Nekromanti Känsloregler:

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vi är vana att hantera psykologi med vanliga kvalitetsvariablar i rollspelen; hög SAN är bättre än låg SAN, osv. Jag har inte varit helt nöjd med detta.

Ett tag ville jag (särskilt i skräckrollspel) använda någon sorts känslighetsregler istället; där man behandlade psyket som om det vore ett mätinstrument.

För att förstå skillnaden; tänk på en sådan sak som vår mänskliga hörsel; i rollspelen är ett högt ljud enkelt att höra, särskilt av någon med bra hörsel. (Men i verkligheten så skulle ju ett väldigt högt ljud faktiskt vara särskilt skadligt för någon med väldigt bra hörsel)

I vanliga matinérollspel har vi inget problem med att skilja på låga ljud och höga oväsen (vi behandlar dem som två helt olika grejer, helt enkelt), men i just skräckrollspelen, och om vi byter ut "ljud" mot "psykiska signaler" (eller något) så kan det finnas en poäng att vissa personer är så avtrubbade att de inte märker något - samtidigt som vissa andra personer är så känsliga att de tar skada!

---

Man kan hantera psyket som om det vore ett "öra"; alltså så att lågt "ljud" + dålig "hörsel" = märker inget, medan högt ljud + bra hörsel = tar skada. Men prylen är att jag faktiskt hellre skulle vilja vända på det!

Jag kan ta droger som ett exempel: Hallucinogener ger väldigt överrumplande effekter. Det intressanta är att väldigt överkänsliga personer (schizofrena i synnerhet) ofta hanterar effekterna av hallucinogener mycket bättre och mer kontrollerat än personer som är psykiskt friska. Här kan man alltså säga att Hög "hörsel" på sätt och vis fungerar som ett skydd mot höga "oljud".

---

Till ett skräckspel jag håller på och pular med för tillfället, så hade jag tänkt att allt skulle följa denna princip. Att vara överkänslig ska också vara en sorts skydd mot överstimulering - en nervös person skall visserligen vara labil och kunna kraja rejält när hon har otur, men överlag skall hon ändå ha ett visst skydd mot stimuli. Det regelsystem jag tänkt använda skulle fungera på följande vis:

1. Ta fram lika många sexsidiga tärningar som ditt värde i Stress + omständighetens Stimuli.

(Stress är en skala mellan 1-5, där en person med 1 är helt psykisk frisk och lugn. 2 är uppjagad eller agiterad, 3 är nervös och skakig, 4 är helt neurotisk och klart sjuk, 5 är helt besinningslös; ett djur) (Stimuli använder en liknande skala; där 1 är vad man kan föreställa sig få en person med Stress 1 att övergå till Stress 2, osv. En rå och opolerad strid kan exempelvis kvala som Stimuli 2, medan Stimuli 4 är ett industriellt, hänsynslöst och grymt utnyttjande)

2. Ta bort alla tärningar som visar lika med eller lägre än ditt värde i Stress. Om du nu har fler tärningar än ditt värde i Stress så har du blivit mentalt skadad, och ditt värde i Stress ökar till antalet tärningar du har.

3. Addera eventuellt lika många tärningar som den Psykos du är påverkad av. (Oftast finns det inte någon sådan, men droger såsom LSD kan ge en Psykos (två tärningar, i så fall)) och slå samtliga.

4. Tag nu bort alla tärningar som visar -högre- än din Stress. Kvarvarande tärningar talar om vilken reaktion du får; alltså hur förvrängd din världs- och självuppfattning blir.

(Här kommer trixet: Alla rollpersoner har några problem som de i vanliga fall undertrycker. Såsom "självförakt". Psykoser utlöser dessa problem, och sättet de gör det på beror på hur stressad man är. Hög stress är att man överdriver ens problem och förlorar kontrollen över dem, medan låg stress innebär att man blir låst av ens problem och resignerar under dem. Alltså; med ett problem såsom "självförakt" så skulle man med låg stress kunna få en psykos som gjorde att man paralyserades av självömkan, skuld och ångest, medan hög stress skulle kunna resultera i att man drabbades av dödsförakt eller att man aktivt försökte åsamka sig själv smärta eller skada. Ju högre psykosen är, i desto större grad ballar man ur)

---

Två slag, och det går ju ganska snabbt eftersom skalan är så liten och eftersom man bara behöver göra jämförelser och inte några additioner. Å så kan man alltså skilja på stress (såsom centralstimulans) och psykos (såsom hallucinationer) vilket är bra om man exempelvis vill ha drogregler där det blir roligt att blanda amfetamin och LSD (vilket är en självklarhet om man nu ska ha drogregler).

