med borgmästarens dotter och på vägen hem passa på att stjäla några tavlor från huset) och hatade att han inte kom ihåg VAR han gömde sakerna (som till exempel Cormyrs Riksäpple eller en låda med Myrkuls Krona). Han växte under kampanjens gång och när vi slutade hade han blivit en riktigt lugn och sansad person som nog skulle göra vad som helst för att komma bort från oss andra. Vi var ju uppenbart helt galna!

Re: Mumintrollen

Det var en gång ett litet, litet knytt, som hade en stor, stor näsa. Han hette walium och lade sin näsa i blöt på de mest konstiga ställen. Oj... det blev visst fel där... :gremblush:

/BD, som bara lade till det sista om mumintrollen för att se om nån OT-are skulle nappa.

Troberg

Sinister eater
I ett försök att släpa tråden tillbaka on topic ska jag berätta om en kul skeppsbesättning vi mötte.

Karaktärerna behövde åka båt någonstans (fantasy). Enda fartyget de fick fatt på var ett fartyg med (visade det sig senare) suspekt last. Efter att vi kommit iväg visade det sig att besättningen verkade lite, låt oss kalla det avtrubbade. Efter att ha frågat runt lite vad de hade för last visade det sig att det var något slags gräs från en annan kontinent som man kunde röka...

Hela resan var besättningen mer eller mindre stenad, försökte man prata med dem (inklusive kaptenen) så fick man bara svar i stil med "Det är lugnt, det fixar sig.". Vad som gjorde överfarten ännu mer spännande var att försvaret mot pirater var en enorm kanon som ingen verkade ha hum om hur man skulle hantera eller hur mycket krut man skulle ladda med...

Det var skönt att komma iland igen...

chrull

Stockholm Kartell
Re: Mumintrollen

Hm. är det någon som spionerar på mig? senast i förrgår tror jag att jag pratade om muterade albinosniglar i en liten finsk by till mutant. De ska bryta på finlandssvenska och vara allmänt sådär jobbiga som jag upplever trollen.

chrull

Ymir

Liten kantbaron
Re: Första Snön

Well...den här är väl rätt uttjatad vid det här laget, men jag är såå förtjust i henne. Ååååååångest.
Åh, jag är så ooond...*stolt*

(Innehållet i inlägget länken pekar till kan vara stötande för känsliga personer)

Första Snön: http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...amp;o=&vc=1

Jag har med henne på ett hörn också i min nuvarande eonkampanj, där hon slagit sig ihop med en äldre älva, av thism-stammen ironiskt nog, i en drakes tjänst. Första Snön är alltjämnt en söt liten sak, men mycket ärrad, både fysiskt och psykiskt, och trots att hon på ytan tycks ganska glad, energisk och rentav lite barnslig så finns det ett tungt vemod över henne, och en stor sorg i hennes ögon som ingen kan ignorera. Hon är rättfram, fördomsfri och väldigt ärlig - hon hycklar inte, säger direkt vad hon tycker, även om det är opassande i situationen, och besitter ett slags simpelt, bondskt förnuft som ofta tycks ge henne rätt i slutändan. Få inser hur empatisk hon är, att hon trots sin egen smärta utmärkt förstår andras känslor, rentav bättre än de själva. Sig själv förstår hon dock inte, trots sin sinnesskärpa, och hon trycker fortfarande undan sitt eget trauma, oförmögen att hantera sin sorg på annat sätt än att försöka glömma den. Det är givetvis utsiktslöst. Hon är så god och försöker verka lycklig, men förr eller senare måste hennes plåga åter välla upp till ytan, och frågan är då om hon någonsin kan kämpa ned den igen.

- Ymir, ångestvirtuos

Quan'talis

Swashbuckler

Ja. Jag tror att det krävs talang för att få ångest och lidande att verka så... vackert. Jag är imponerad.

(Nu blev du glad, va? Se det som en tidig julklapp. Eller något sånt)

-JPS-

walium

Ganska töntig, faktiskt

Finns det någon möjlighet att det kan utvecklas djupare känslor mellan henne och någon annan rollperson i gruppen?

