Nekromanti Kärlek i rollspel

Hej!
Jag vet att ämnet kärlek i rollspel har varit uppe förut, men jag fick inte riktigt något svar på frågorna förra gången. Hur hanterar man förälskelser i rollspel? Hur hanterar man erotiska scener? Ska spelaren eller spelledaren bestämma om en rollperson ska bli kär?

En spelledarperson blev kär i en av rollpersonerna i förra mötet och rollpersonen besvarade kärleken, åtminstone till en början. Efter ett tag dumpade hon honom och slpn blev jätteledsen.

//Purgie som börjat skolan och kan ha en mer regelbunden trafik på forumen!

Discordian

Swordsman
Hur man hanterar det beror väldigt mycket på vilken stämning man har när man spelar. Har man vad som brukar kallas för en "oseriös" stämning kan det vara svårt att hantera förälskelse på ett allvarligt sätt, men då kan man ju ta det lite mer med en klackspark (även om karaktärerna säkert inte gör det), och erotik bör man hålla sig borta från helt och hållet.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

ripperdoc

Myrmidon
Jag censurerar inte gärna ett ämne från rollspel, ex. kan ju vara att grovt våld kanske borde censureras jfr. "sunt förnuft", men det görs sällan i rollspel. Inte heller kärlek eller erotik bör censureras, IMHO. Däremot bör man rent dramaturgiskt begränsa ämnena på rätt sätt. Erotik är t.ex. ett känsligt ämne, och där behöver man över huvud taget inte vara särskilt detaljerad. Man anger bara tonen på vad som händer (kärleksfullt, eldigt etc.) och sedan "spolar" man. Det är bara att studera hur filmer gör. Det är mer _att_ det görs, inte hur. Kärlek tycker jag inte alls skall censureras, knappast ens begränsas.

För att något av detta skall funka krävs dock att alla är seriösa. Annars är det ingen större nytta att ha med det i spelet. Kärlek är svårspelat, _speciellt_ mellan rollpersoner. Det kan bli pinsamt att sitat och bekänna sin kärlek till sin bäste kompis, även om man vet att man spelar. Och då menar jag att det är lätt att bli oseriös när man försöker spela det. Så det är bara att prova sig fram.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

NecTech

Swordsman
Tjenare....

"Hur hanterar man förälskelser i rollspel"

Kärlek i rollspel (Ibland i verkligheten) kan vara ganska så intressant. Det blir ju en helt annan nivå på det hela.
Dessutom blir det ju extra intressant om någon av rollpersonerna har ett "stadigt" sällskap......Vad skall han/hon säga till sin flickvän/pojkvän när han/hon ska ut och "resa" och vara borta i flera veckor. Eller hur underhållande är det inte när rollpersonen skall förklara för sin partner hur det kommer sig att man kommer hem blodig och luktar krutrök????

Dessutom öppnas ju massor med nya möjligheter för SL. Exempelvis, vad gör rollpersonen när dennes flickvän/pojkvän blivit kidnappade av den hemska maffiabossen som rollpersonerna bråkade med i förra äventyret.

"Ska spelaren eller spelledaren bestämma om en rollperson ska bli kär?"

Det tycker jag att spelarna skall bestämma....Lite tråkigt om SL helt plötsligt säger -Du är kär!!!

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>

Rosen

Myrmidon
Det är ett ganska brett ämne, för det finns så många sätt att använda det på; t ex:
- Romantik (romantiska scener och situationer)
- Romantik (flörtande)
- Ren och skär kärlek (<I>ytterst</I> variabelt beroende på vilka de två är - en SLP-partner kan vara nån RP:na har räddat, en krigar-kollega, ärkefiendens högra hand...)
- Erotik (sex; om möjligt moget hanterat)
- Erotik (flörtande, antydningar, onscreen nudity)
- Fräckis-scener (körs väl främst för komedieffekt)

Väldigt mycket hänger också på vilka <I>spelarna</I> är. Den mest erotiska scen jag upplevt i rollspel började med fyllesnack på en brygga i månskenet och slutade i sängen - och <I>all</I> dialog däremellan rollspelades; det tog över två timmar. Poängen är iaf att det utspelades mellan en kvinnlig RP (spelad av kvinnlig spelare) och manlig SLP (spelad av manlig SL), och jag tror inte scenen hade fungerat - vilket den gjorde - om inte personerna vid bordet också hade varit av motsatt kön.

Att spelarna själva ska bestämma om RP blir kära tycker jag väl säger sig självt - de styr ju hur RP:na känner och tycker i övrigt också - såvida förstås det inte gäller kärleksbrygder och annan articifiell påverkan; då är det ju liksom <I>meningen</I> att de påverkade personerna inte ska ha nåt val.

--
Åke

Riddaren

Swashbuckler
Det ligger något i det. Men jag personligen tycker att kärlek mellan två RP av olika kön (eller samma kön) bör undvikas i möjligaste mån.

Däremot är det inget som hindrar som mister tecknaroraklet själv (dvs Rosen) säger att kärlek uppkommer mellan en SLP och en RP.

Riddaren

Behöver du hjälp, hacka sönder motståndaren med en stridsyxa!

ripperdoc

Myrmidon
<I>"Ska spelaren eller spelledaren bestämma om en rollperson ska bli kär?"