Vad tyx?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Å några exempel:

När Lovisa märker att killen - som tagit med henne hem till sig - somnat, så kliver hon rastlöst upp från sängen och rör sig mot badrummet. När hon passerar ett rum med stängd dörr - som de bara passerat kvällen innan - börjar hon bli nyfiken. Är det ett extra sovrum, och i så fall för vem? Eller har han gjort om det till ett kontor eller liknande? Försiktigt drar hon i handtaget och kikar in...

...för att se en hel vägg med fotografier på henne; tidningsurklipp, utskrifter från nätet och polaroider, och framför väggen; en grotesk docka hopsydd av kuddar, fastsurrad med ryggen mot en stolsrygg, med särade ben; Dockans huvud hängandes tungt åt sidan i en gest som väcker sympatier...

Spelledaren bedömer att det är läge för ett stimulansslag: Lovisa är helt lugn (Stress:1) och situationen är djupt oroande; (Stimuli: 2) så spelaren slår tre T6. Lovisa är väldigt lugn, vilket betyder att hon helt saknar något psykologiskt skydd mot upplevelsen. Man tar bara bort de tärningar som visar just 1. Hon slår 4, 4 och 5, så det hjälper henne inte. Hon chockas hårt och blir direkt stressad, oroad och mycket nervös. Hennes Stress ökar till 3.

Sedan slår hon dessa tre tärningar igen, och nu skall hon räkna alla tärningar som visar tre eller lägre. Om hon slår 1, 2 och 6 så får hon en Psykos på 2. Det är en psykos som påverkar ens åsikter och känslor, men inte nödvändigtvis ens handlingar. Eftersom Lovisa har rätt hög Stress så kommer hennes problem att överstimuleras. Om Lovisa har problemet "självbekräftelsebehov" så skulle man kunna föreställa sig att Lovisa skulle bli smickrad av upplevelsen; och tappa bort sig själv medan hon gick fram och badade sig i det reflekterande ljuset från fotografierna, strykandes sina händer och sin kropp mot dockan...

Med ett problem som "infantilism" (som inte riktigt anknyter till upplevelsen i fråga) behöver inte reaktionen vara så intimt kopplad med dockan eller fotografierna. Då är det enklare att bara föreställa sig hur Lovisa börjar tänka som ett litet barn, och blir så rädd att hon bara lämnar lägenheten; och knappt ens kommer ihåg att ta på sig skorna och utekläderna.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Å några exempel:

Äh, tvärtom skall det nog vara...

Alltså, att man först behåller tärningarna som visar -lika med eller lägre- än ens Stress, för att sedan i psykos-slaget behålla dem som visar -högre- än ens Stress.

Det betyder att en nervös schizofren person har mycket problem med överstimulering, men att det är ganska lugnt för henne att sitta hemma och röka salvia.

Äh, jag måste räkna på det... Men jag gillar principen iaf.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Å några exempel:

Med ett problem som "infantilism" (som inte riktigt anknyter till upplevelsen i fråga) behöver inte reaktionen vara så intimt kopplad med dockan eller fotografierna. Då är det enklare att bara föreställa sig hur Lovisa börjar tänka som ett litet barn, och blir så rädd att hon bara lämnar lägenheten; och knappt ens kommer ihåg att ta på sig skorna och utekläderna.

Jag tänker mig snarare de två olika (dock infantila) reaktionerna som två olika kategorier - man kan bli infantilt fascinerad (och gå in i rummet, läsa artiklarna som är utklippta, försöka minnas när bilderna kan vara tagna etc) eller få ett infantilt(snarare instinktivt) flyktbegär. Som motsats till detta kan man ställa olika former av rationella reaktioner (som i sig också kan vara farliga eftersom skräck/stresskällan så vitt vi vet är instabil och kan göra vad som helst), där personen reagerar olika om denne får ett rationellt flyktbegär (ser till att få med sig alla saker, fast förhöjd risk att väcka killen) eller rationell fascination (står och ooglar över väggen ett par sekunder, går sedan tillbaka, slaggar och försöker låtsas som ingenting och går sen till snuten dagen efter). Klarar personen slaget eller inte blir för hårt stressad så får spelaren i högre grad välja hur denne vill handskas med problemet som uppstått. På detta viset får vi in lite "meta"-taktik och när slumpen får spela in (det vill säga, när personen blir mycket stressad) så kommer det ibland hjälpa personen, ibland stjälpa. Det kanske är bättre att låtsas som man inget vet - hade han velat ha ihjäl Lovisa hade han väl gjort det för länge sen, och om hon bara sjappar så kanske han flippar på riktigt. Vi har behandlat hur man agerar när man trots allt har tänkt LITE på situationen, så oavsett om man stormar ut i direkt fara för sitt liv eller om man spelar ovetandes har man ju iallafall övervägt konsekvenser av sitautionen. Betänk istället specialregeln "paniiiiiik" som sparkar in om personen fizzlar eller blir konfronterad med något riktigt fuckat, eller redan är förstörd med ett okänsligt psyke. Istället för reaktionen "han får inte veta att jag vet, och jag måste bort härifrån" får man "satanshelveteswtf?!" och hon gallskriker när hon ser altarväggen tillägnad henne.

