Nekromanti Just typiskt.

Storuggla

Champion
Idag skulle jag spela. Woo! Speeel! Rollspel! Med tärningar och grejer! Woo!

Och så vaknar jag upp med.. rännskita. Diarré Extraordinare. Kan inte gå utanför dörren. Kan för den delen inte spela här heller, eftersom jag dels har en katt som anser att tärningar är kattleksaker ("Måste leka med rullande tärning!") och pennor man skriver med ska gnagas på och dels springer på muggen en gång i kvarten. :gremmad:

Varför vill gudarna att jag inte ska spela?

Storuggla, blues song of bathroom

Johan K

Gammal & dryg
Lagen om alltings jävlighet ??

Varför vill gudarna att jag inte ska spela?
Jag skulel gissa på att de gör det bara för att jälvas med dig ! Hoppasatt du får sepalt lite rolspel nån annan dag.

/ Johan K, som demat M:UA idag & ska lira samma sepl imorgnon.

Lindenius

Swashbuckler
Mmmm… nu är jag i synk med tre av dina gudar. Det verkar anse att det är ett av följande:

1. Du tänkte orena tankar 22:48 för tre dagar sedan.
2. Du åt ur orena tankar
3. Du bor i Stockholm

//erik. tvingar sin dotter att tvätta sin tandborste. Det borde ge mig magsjuka om några veckor.

Rickard

Urverk speldesign
"Åh, nej. Diarré kommer alltid olämpligt." [NT]

/Han som haatar den reklamen (för vem sjuttsingen tänker så?)

Johan K

Gammal & dryg
Jo faktsitk...

finns det inte diarré medecin som man kan ta vid sådana här tillfällen?
Det gör ju det..
Det fins nån tablett, som jag inte kommerihåg vad den heter, soom man kan ta om an är riktigt kass i magen. Tror den binder ihop maginheållet på nått sätt, fråga mig bara inte hur..

Eksem

Champion
Re: Jo faktsitk...

Det finns en sort som är ganska suspekt till utseendet. En kompis sålde såna som "E" till mindre begåvade småtjejer på Hultsfredsfestivalen.

Storuggla

Champion
Det finns. Man måste bara ha sådant hemma, eftersom man inte känner sig för att vandra till apoteket när man har just det medicinska prodblemet.

Storuggla, snart tenörd

Heimdall

Veteran
Re: Huskur

Hej.
Gör mitt första! inlägg här, ödets ironi att det skall handla om
ja, det vet ni. Men nåväl efter att ha åkt på salmonella två gånger! så finns en viss erfarenhet av problemet.
Vad hjälper? Huskurer nope det enda som har en effekt
är imodium- tabletter som saktar ner tarmrörelsen.
Dessa finns under olika namn på apoteket. Så ha några
hemma är ett tips. Men överdosering leder till att man blir stenhård och då i magen :gremtongue:
Vad har jag lärt mig av detta, ät aldrig sallad,kall sås och drick inte icke behandlat vatten utomlands.
För annars blir det mest....skit....
(hamnade detta fel? Använder plattvisning för att jag mer mest van vid det).
Heimdall.

Krille

Super Moderator

Men nåväl efter att ha åkt på salmonella två gånger! så finns en viss erfarenhet av problemet.
Salmonella är ju trots allt lite av ett specialfall, och ett rätt allvarligt sådant.

Rent generellt sett så är diarré en grej som man egentligen inte bör bota. Det är kroppens sätt att bli av med saker i tarmarna så snabbt som möjligt, om sakerna skulle visa sig obra för kroppen. Stannar det kvar i kroppen - det vill säga om man inte skiter ut det, utan tar till medicin för att ha det kvar - så är det skadliga också kvar i kroppen, vilket ökar risken för att det blir verkligt illa.

Det är egentligen mest om diarrén är en bieffekt av något annat problem (magsår, exempelvis, eller colon irritabile), eller om vätskeförlusten eller avsaknad av näringsupptagande till följd av diarrén är ett större hot mot kroppen än vad orsaken till diarrén är, som det är en bra idé att stoppa diarrén. I övriga fall är det nästan bättre att lida och bli av med skiten så fort som möjligt.

Krille

Super Moderator

Betyder det att du har colon irritabile, eller att du inte vet vad det är?

Om du har det, så led jag själv av det under ett antal år efter magsår, förmodligen före också, men då visste jag inte om det. Hur som helst så har jag nästan koll på tjocktarmen nu. Den väsnas fortfarande då och då, men det klarar sig. En stor orsak till att det blev bättre var fiberkosttillskott, i mitt fall inolaxol ("receptfritt på apotek" som det heter). Det tar dock ett tag, så förvänta dig inga snabba kurer. Det botar inte diarrén, men det hjälper mot problemet bakom. Däremot har det hänt att jag har fått leva på knäckebröd och blåbärssoppa vissa dagar, och det brukar hjälpa.

Om du inte har det, så är det på svenska irriterat tjocktarm och på utrikiska IBS eller Irritable Bowel Syndrome. Man vet fortfarande inte riktigt varför det kommer, utan används mest som ett samlingsgrepp om jobbiga tjocktarmar.

Storuggla

Champion

"Betyder det att du har colon irritabile, eller att du inte vet vad det är?"

Jag vet vad det är. Använd sålunda utselutningsmetoden.

"En stor orsak till att det blev bättre var fiberkosttillskott, i mitt fall inolaxol ("receptfritt på apotek" som det heter)."

I en lax ål, det ska jag komma ihåg till mitt besök på apoteket i morgon. :gremsmile:

Storuggla, receptfritt är gott

Heimdall

Veteran

Fibrer och pro viva (finns i blåbärsmak), kan hjälpa men det tar lite tid innan det får effekt.
Det är mest förebyggande, när det väl rinner till, dricka, dricka och dricka lite till.
Har fortfarande problem efter salmonellan och lär så ha en lång tid.
Det finns yoghurt och fil med nyttiga bakterier men det är väldigt omtvistat om bakterierna verkligen gör nytta,
då magsyran tar kål på det flesta.
Pro viva funkar bäst i det avseendet.
Nåväl lycka till..

Troberg

Sinister eater
Man kan vaccinera sig mot vissa typer av magsjuka. Bra om man åker utomlands till länder där man troligen åker på sådant. Prata med närmaste vårdcentral så fixar de det. Det är inte ens en spruta, bara någon brusvätska man dricker.

Saxifrage

Hero
Re: Jo faktsitk...

Det finns en sort som är ganska suspekt till utseendet. En kompis sålde såna som "E" till mindre begåvade småtjejer på Hultsfredsfestivalen.

Elakt... fast att inte få klossa på en vecka kan förvisso också vara en sinnesvidgande upplevelse.