Nekromanti Känns detta igen?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Trodde jag skulle börja med ett nytt kapitel. Kände att jag behövde läsa in mig lite då jag inte jobbat med spelet på 4 månader av ett dussin olika jobbiga anledningar. Mhm... Det blev 3 fulla dagar "rätta fel". Det är en grej. man tror man har ett bar system. Så visar det sig så fullt av buggar. Man får gå över saker gån på gång och det påverkar i sin tur andra sektioner så man inte vet var man är. Det är grej 2. jag skapar små Jag var här - dokument som visar på var jag var då jag började ta min detour som leder till en anna detour som leder till...

Tillsist kommer man inte ihåg vad det var som ledde en till den senast debuggade passagen. Hur hamnade jag här lixom.

Mina dokument blir då jag upptäcker ett fel i ska vi säga träffområden som leder till att jag i träffområden måste kolla en grej för eldskurar där jag upptäcker ett fel som kräver att jag måste kolla ammunition som leder till att jag måste kolla en grej i Skador där jag äntligen inte hittar fler fel... EH? Hur kom jatg HIT??? Vad gjorde jag först av allt? Dokument typ:

Jag var här:

Träffområden
Eldskurar (antal xx???)
Ammunition (hur funkar hagel?)
Skador (skador på fler kroppsdelar för ett vapen??)

Sådana dokuemnt visar sig ovärdeliga för mig i rollspelsskapande och företagsbygge. För där händer fan samma sak varje dag.

Rickard

Urverk speldesign
Uhm, om dina dokument är lika ostrukturerade som inlägget du skrev här så föreslår jag att du försöker få in lite vettig struktur i ditt liv. Ett tips när det kommer till regeldesign är att göra som i programmering och hitta en grundstruktur som du använder om och om igen. Att göra specialsaker för nya tillkomna områden är dålig programmering/regeldesign. Därför ska man aldrig sätta sig ner och börja skriva/programmera direkt, utan sätta sig ner och skissa upp hela sin struktur och gissa sig till vad som är troligast att bli utbyggt. Det gör att man får en seg start, men arbetet blir desto snabbare.

Ett exempel på detta var när jag skulle skriva mitt EDoD-system, då jag satte mig ner och plitade upp alla rubriker som jag antagligen behövde. Misstaget jag gjorde var att jag aldrig skrev vad rubriken skulle handla om; något som jag nu har fått äta upp i efterhand för jag glömde vad vissa rubriker skulle handla om. Nu när jag ser tillbaka i backspegeln så var det förarbete jag lade ner med rubriksättningen givande. Magikapitlet, som jag skrev som en berättelse och därmed var tvungen att ha en röd tråd genom hela kapitlet, var jättetacksamt att skriva när jag hade rubrikerna att gå efter.

Sedan är det jätteviktigt (läste det i en bok om hur man skriver klart texter och håller med) att man skriver klart och sedan går in och småpillar. Annars blir man aldrig klar. Om du läser för att ta igenom sådant du glömt, så ignorera alla dina fel. Du kommer ju ändå läsa om allting senare.

I korthet: Jag känner igen mig i det där i hur jag var förut (tror jag, för jag förstod inte inlägget till fullo), men inte i hur jag är idag. Jag har lärt mig den hårda vägen (fått kasta ut och göra om) och dragit nytta av den struktur som jag tilltvingat mig när jag har programmerat (bättre med seg struktur i början än segt kaos i slutet).

/Han som hoppas att han inte hade en för barsk ton i inlägget

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ja jag antar att jag lär mig nu... Så strukturerad har jag aldrig varit. Men saker dyker upp som behövs och ändrar på vissa andra regler/sidor av en site som man redan gjort. Men homogent är ett ord jag dyrkar nu mer. Så mycket det går. Enkelt är ett annat sådant ord. LE-versionen av Starchallenge är en ren lättnad. Och förmodligen fan så mycket roligare. Men det ser jag vid speltestet.

Rickard

Urverk speldesign
Men det ser jag vid speltestet.
Vilket med 98% säkerhet kommer att resultera i att du behöver skriva om en hel del. :gremwink:

/Han som fick skriva om massor av saker från de tre eller fyra första spelmötena (olika spelgrupper)