Nekromanti Kära (FU) Grant Morrison (spoiler Batman Inc #8)

chrull

Stockholm Kartell
Du har gjort en hel del bra saker. En hel del fantastiska saker. En hel del halvbra saker. En del kassa saker. En hel del droger.
När du pratar går det knappt att förstå vad du säger. Dels för din breda skottska, och dels för att du ibland pratar om silvriga blobbar som kommer ut ur väggarna, tar dig till Alpha Centauri och förklarar att hela vårt universum bara är skapat för att silverblobbarna behövde en bit existens med tid i, så de kunde odla fram en ny silverblobb.

Många av serierna du skriver går bra att läsa 5 gånger, och man upptäcker fortfarande saker i del 1 som man först förstår hänger ihop med något som händer i del 80. Det är ballt. Du är smart. Du gräver i seriernas historia, hittar konstiga saker och lyckas på något sätt få in dem i moderna serier. För i helvete, Bat-Mite och Batman of Zur-En-Arrh? Du fick till och med det att funka.

Du skrev en av de bästa superhjälteserierna som släppts:

Du mördade jorden:

Och mycket mer.

Men nu. Idag.
Jag direkt ogillar vad du har gjort. Folk säger att det här har varit planen sedan start. Att allt du gjort de senaste åren har varit upptrappningen till det här. Jag hoppas verkligen det stämmer. Att det kommer något mer efter det här. Något helt underbart. Annars kommer jag ha svårt att ta mig förbi det jag läste idag.

Mr Morrison giveth.
Mr Morrison Taketh away.

Bonus från 1988, en annan tid, en annan Boy Wonder:

God45

#PrayersForBahakan
Sedan de satte namnet på den här arken har jag undrat vilken Robin de skulle ha ihjäl. Jag trodde de skulle köra Jason Todd igen men det här var inte heller helt oväntat.

Men det här är nog också Robinen som är lättast att få tillbaks till liv igen. När ens morfar har tillgång till The Lazarus pits är döden mer irriterande än permanent... Det är min teori i alla fall.

Plus, Jason Todd blev coolare av att ha varit död så det kan hända igen.

chrull

Stockholm Kartell
Batman Inc har inget med Death of the Family att göra.

God45

#PrayersForBahakan
chrull said:
Aha... Skumt. Varför ha Death of the family och sedan döda en Robin i en annan grej? Var inte Robin dödar platformen redan monterad liksom.

chrull

Stockholm Kartell
God45 said:
chrull said:
Aha... Skumt. Varför ha Death of the family och sedan döda en Robin i en annan grej? Var inte Robin dödar platformen redan monterad liksom.
Death of the Family är Scott Snyder, inte Grant Morrison, och den handlar mer om Jokern som är svartis på Batman-familjen.
Men ja, det kommer ju lite lägligt såhär en vecka efter att Death of the Family tar slut, (utan att någon dör).

God45

#PrayersForBahakan
Du verkar ha bra koll på nya 52 (jag läser bara Red Hood.) Vad tror du om Trinity War? Kommer det bara vara Civil war fast DC eller kan det här ha potential?

chrull

Stockholm Kartell
God45 said:
Du verkar ha bra koll på nya 52 (jag läser bara Red Hood.) Vad tror du om Trinity War? Kommer det bara vara Civil war fast DC eller kan det här ha potential?
Trinity War verkar mest vara en JLA-storyarc, och JLA följer jag inte. Alltså ska jag inte uttala mig om det. Har svårt att se att det blir en DC Civil War dock, på både gott och ont.

(framför allt så verkar ju storyn ha med Pandora och teman som "evil of humanity" att göra, vilket är ganska långt ifrån politiska diskrepanser mellan Rogers och Stark...)

chrull

Stockholm Kartell
Jag trodde jag hade kommit över det här, sen läste jag igår Batman and Robin #18, första B&R-nummret sedan Damian dog. Den saknar helt ord, och fick mig nästan till tårar.

"Spoilers":

I Batman #18 kan det vara så att vi får mer info om vem som kan komma att bli den nästa Robin, i så fall är det rätt val, men alldeles för tidigt.

Anarchclown

Swashbuckler
Jo. Den var stark. Det var väl inte ett enda ord text i hela. Jag tror att det är Grant Morrison som vill visa att han minsann kan göra boys in refrigerators istället för women. Han var ju trotts allt ursprunget till det uttrycket. Tecknaren ska för övrigt ha jävligt mycket cred för sin egna och snygga stil.

P.S.: Har nu läst hela JLA: Dark. Gillar den som fan, framförallt efter vampyrkriget när de fick en ny författare. Sjukt snygg är den också.

chrull

Stockholm Kartell
Anarchclown said:
Jo. Den var stark. Det var väl inte ett enda ord text i hela. Jag tror att det är Grant Morrison som vill visa att han minsann kan göra boys in refrigerators istället för women. Han var ju trotts allt ursprunget till det uttrycket. Tecknaren ska för övrigt ha jävligt mycket cred för sin egna och snygga stil.
R&B är ju inte skriven av GM dock.
Det är förövrigt inte heller Green Lantern #54 där just kvinnan i kylskåpet förekommer. Han skrev heller inte Identity Crisis som är det andra vanligaste WiR-exemplet som folk brukar ta upp. Så varför det pratas om GM som ansvarig för WiR vet jag inte.

Men visst stämmer det att GM skapade Damian från början enbart som en motivator för Bruce, men med tanke på hur mycket utrymme DW har gått så tycker jag det är svårt att hävda att det faktiskt blev så. Han fick chansen, om en än kort sådan, att vara mer än en pojke i ett kylskåp.

P.S.: Har nu läst hela JLA: Dark. Gillar den som fan, framförallt efter vampyrkriget när de fick en ny författare. Sjukt snygg är den också.
Det blir väldigt mycket Books of Magic nu på senare tid verkar det som. Men de har jag inte läst än :gremlaugh:

Anarchclown

Swashbuckler
Jag hade för mig att det var Animal Man när Morrison skrev den som var ursprunget till uttrycket. Jag minns tydligen fel.