Nekromanti Köpa Formelsamlingar

Telephalsion

Swordsman
Vad kostar formelsamlingar per Magnitud?

Kostar de som en vanlig bok, dvs x-silver per sida, eller har de en annan prisskala?

Jag höftade att de kostar 10 gånger så mycket som en vanlig bok. Vad tror ni? Har ni husreglat fram någonting?

Dark Lotus

Warrior
om man tänker såhär så kostar ju ett filament 1000 silver vanligtviss om jag inte minns fel så då måste ju magiböcker kosta multum ;] även vanliga böcker är väldigt dyra och beroende på hur dom är skrivna dessutom :]

Max Raven

T12-kultist
Tja, jag skulle gissa på att det beror lite på. Själva grundkostnaden är väl ungefär som en vanlig bok, men tänk på att magikern kan vara intresserad av att tjäna lite extra, speciellt om de har utgivit ett standardverk inom deras ämne.

Jämför med studentlitteratur idag, även om Eon inte har glädje av någon form av tryckpress som drar ner kostnaderna och behöver skrivare som sköter sånt - så den begränsade läskretsen gör inte att kostnaden är så mycket högre jämfört med andra verk.

I medeltida miljö så är det nog så att bara det som ses som viktigt som skrivs ner ordentligt.

Fundera förresten på hur mycket plats en formel tar - det står kanske någonstans men jag har inte det i huvudet. Förr i tiden, i bl a alkemi, så kunde ganska fullödiga studier i ämnen ta upp ganska lite plats - en "bok" kunde vara på en 20-30 sidor, vilket idag är ungefär en C eller D-uppsats på universitetet och inte "särskilt imponerande" storlek. Att inte behöva nämna referenser hjälpte nog en del. :gremwink:

Tänk också på att en del kan vara rent stöldgods eller dödsgods efter gamla magiker som inte alls varit intresserade av att sprida sina kunskaper - i form av korta anteckningar eller noteringar som kanske inte är fullt förståeliga för någon annan. Till råga på allt så kan de dessutom vara skrivna i chiffer, vilket kan krångla till det ytterliggare. Om man känner för det så kan det här vara en möjlig utgångspunkt för en hel mängd olika äventyr - skattjakt efter gammal visdom och kanske gamla laboratorium eller att RP blir jagade hämndlystna trollkarlar som vill ha tillbaka sina formler och eliminera de som känner till dem, bara för att nämna några exempel.

Så sammanfattningsvis: att utgå från en bok och godtyckligt öka kostnaden kan vara en tanke. Vissa kan vara såpass eftertraktade att man kan vara tvungen att betala en hel del för något som i slutändan kan vara helt värdelöst eller ännu värre.

antorax

Swordsman
Alltså. Vi har tidigare i min rollspelsgrupp kunnat köpa besvärjelseböcker rätt så enkelt. Eller, typ hundra silver per magnitud. Men detta skulle jag aldrig tillåta nu. Just för att jag innan inte tänkt på att magiker nog inte vill att främlingar ska få lära sig deras besvärjelser. En sak är det att lära sin lärling, eller någon nära kollega, men att sälja kunskapen till en främling känns dumt. Dels så blir man ju mindre exotisk själv, man får en mäktigare potentiell fiende, och ens tjänster och varor kommer förmodligen bli mindre värda.
Så jag skulle säga att man måste bjuda sjukt mycket pengar för att köpa besvärjelser ifrån folk som inte tillhör samma orden eller liknande (även om jag tror att många magiker tar överpriser även om de ska sälja till någon inom sin orden). Så 1000sm per magnitud ser jag inte som en överdrift.

Något som skulle tala emot detta - som jag ogillar med Eons system - är att det inte är så svårt att själv hitta på en besvärjelse. Bara ett par veckors studier. Tråkigt, men sant. Men om man räknar bort detta, så borde det MINST kosta 1000 silvermynt per magnitud. Kanske för vissa besvärjelser upp emot 1000 guldmynt per magnitud.

freakpower

Veteran
Jo, Fryksdal har nog rätt.

De flesta besvärjelseböcker som finns är troligen unika, skrivna av och för magikern själv. Möjligtvis har magikerns lärling kopierat den. Magikern lär inte vara pigg på att sälja av sin bok utom för absurda summor på grund av de anledningar Fryksdal anger och antagligen också på grund av att boken har ett affektionsvärde.

När man sedan har köpt boken återstår det faktum att den lär vara ganska svårläst.

Att få tag i ett standardverk inom magilära är antagligen mycket lättare, men då finns nog inte många "roliga" besvärjelser, för jag tror inte att t ex Diodactus fylgiska urladdning hör till något som varje magiker inom Legio Colonan får lära sig. Då handlar det nog snarare om magier som öppnar dörrar, flyttar på möbler, tänder eldar, alltså hyfsat ofarliga saker som dessutom är praktiskt användbara. Inte mycket lär vara över magnitud två, heller.