Nu är vi ju dock fortfarande i en väldigt "mundan" situation, och spöken, Old Ones (när man konfronteras med dem) och kristdemokrater är ju mer ren skräck än psykisk påfrestan.
 
G

Guest

Guest
Nice, vet inte riktigt hur jag ska kommentera det dock, iallafall, det borde inte vara så svårt att bygga in i mitt rollspel, jag har nämligen två system som båda liknar det system du beskriver, det ena har ett övre tålande värde, ett undre tålande värde och ett perceptionsvärde.
Eftersom detta system har ett perceptionsvärde skulle jag nog välja bort det till fördel av det andra systemet som består av en variabel per värde man vill simulera, denna variabel kan vara på minus också och när du applicerar den kan du sätta ett minus framför den (och minus x 2 tar ut varann) ifall situationen är den omsatta, denna variabel är också bättre för att den är mest ett slags värde där sl håller saker i minnet som bara påverkar den nuvarande situationen men inte den om någon dag eller så, vilket innebär att stress appliceras rakt på detta värdet bland annat vilet innebär att du har det tillgängligt utan att behöva komma ihåg det.
Det andra systemet är min motsvarighet till utseende som jag alltid tyckt varit ett för statiskt värde då detta alltid beror på personen i fråga, visserligen kan man ha grunder åt vissa håll men det påverkas rätt ofta bland annat av kläder, dålig sömn och huruvida du har haft en bra dag, än så länge är det dock ett strikt slvärde i teorin även om spelarna nog kan få vara med att sätta ut sin grund.

/Zorbeltuss som har svårt att sätta punkt och var tvungen att tvinga sig till det många gånger.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Å några exempel:

Jag tänker mig snarare de två olika (dock infantila) reaktionerna som två olika kategorier - man kan bli infantilt fascinerad (och gå in i rummet, läsa artiklarna som är utklippta, försöka minnas när bilderna kan vara tagna etc) eller få ett infantilt(snarare instinktivt) flyktbegär.
Ja, kanske... Fast fascination tycker jag är en väldigt märklig reaktion. Jag tänkte att apati och panik skulle vara vanligast. Den sortens fascination du pekar på känns så exotisk för mig att jag nästan förväntar mig att den skall skrivas in i problemet om den skall märkas i spel. Typ "Naiv Självbekräftelse", som då alltså kan leda till att man antingen lever ut problemet på helt maniskt sätt; nyfiket som ett barn suger man åt sig allt som kan tolkas som smicker i ens eget huvud, eller resignerat; där man sluter sig inom sig själv och bara dagdrömmer att man får uppmärksamhet och beundran.

Istället för reaktionen "han får inte veta att jag vet, och jag måste bort härifrån" får man "satanshelveteswtf?!" och hon gallskriker när hon ser altarväggen tillägnad henne.
Det är kanske ett problem att man kan tolka utfallen så olika. (Eller är det en tillgång?) Jag vet inte. Jag ska klura över detta.

Tack för de insiktsfulla åsikterna, och förlåt att jag tagit tid på mig att svara.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Å några exempel:

Fast fascination tycker jag är en väldigt märklig reaktion.

Tja, det var mest en distinktion mellan olika "rationella" och "primala" reaktioner jag ville få fram, där det finns olika former av flykt eller mer "hands on"-problemlösning. Fascinationen löser ju inte problemet oavsett form, tvärtom sätter det henne i större risk att bli påkommen och kidnappad, våldtagen och uppäten. Samtidigt handlar det om stress - även om hon reagerar svårt och flippar en aning och går in och dregglar över bilderna och klippen så ju dels komma undan med det, dels kan det vara något som händer utan att man har ett grundläggande problem i liknande frågor om man stressas tillräckligt hårt.

Tack för de insiktsfulla åsikterna, och förlåt att jag tagit tid på mig att svara.

Haha, ingen fara, skönt att se att det iallafall är någon som håller ställningarna när större delen av forumseliten drar ut på härtåg till Göteborg. :gremlaugh:
 
Top