Ymir

Liten kantbaron

Givetvis, sådana möjligheter bara måste tas till vara. Vad tror du om mig, egentligen? Nån måste ju krama henne när ångestbomben exploderar :gremfrown:

Det är bäddat för att hon kommer att bli nära vän med en av rollpersonerna, iallafall. Kärlek...tja, det är inte omöjligt, men förmodligen ganska osannolikt som det ser ut nu. Hon är lite för trasig för att kunna hantera så starka känslor smidigt, och hennes stundom naiva framtoning kombinerat med hennes litenhet tenderar att få folk att behandla henne lite nedlåtande, inte ta henne på allvar riktigt...tills de lär känna henne, och inser hur allvarlig hon faktiskt är.

- Ymir, får nog ta sig en funderare på hennes sexualitet

Ymir

Liten kantbaron

Nu blev du glad, va?

Det kan du ge dig på. :gremlaugh:

Vackert... Jo, det är i sanning vad Första Snöns lidande är... Kunde inte sagt det bättre själv.

- Ymir, ångestexpert

GrottrolletNaug

Swashbuckler

Jag vill kongratulera din väldigt allvarliga slp har blivit så lyckad. Även fast man kan argumentera att du har överdrivit Thismens elakhet så är det sådana överdrifter som ibland krävs från SL för att en reaktion ska ta vid.

- Ymir, får nog ta sig en funderare på hennes sexualitet

På vilket sätt skulle den skilja sig från en vanlig alvs ?
Förresten, hur gammal är hon ?

/Naug, riktigt intresserad.

Ezping Orm

Hero
Re: Fransisco Baca + spoiler till EON

Den lille gûrden i äventyret "De fördömdas sista hopp" var också en intressant figur. Alla trodde att han bara var en harmlös idiot när det så småningom visade sig att han var äventyrets skurk.

Ooh! En av mina favoriter. Vi är mitt uppe i äventyret och spelarna har just fått reda på att den lilla förtryckta gûrden på fängelseön har snuvat dem på krigsbytet. Oj, vad de avskyr honom, och värre kommer det bli.. Heheheh :gremgrin:

Ymir

Liten kantbaron

Jag har inte överdrivit något, i mitt tycke. Killen var helt sonika sjuk i huvudet, utom sig av hat, och med bristfällig empati och en gravt sadistisk ådra. Man kan göra sånt då, speciellt om ingen kommer ställa en till svars för det.

Och angående hennes sexualitet...tja, jag resonerar som så att den antagligen sabbats en aning pga att hennes sexualdebut bestod i att bli gruppvåldtagen av ett gäng thismädlingar i några veckor. Man får men av sånt, du vet :gremfrown:

Hon var 21 år vid tillfället (motsvarar 17 mänskliga år), och är åtminstone 23 fyllda i nuläget.

- Ymir, ger svar på tal

GrottrolletNaug

Swashbuckler

Och angående hennes sexualitet...tja, jag resonerar som så att den antagligen sabbats en aning pga att hennes sexualdebut bestod i att bli gruppvåldtagen av ett gäng thismädlingar i några veckor. Man får men av sånt, du vet

Så klart man får men av sådant, det har jag inte ifrågasatt, om det var det du trodde.

Faktum är att jag känner tös som blev sexuellt utnyttjad som barn under ungefär 1-2 års tid (när hon var 13-14 år gammal. Hon är 15 nu), hennes sexualitet har fått sig en rejäl smäll, och det finns konkreta men som man kan peka på och säga "det där är inte riktigt som det ska". Inte för att hon har något problem med det, hon hanterar det förhållandevis bra.

Men man kan väl säga att hon är ett typexempel på vad klassisk betingning kan göra med människor.

/Naug

Balderk

Swashbuckler

-Ymir, får nog ta sig en funderare på hennes sexualitet

På vilket sätt skulle den skilja sig från en vanlig alvs ?

Kan inte två alver ha olika sexualitet nu plötsligt? Det här kanske inte hör så mycket till vad ni diskuterar, men man behöver ju inte köra efter stereotyper hela tiden. Även om hon inte fått men av vad som gjordes mot henne så kan hon väl ändå ha en annan sexualitet? I alla fall människor har ju olika sexualitet, varför kan då inte alver ha det?

/Herr Balderk, var tvungen att reagera...

Troberg

Sinister eater

I alla fall människor har ju olika sexualitet, varför kan då inte alver ha det?
Av samma anledning som att alla alver har båge och springer i skogen, alla dvärgar är buttra, har yxa och lever i grottor medan människor kan vara väldigt olika, det vill säga att det är lättare att stereotypa sådant man inte känner så väl.

Inte för att jag håller med om det, men så är det.