Så tänker jag, i alla fall.

k7e9

Hero
Medhåll delvis, dyrt ska det vara, något dyrare än vanliga böcker i alla fall. Men jag tror nog att magiker kan tänka sig att sälja formelsamlingar i större utsträckning än Fryksdal, skulle jag vara magiker och gilla att skriva (eller ha en assistent som får göra jobbet) hade jag inte haft något problem att kopiera och sälja böcker eftersom de kan inbringa stora pengar.

Självklart skulle jag hålla vissa besvärjelser hemliga, om jag besatt kunskaper som var värda att ha som ess i rockärmen, men enklare besvärjelser bör inte vara ett problem. Eftersom jag skrivit för att sälja så skulle jag inte lägga något affektionsvärde i det.

Dessutom, skriver man böcker bara för sig själv? Jag skulle skriva böcker för andra och för inkomsten. Ser inte en formelsamling mycket annorlunda än kurslitteratur eller annan facklitteratur faktist. Självklart, som tidigare nämnt, skulle jag välja vad jag lärde ut.

Böcker är dessutom redan dyra, beroende på vad man jämför med Mundanas priser är ju helt klart något snedvridna i många fall. Så jag kan tycka att en dubbling av priset (mot en vanlig bok i samma längd) kan vara tillräckligt för en formelsamling med vanliga, lågmagnitudsbesvärjelser och upp till 10 gånger eller ännu mer så dyrt för samlingar som är hyfsat ovanliga, högmagnitudssamlingar.
Är samlingen olaglig så bör priset gå upp ytterligare, och så vidare.
Jag höftar helt enkelt vid varje enskild bok, beroende på. Men minst dubbla priset mot en vanlig bok.

Sedan är det ju svårare att hitta ovanliga, högmagnitudare. Det är ju inte bara att vandra in i närmsta bokhandel och beställa den. Kan ju vara ett helt äventyr att hitta en viss bok med en viss besvärjelse.

Regmolar

Swashbuckler
Något som skulle tala emot detta - som jag ogillar med Eons system - är att det inte är så svårt att själv hitta på en besvärjelse. Bara ett par veckors studier. Tråkigt, men sant.
Fast det kräver ju å andra sidan att du har kunskap om effekten till att börja med.

Och hur man upptäcker nya effekter är en sån där detalj som man kan fundera över. Fast det gäller å andra sidan i typ alla andra settings jag känner till också...

freakpower

Veteran
Det borde väl finnas två sätt att upptäcka nya effekter, tänker jag.

Dels bör man kunna förfina redan existerande effekter, och till exempel få fram något i stil med Glömska ur Olära (som för övrigt är en av de elakaste effekterna jag vet...), som orsakar minnesförlust på, säg, 1 minut per filament. Detta kräver antagligen långa studier och magiteoretiska uträkningar, troligtvis för att kunna lista ut hur man ska påverka det psykotropiska fältet på rätt sätt.

Samma sak borde kunna gälla för att bara "upptäcka" nya effekter. Först bestämmer man sig för något man vill göra: t ex påverka någons biotropiska fält så att de får en extra arm. Sedan börjar man räkna och spekulera över detta. Laborera med olika aspekter och så vidare tills man lyckas.

Hur låter det? Givetvis är detta extremt tidsödande processer. Det går antagligen också att snubbla över nya effekter som improvisatör, men det är antagligen väldigt svårt och kräver ett stort mått av tur.

Regmolar

Swashbuckler
OT: Upptäcka nya effekter

Dels bör man kunna förfina redan existerande effekter, och till exempel få fram något i stil med Glömska ur Olära (som för övrigt är en av de elakaste effekterna jag vet...), som orsakar minnesförlust på, säg, 1 minut per filament. Detta kräver antagligen långa studier och magiteoretiska uträkningar, troligtvis för att kunna lista ut hur man ska påverka det psykotropiska fältet på rätt sätt.
Personligen har jag lagt fältet "minne" under oneirotropi, eftersom drömmar enligt många teorier har med minnesbearbetning att göra (det här följer Eons magilogik om man ser till karaktärsdragspåverkande effekter och Fertilitet, t.ex.).

ur låter det? Givetvis är detta extremt tidsödande processer. Det går antagligen också att snubbla över nya effekter som improvisatör, men det är antagligen väldigt svårt och kräver ett stort mått av tur.
Nu när du säger det finns det ju faktiskt en regel för fri improvisering; man kan ju utgå från den för att få en riktlinje. Lång tid och ett mycket svårt slag mot Teoretisk magi borde göra susen rent regelmässigt. Kan förenklas och/eller förkortas om man försöker återskapa en effekt som man tidigare har improviserat fram.

freakpower

Veteran
Re: OT: Upptäcka nya effekter

Det stämmer nog det du säger om minne, men jag tycker mig minnas att Olära är en ataxatropisk effekt. Nu har jag inte M&M här så att jag kan kontrollera det, men magikern i gruppen jag spelleder är renodlad ataxatropiker, och han kan (snart) effekten Olära.

