Nekromanti Köpa eller inte köpa?

Danohrq

Veteran
1. EON - low, middle eller high fantasy?
2. Hur fungerar magisystemet i väldigt korta drag? (brukar ju vara en de mest kritiska punkterna i ett spel. (DnD3:s går ju bort här bara för att det har något som heter "magic missile"). Är magin subtil och svårfångad för spelarna eller är det Pellefant som i DnD3?
3. Hur bängliga är stridreglerna?. Är det tabeller eller formler? Måste man ha en miljon saker i huvudet under strider? Skiljer man mellan kross, egg och stick skador? Ger vissa vapen någon form av bonus för defensiven? (Ett svärd eller en stav går ju att parera en yxa med, medan en dolk knappast fungerar där). Kort och gott. realism eller snabbhet eller kanske rent av båda?
4. hur hög kvalitet håller de äventyr som säljs? D.v.s finns det en massa logiska luckor a´la "ojj en galen yxmördare rymde precis från fängelset 500 m bort - jag tror jag måste gå och dusha!".
5. Hur mycke produkter finns det som inte är rena beskrivningar av världen. (Det går ju fortare att hitta på själv än att lära sig något färdigt......)

Jahopp, jag tackar på förhand de som ids svara på någon av frågorna.
/En som är less på att göra om alla spel

Krille

Super Moderator
Välj själv

"1. EON - low, middle eller high fantasy?"

Definitivt.

"2. Hur fungerar magisystemet i väldigt korta drag?"

Steg 1: Alstra kraft.
Steg 2: Modifiera kraften till rätt sort.
Steg 3: Väv besvärjelse.

Alla personer kan i teorin lära sig magi. Väldigt få får tillfälle. Magin är långsam och kräver eftertanke - man arbetar mer med finess än med övervåld. Det krävs ett visst engagemang från spelarna som vill spela magiker att lära sig en kasse.

"3. Hur bängliga är stridreglerna?"

Stridsreglerna är enkla och snabba, men flexibla och kan varieras fram och tillbaka. Skadesystemet är långsamt men detaljerat. Man skiljer på skadetyper (hugg, kross och stick), och man får reda på rätt mycket om vad som gör ont om man blir träffad.

"5. Hur mycke produkter finns det som inte är rena beskrivningar av världen."

Regelboken, Mystik&Magi och Krigarens Väg är rena regelmoduler. Religioner är dels bakgrundsmodul (om religioner) och dels regelmodul. Monster&Varelser är monsterbeskrivningar och lite regler. Jarla är kampanjmodul. Sorgernas Brunn och De Fördömdas Sista Hopp är äventyr. Spelarens Handbok är en hjälpmodul med regler och lite bakgrund till spelaren. Mundana är sammanfattningen av världen. Asharien&Soldarn och Consaber är landsmoduler. Alver, Dvärgar och Tiraker är folkslagsmoduler. Legender&Hemlighter är mer bakgrund om världens hemligheter.

Danohrq

Veteran
sanx

Tack för hjälpen! Du svarade precis på det jag ville ha svar på!

hmm, första gången i forumets historia? En närmast religiös upplevelse......

Mouja

Hero
1. Vet ej.
2. Magierna är formade för att spelarna inte ska bli FÖR överlägsna som magiker (tyvärr så har jag råkat tänjt på den regeln ... DOH).
3. Själv tycker jag realism kommer före snabbhet men det finns ju två system.
4. Äventyren håller en väldigt bra kvalitet (har ej spelat DFSH men Sorgernas Brunn var roligt att spel leda)
5. Mundana, Jarla, Asharien Och Soldarn och Consaber (tror ej jag glömt någon).

Enligt mig är EON det roligaste Fantasy RPG:et som finns /images/icons/crazy.gif