Det tycker jag att spelarna skall bestämma....Lite tråkigt om SL helt plötsligt säger -Du är kär!!!</I>

Men det kräver en viss "mogenhet" av spelarna. Jag har aldrig hört en spelare som själv föreslagit att dennes karaktär varit kär. Visst, de föreslår kanske att hoppa i sängen eller liknande, men kärlek är något av ett förbjudet ord.

Så därför kan det ibland vara bra att SL åtminstone ger en massa hints att SLP:n i fråga är kär. Mellan rollpersoner blir det dock lite problem.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

NecTech

Swordsman
"Men det kräver en viss "mogenhet" av spelarna"

Det är sant....Men vill man ha mer moget "kärleksrollspelande" från sina spelar så måste man jobba på det......I början var det ju bara som du skriver själv mer "hoppa i säng och sen tack och hej" men med åren så kommer man underfund med att relationsrollspel kan vara jävla i mig roligt....Nästan lika roligt som ultravåld/images/icons/tongue.gif.....

"Så därför kan det ibland vara bra att SL åtminstone ger en massa hints att SLP:n i fråga är kär"

Ok.....Vet SL att just den respektive spelare kan tänkas spela kär, så varför inte...Kan funka.

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>

Great goblin

Veteran
jag tycker att det är upp till spelarna hurvida man vill ha kärlek och dylikt i rollspel det är kanske inte att tillråda om man har yngre eller lättgenerade spelare

/Great goblin

"Ändamålet helgar medlen"

Riddaren

Swashbuckler
"Ok.....Vet SL att just den respektive spelare kan tänkas spela kär, så varför inte...Kan funka."

Behövs det då? I verkligheten behöver ju inte bägge vara kära i varandra. Om person X är väldigt högt över öronen kär i Y, så betyder inte det automatiskt att person Y är förtjust i X...denne kanske istället är kär i Z. Vad vet jag...

Riddaren

Behöver du hjälp, hacka sönder motståndaren med en stridsyxa!

Discordian

Swordsman
<quote>men med åren så kommer man underfund med att relationsrollspel kan vara jävla i mig rolig</quote>

Jag bara väntar på att någon ska göra ett TV-såpa-rollspel. Eller så får jag väl knacka ihop ett själv. Kan finnas pengar att tjäna där. :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

Nightowl

Champion
Nä, men spelaren är den som kontrollerar rollpersonens känslor i de flesta fall i de flesta spel. Om SL skall kunna säga "Du är kär!" borde han väl också kunna säga "Du hatar honom instinktivt!" etc. SL har alldeles tillräckligt mycket makt över mina karaktärer, tack.

Nightowl, medlem i FFMMS, eller hur det nu förkortaders- se Rollspelssmedjan (www.foxtail.nu/nånstans)

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.

WHaLe

Hero
TV-såpa-rollspel?? Låter kul =) Men då ska det vara en "riktig" såpa, där en spelare kan missa ett tiotal spelmöten och handlingen är ungefär där den var när han lämnade senast =)

WHaLe - Inte 100 % seriös...

Vindhand

Myrmidon
förföra/manipulera

Det borde dock finnas någon möjlighet till förförelse/manipulation? Säg att en SLP är synnerligen duktig på att förföra, hur kan detta användas mot spelarkaraktärer om de när som helst kan säga "nope, jag vill inte".

Zire

Swashbuckler
Det tycker jag att spelarna skall bestämma....Lite tråkigt om SL helt plötsligt säger -Du är kär!!!

Ja, en SL bör ju inte säga så kanske. Men om denne istället tex säger: "du ser en ung vacker kvinna med djupa bruna ögon och ett leende du tidigare bara kunde drömma om. Hon påminner knappt om någon person du träffat tidigare. Hon fnittrar förtjusande då hon får syn på dig, reser sig upp och går försiktigt fram. -Vad önskar du, främling?"

Spelaren väljer ju själv om denne tycker att SLPn verkar vara någon person som RPn kan förälska sig i. Men SL kan ju påverka genom att ge ganska subjektiva beskrivningar.

Sammanfattningsvis: SL påverkar, SP väljer.

- Zire, som inte gillar att spelleda då han ska spela förälskad SLP

Zire

Swashbuckler
Re: förföra/manipulera

Spelaren får väl rollspela då. Om en spelare förklarar hur denne i ett fantasyspel bygger en musköt så skulle jag förbjuda det, eftersom RP har fått dessa tankar någon mycket mystisk stans ifrån.
Samma sak i detta fall. Är rollpersonen kär så är rollpersonen kär. Föll rollpersonen ner för ett fönster så föll rollpersonen ner för ett fönster. Oavsett om det är tärningen eller spelledaren som bestämmer, så råkar det helt enkelt vara på det ena eller andra sättet.

Men det går att fixa ännu mer smidigt. Man beskriver helt enkelt den SLPn mycket fördelaktigt om hur vacker och bra denne är. Rollpersonen är så förälskad att han/hon inte ser de dåliga sidorna hon SLPn. Men jag brukar för det mesta bara undvika att överhuvudtaget hamna i den situationen.

- Zire

Zire

Swashbuckler
"kanske inte att tillråda om man har yngre eller lättgenerade spelare"

lättgenerade spelare har man kul med...

- Zire, the real bastard