Gemstone

Swordsman

Regmolar said:
Personligen har jag lagt fältet "minne" under oneirotropi, eftersom drömmar enligt många teorier har med minnesbearbetning att göra (det här följer Eons magilogik om man ser till karaktärsdragspåverkande effekter och Fertilitet, t.ex.)
Det här är det enda jag ogillar med eons magisystem... de har så många aspekter att det faktiskt blir löjligt... Glömska och de borde ligga under psykotropi i min mening, för det är den som hanterar själen och individens psyke.

duncan_UBBT

Swordsman

Så här kör jag när en magiker vill börja shoppa loss på böcker.

1. Bokhandlar finns BARA i städer.
2. I varje bokhandel finns det totalt mellan 3 - 10 böcker till salu.
3. För att hitta en bok som handlar om magi krävs det att:
1, att landet i fråga faktiskt tillåter allmänheten att studera magi.
2, så måste alla böcker slås fram på en tabell. Chansen att få en bok om magi är ganska låg, och sedan så måste man slå igen för vilken aspekt.
4. Vanliga böcker kostar: Sidantal x 10 silvermynt.
När det gäller codex så tar det 40h per försök att lära sig en effekt. Alltså lika mycket som en bok med kunskapsinnehåll 5. En sådan bok har alltså 50 sidor, det vill säga 5 x 10 sidor. En codex med en (1) effekt nedtecknad (1 magn) har alltså 50 sidor och kostar alltså 500 silver.

Dessutom måste man i beräkningen av priset räkna med hur ovanlig denna vara är. på sidan 203 i Spelarens Bok står det om tillgång och efterfrågan. Om man räknar med att varan har normal efterfrågan (då magiker ofta reser långt för att hitta böcker) och att varan är ransonerad (x2) samt att den troligtvis kommer från en avlägsen ort (x4) så blir slutsatsen att boken kan kosta: 500 * 1 * 2 * 4 = 4000 silvermynt, alternativt 2000 ifall den bara är importerad från en närbelägen ort.

Så, bara genom att bläddra i regelböckerna har vi fastställt att 1000 silver för 1 effekt kanske inte räcker.

Jag spelledade för någon månad sedan då en spelare förlorade sin formelsammling med 14 magnituder effekter i havet. Shit happends.

Telephalsion

Swordsman

Har suttit ner och räknat på det hela. Bifogar en PDF med mina kalkyler.

Kort sagt, om en magiker skriver en formel på beställning bör det kosta köparen magikerns veckolön, plus potentiella faktorer. Jag har glömt att räkna in tiden det tar för nedteckningen, men jag tror ni kan klura ut det själva.

Detta är då vad magikern bör få för det han producerat. Vad verket sedan säljs vidare för vete tusan.

Attachments

Petter42

Swordsman

Betänk att dels kostar allting relaterat till magi massor. Att böcker i allmänhet kostar massor. Att formelsamling är extremt BRA för magiker, för att dom dels får tag på formler och sparar tonvis med arbete genom att slippa formalisera böckerna på.
Bara en minimal besvärjelse på magnitud ett tar typ 96 arbetstimmar, över två veckor. Med två moment och en magnitud. Tänkt då en avancerad magi med transformeringar och flera effekter kan ta flera månader att bara skapa, för att sedan antecknas.

Telephalsion

Swordsman

Visserligen, detta är priser som jag antagit för forskningskostnad och kostar då så gott som detsamma oberoende av hur starka effekter det rör sig om. Kanske bör man multiplicera forskningskostnaden med effekten som har den högsta individuell magnituden. Detta för att symbolisera att högre magier bör vara värda mer.

Och Petter42, en minimal besvärjelse med magnitud 1, typ blixt. Kostar lika mycket att forska fram, oavsett vilken magnitud du lägger det på. Även Magnitud 5 blixt är två handlingar och tar två veckor på ob2T6 att forska fram. Dock tar den mer plats att anteckna. Vidare har du helt rätt, mer transformeringar och alstringar och vävningar ökar kostnad, tid och svårithet enormt mycket. Exempelvis ökar antalet handlingar för att göra framanningen av ett rang 2 golem permanet med 2, men magnituden ökar med 4. Forskningskostnaden för den ritualen är 180 silver om du modifierar Kreo Golimnus, men 2160 silver om du forskar utan Kreo Golimnus som grund. Sedan tillkommer kostnad för att anteckna formeln. vidare, om man skulle lägga till modifikation för effektmagnitud skulle priset fyrdubblas då provisorisera/permanenta båda ligger på magnitud 4.

Petter42

Swordsman

Jo, jag vet att magnituden inte utgör någon större skillnad, utom vid minimala besvärjelser av hög magnitud, men icke desto mindre en skillnad. Särskilt när bara en tom bok är dyr att köpa, och ibland svår att hitta.

Telephalsion

Swordsman

Men vad tror du om att öka kostnaden för effektmagnitud? Bra eller anus? Och om man ska göra det, ska metaeffekterna inte påverka utan bara den "aktiva" effekten?