Nekromanti "Jupiter Ascending" antifeministisk? Spoilers!!!

Minimoni

Homelander
Ok, jag har nu förstått att många tycks uppfatta den här filmen som antifeministisk eller liknande. Ja, filmen har en Damsel in distress, men här tycker jag faktiskt att filmen presenterar goda grunder för varför och anledningen är inte att hon är tjej. En kille i samma situation skulle vars i minst lika mycket distress, jag skulle i alla fall bryta ihop om jag fick se världen från det perspektivet som den kvinnliga protagonisten får göra.

Kan jag få lite smarta insikter från de som är betydligt mer insatta i det här än jag är? Är verkligen filmen dålig bara på grund av att den kvinnliga protagonisten ofta blir räddad eller finns det något jag missat?

Förklara gärna era åsikter om filmen ur ett feministiskt perspektiv och berätta vad ni tycker för jag är ärligt nyfiken och intresserad då jag gillade filmen väldigt mycket.

Ingen bashing av varandra eller annan skit utan vi försöker hålla det vardagsrum-civiliserat! :)

Jarl

Hero
Som jag minns det finns det två kvinnliga karaktärer som har något utrymme att tala om (kan minnas fel, vill verkligen inte se om filmen):
den onda adelssystern och Jupiter. Adelsdamen är mest bara allmänt dålig, medan Jupiter själv är extremt passiv.

Filmen verkar framställa Jupiter som huvudpersonen vi ska följa och identifiera oss med, men hon åstadkommer i princip ingenting av egen förmåga utan måste helt lita på att starka män runt om henne får något gjort. Vanligtvis brukar protagonister växa och ta mer utrymme under filmers gång, men Jupiter vägrar lyckas med något.

Det har väl varit huvudinvändningen tror jag?

Lägger in en brasklapp om att mitt minne kan vara färgat av att det var en av de sämsta filmerna jag såg 2015.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har inte tid att skriva långt, men: Ja, det finns problematiska aspekter, men som jag ser det har filmen en klart kvinnlig "blick". Någon beskrev den som en 14-årig tjejs stargate-fanfic och det tycker jag stämmer ganska bra. De karaktärer som sexualiseras är i stort sett män; framför allt Caine. Filmen är ganska mycket kvinnlig wish fulfilment.

Minimoni

Homelander
Nice att lära sig något nytt! Tydligen är en av mina nya favoritfilmer riktad till 14 åriga tjejer med sexualiserade män :-D

Det trodde jag inte om mig själv men alltid kul att lära sig något nytt!

Och alla som tycker filmen är dålig har fel ;-)

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Inte heller jag tänker skriva långt, men det är ett felaktigt antagande att tro att om en kille varit i samma situation hade det inte varit problem = samma som att det funkar att tjejen är i situationen. Det är nämligen en tjej i situationen, inte en kille. Hade situationen varit annorlunda hade den varit annorlunda. Nu är den inte annorlunda. Nu är den som den är.

Jupiters damslande stör mig något enormt, och filmen fokuserar för all del på att hon är bidrottning men även på hennes pojkvän massor. Detta gör den inte antifeministisk, det gör bara att den befäster vissa normer i samhället som är rätt sunkiga. Och det är ju synd.

Cool fanfic tho.

Mundo

Myrmidon
Om det var på grund av in post som du fick den tanken so sorry, jag ville mest driva med Krank för att inte få honom att börja glo på annat istället för att se på Game of Thrones.

Apropå Jupier Ascending så är dess största brott inte dess tråkiga karaktärer elles ens den OTROLIGT korkade plotidén om att bin kan känna igen "riktigt" kungablod. Det värsta är vad den gör med en så fantastiskt skicklig skådespelare som Eddie Redmayne.

Lukas

Mannen i Gult
Mundo;n181266 said:
Apropå Jupier Ascending så är dess största brott inte dess tråkiga karaktärer elles ens den OTROLIGT korkade plotidén om att bin kan känna igen "riktigt" kungablod. Det värsta är vad den gör med en så fantastiskt skicklig skådespelare som Eddie Redmayne.

Herre jävlar vad dåligt.

Jag har inte sett filmen, och det där klippet övertygade mig om att jag aldrig skall göra det

Mundo

Myrmidon
Lukas;n181273 said:
Herre jävlar vad dåligt.

Jag har inte sett filmen, och det där klippet övertygade mig om att jag aldrig skall göra det
Whisper. SCREAM. Whisper. SCREAM! Whisper. SCREAAAAAAM!

(Hur jag förväntar mig vad instruktionerna var från regissörerna)

krank

Äh, jag gillar det. Han framstår som neurotisk och lagom knäpp. Han försöker vara cool och lugn men under ytan är han hysterisk; det är bara en tunn mask eller fernissa. Det som finns under ytan bryter fram när han blir för upprörd.

Max Raven

T12-kultist
Jupiter är i mycket klassisk Harlequin-roman-hjältinna.

