Nekromanti Jurassic Park

swazze

Swordsman
Nu när vi ändå är inne på att snacka om filmer i neotechs värld så får man väll dra in en till. Det jag tänker på främst är hur vida det är möjligt att verkligen skapa en dinosauriepark. Eftersom man har kommit så pass långt med gentekniken så borde det inte vara några som helst problem att klona fram nya dinosaurier om man bara lyckas få tag på lite dinosaurie-DNA. Så hur pass skev är idén med att borra efter myggor i bärnsten ? Finns det någon annan teknik som är bättre ?

Ok om man nu lyckas få fram några dinosaurier. Vad ska man göra med dem? Först och främst ska de inte vara några mördarmaskiner som i filmerna. Men att verkligen anlägga en dinosauriepark i nån djungel vore en rolig grej, dessutom hade det dragit dit en hel del terrorister, ursäkta turister. Parken kan man placera i nått inte allt för nogräknande afrikanskt land, som till 99% ägs av det megaföretag som får för sig att anlägga parken. Exempel på land kan ju vara Republiken Förenade Kongo.

swazze - kunde inte somna igår och det berodde inte på en massa dinosaurier under sängen

fusk

Warrior
alltså, att skapa dinosaurier med hjälp av gammalt DNA är bara att glömma, DNA håller inte så länge, nå jag tror att man kanske kan hitta lite fragment... däremot är det ju möjligt att megaföretagen tagit fram artificiella dinosaurier dom har ju gjort enhörningar och annat skummt! vad man gör med dom? man säljer dom till någon som vill ha dom, till ett annat företag som sysslar med parker och sådant... och till väldigt rika människor...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
I mitt Neotech så har jag lagt mycket tonvikt på genetik och vilka bissarra saker man kan uppnå med den. Mina spelares karaktärer är ett bra exempel på detta :gremlaugh:

För ett gäng duktiga genetiker så torde det vara en smal sak att bygga ihop bioroider som ser ut som dom gamla dinosaurierna. För vi vet hur dom ser ut. Vi har massor med skelett, och duktiga paleontologer har många ganska bra teorier om hur dinosaurierna skulle ha levt och fungerat.

Så jag tror inte att det är en teknisk omöjlighet att bygga någonting som ser ut som dinosaurier, uppför sig som vi trodde att dinosaurier gjorde (eller på annat vis om man vill det) och lever som dinosaurier.

Däremot så kommer det kosta en skyjävla massa pengar, det kommer ta tid och många testexemplar innan dom första dinosaurierna överlever skapelseprocessen. Ännu mer tid och pengar för att få dom att uppföra sig som man vill.
Sen ska man ha forskare som håller tyst om det, och ett lugnt och stabilt land som inte Interpol har tillgång till.

Man måste nämligen akta sig för interpol. Deras sjunde direktorat är utformat för att stävja just sådana här aktiviteter. Däremot så har ju Interpol bara tillgång till dom länder som faktiskt släpper in dom (alla länder som är med i FN d.v.s.).

/Naug, gör annat än dinosaurier med sina galna genetiker

fusk

Warrior
vad har interpol emot biodroider? dom dödar väll bara sådan som har spårat ur? det finns ju gott om olika genomanipulerade djur, till och med en del som är helt genetiskt framtagna?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Interpols sjunde direktorat

Från N2 boken sid. 267.

... Direktoratets uppgift är att finna och eliminera bioroider, androider och andra artificiella personer. ...
Det framgår dock inte varför dom ogillar bioroider, androider och andra artificiella personer i boken.

notis och definition: När vi spelar Neotech så skiljer vi på Bioroider och kloner. Kloner är kopior av existerande människor. Bioroider är när man byggt ett DNA från grunden i ett labb, och sedan gjort varelser av det.

Min tolkning av det hela är att om man kan framställa artificiella personer som inte kan skiljas från vanligt folk så kommer man kunna göra väldigt många väldigt elaka saker. Typ ersätta viktiga personer med kopior som själv har kontrollen över.
En av dom större farhågorna med bioroider är att dom är genmanipulerade och kommer sprida sina gener vidare på ett ickeönskvärt sätt. Kan inte Interpol kontrollera det, så blir dom nervösa och skjuter det istället.

Naturligtvis så finns det bioroider, androider och andra AP som är under kontroll, bevakning och är registrerade av sjuan. Dessa får troligtvis existera, men dom lär inte ha mycket att säga till om.

I mitt Neotech så jagar Interpol mestadels androider. Bioroider som liknar människor är ganska ovanliga, och deras jobb brukar oftast vara saker som "En galen forskare har släppt 3000 genmanipulerade hundar på den ryska tundran. Om vi inte stoppar dom nu så kommer dom paja hela ekobalansen."
Eller ännu värre, dåligt genmanipulerade växter *ryser vid tanken på den ekologiska katastrofen*

Dom enda bioroiderna dom har stött på har varit sinnesmatta och långt ifrån mänskliga. Det är därför som dom inte riktigt vet vad dom ska göra med mina spelares karaktärer. Dom är nämligen bioroider, men uppför sig som vilken människa som helst (med vissa små skillnader :gremlaugh: ).

Jag tror faktiskt att Interpols aversion mot bioroider helt enkelt är rädsla, för att människans genom ska kuka för att det finns massor med bioroider som går omkring och gör barn okontrollerat. Rädslan ligger i att bioroidernas DNA är smutsigt, och på så vis kommer att förstöra mänskligheten på sikt.
Det är i alla fall den neo-fascistiska hållning dom har i min kampanjvärld :gremsmile:

Allt det bästa
/Naug, gillar sin kampanjvärld

fusk

Warrior
Re: Interpols sjunde direktorat

jo jag känner igen texten, men det är det att jag har för mig att det finns en hel del genmanipulerade och genframställda husdjur i neotech... men jag hittar det inte så jag börjar bli osäker, men ifall det finns så skulle jag nog jämställa dinosaurier med dom, dvs. att interpol bara jagar dom ifall dom rymmer.

Danilow

Veteran
Och hur var det med hästarna?

Nu talar jag friskt vågat direkt ur minnet, men hästarna dog ut och alla försök att på genetisk väg återskapa dem har misslyckats. Eller minns jag fel? Om jag minns rätt så känns det som att de skulle börja med att lösa problemet med hästarna och sedan börja funder på dinosaurier. Men det är en cool idé, så skit i naturlagarna och C.J. Ströms fantasier och kör på dina egna!

eNo

Veteran
DNA bryts ner med tiden hur man än lagrar det. Det är omöjligt att hitta en hel gen från ett förhistoriskt djur och med tanke på hur många gener som DNA-strängen består av är chanen 2 till ingenting att hitta en komplett kromosom. Och det behövs många kromosomer...

Alltså; totalt omöjligt.

Fast det är klart, du kan ju alltid låta några förskare återskapa DNAt på något smart sätt som ingen förstår.