Nekromanti Köldens tid

hatten

Swashbuckler
Hoppet och minenas helg.
Är en av de poppuläraste helgdagarna i mundana hoppet tid är mitt i vintern den 30 December, man firar hoppet om ett nytt år och att värmen ska åter komma med solen vidare så firar man och hyllar årets goda minnen specielt dom goda familje minnen som man har fått av sin familj och vänner ett typiskt firande går till så att man äter väl de vuxna brukar dricka öl man tänder ljus och börjar berätta goda minnen från året som har varit ( Å då kom Kalle fram till mig och gav mig halva sin kopp med cider det var snällt det ) och förhoppningar man har om personernas framtid.
Ofta men inte alltid ( mest i rika familjer eller bland Dvärgar ) så brukar man ge gåvor till varandra små ofta självtillverkade gåvor.
Det finns en legend om Vinterns furste som brukar besöka allas hus och de barn som har varit elaka kommer han att ge ris ( *ajAJAJAJ* va nu snäll ) och de som har varit snälla brukar få lite godis eller en present ( beronde på 2 faktorer 1 Hur rika föräldrarna är.,, Och 2 Hur snäll ungen har varit,.)
Sedan när kvällen börjar mörkna brukar familjerna vandra iväg till en bya kyrka ( eller annat samlings plats ) där folk möts det blir sång och av tradition brukar man ofta lycko önska varandra och på mina sig själv om de andra bybornas goda sida gamla oväner brukar på fredligt sätt under bya/stads prästers ögon medla fred, ( tradition att i alla fall försöka glöma gammalt groll )
Unga män och kvinnor brukar ofta avslöja sin kärlek under kvällen.

Säg vad ni tycker om Mundana helgen ! och hitta på ett namn som inte låter JUL...

Johan K

Gammal & dryg
Det var ju svårt att hitta ett namn på det !! Men själva idén är ju superbra tycker jag !!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

hatten

Swashbuckler
Re: Midvinterfest i Mundana

Vintern är en hård tid allt dör för en bonde förr var det svårt att se.
Ofta var dom direkt beronde av det dom kunde odla misväxt kom ofta och folk svalt vintern blev en mörk påminelse om möjlighet till misväxt.
I norr där vi har kyla och mörker ( typ Norrland ) så kan solen i nordligaste norrland inte ens gå upp det blir nästan en månad UTAN SOL. I Luleå så har vi sol när det är som mörkast så ungefär 1,5 timme dag sen natt igen.
Solen under "dag tid" ser mer ut som skymning den liksom går inte helt upp utan sitter vid horizonten och väntar sen glider den ner igen..
SÅ mörkt kallt nog för att frysa till döds..

Under långa mörka tider som vinter är behövs en period av gläde som ger hopp om nya varma tider då gröda växer och livet spirar det är det som midvinter festernas inebörd har för folk..

Vikingarna hade sin Midvinterblott ( DÅ åt man bland annat Gris kött som en symbol för Särimmer gudarnas gris den kallas NU mer för Julskinka.. )
Även de gamla Grekerna hade sin midvinter fest då ofta med UJ tänka sig gåvor och familje fest allt i Zeuz ära..
Sen judarna har sin och tänka sig till och med rommarna..

SÅ vinter fest är någon mäniskor under gamla tider vill ha..
Det behövs väldigt lite ursäkt för att en fest tid ska uppstå och det faktum att vintern börjar gå mot jusare tider är en OTROLIGT bra ursäkt för att skaffa en fest..