Det vill säga samma typ av hjältinna som Jane Eyre - en som kvinnliga tittare ska leva sig in i.

På plussidan så är hon huvudpersonen, tar plats i berättelsen och behandlas som person. På minussidan är hennes egen agens rätt kraftigt begränsad.

Vacker film dock.

Mundo

Myrmidon
krank;n181296 said:
Äh, jag gillar det. Han framstår som neurotisk och lagom knäpp. Han försöker vara cool och lugn men under ytan är han hysterisk; det är bara en tunn mask eller fernissa. Det som finns under ytan bryter fram när han blir för upprörd.
Han framstår som Jeremy Irons i Dungeons and Dragons filmen. Vill du skratta åt hur dåligt de kan få en prisbelönt skådespelare att skådespela, så kör hårt!

Minimoni

Homelander
Jeremy Irons i Dungeons and Dragons suger, Eddie Redmayne i Jupiter Ascending är ju riktigt bra! Uppenbart att vi verkligen ser scenerna med helt olika ögon.

Än en gång, kul att veta vad ni tycker :)

krank

Max Raven;n181313 said:
Jupiter är i mycket klassisk Harlequin-roman-hjältinna.

Det vill säga samma typ av hjältinna som Jane Eyre - en som kvinnliga tittare ska leva sig in i.

På plussidan så är hon huvudpersonen, tar plats i berättelsen och behandlas som person. På minussidan är hennes egen agens rätt kraftigt begränsad.
Precis så ser jag det också. Och av någon anledning anses kultur riktad mot kvinnor (som Harlequin) generellt sämre... Jag menar, det var inte som om The Matrix var något föredöme vad gäller kvinnor med självständighet och agens direkt. Så filmer som riktar sig mot män och som har problematiska aspekter ur jämställdhetssynpunkt passerar, medan diton som riktar sig mot kvinnor inte gör det.

Det syns för övrigt överallt. I det bottenlösa hatet mot "omanliga" artister som Justin Bieber till exempel, eller mot Twilight. Eller Sex and the City.

Lukas

Mannen i Gult
krank;n181332 said:
Precis så ser jag det också. Och av någon anledning anses kultur riktad mot kvinnor (som Harlequin) generellt sämre... Jag menar, det var inte som om The Matrix var något föredöme vad gäller kvinnor med självständighet och agens direkt. Så filmer som riktar sig mot män och som har problematiska aspekter ur jämställdhetssynpunkt passerar, medan diton som riktar sig mot kvinnor inte gör det.

Det syns för övrigt överallt. I det bottenlösa hatet mot "omanliga" artister som Justin Bieber till exempel, eller mot Twilight. Eller Sex and the City.

Jag håler med dig om att kultur riktat mot kvinnor får mycket mer kritik än kultur riktat mot män,
men alltså är det inte värre när verk riktat mot kvinnor visar upp kvinnor som objekt som saknar självständighet? Specielt verk riktat till unga kvinnor, det bli ju lite av en lärdom de risker att lära sig efter?

CapnZapp

Myrmidon
Minimoni;n181162 said:
Är verkligen filmen dålig bara på grund av att den kvinnliga protagonisten ofta blir räddad
Nej.

(Filmen är u-s-e-l men just det skälet var inget jag störde mig på)

Genesis

Ni dés ni maître
Xhakhal;n181227 said:
Inte heller jag tänker skriva långt, men det är ett felaktigt antagande att tro att om en kille varit i samma situation hade det inte varit problem = samma som att det funkar att tjejen är i situationen. Det är nämligen en tjej i situationen, inte en kille. Hade situationen varit annorlunda hade den varit annorlunda. Nu är den inte annorlunda. Nu är den som den är.
Alltså, jag kan tycka att det är like trist oavsett kön på huvudpersonen. Att huvudpersonen jönsar runt och blir utsatt för saker och aldrig faktiskt gör något själv är något jag kan finna väldigt irriterande. Bara en boll som studsar mellan olika racket, liksom. Tar huvudpersonen inga beslut som har konsekvenser känns hela berättelsen tom på dramaturgi, tycker jag.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Genesis;n181342 said:
Alltså, jag kan tycka att det är like trist oavsett kön på huvudpersonen. Att huvudpersonen jönsar runt och blir utsatt för saker och aldrig faktiskt gör något själv är något jag kan finna väldigt irriterande. Bara en boll som studsar mellan olika racket, liksom. Tar huvudpersonen inga beslut som har konsekvenser känns hela berättelsen tom på dramaturgi, tycker jag.
Just det här är intressant: jag har jättesvårt för det här i TV-spel, men stör mig jättesällan på det i film. Hmm... Nu blir jag nyfiken på varför.

Hursomhaver, den här tråden har övertygat mig att jag verkligen borde sätta mig och se Jupiter Ascending. :)

Arfert

Facit
Jupiter Ascending är både bra och dålig på samma gång, ungefär som The Mortal Instruments och Divergent kan vara samtidigt kassa och bra; trevlig underhållning.