Medhåll delvis, dyrt ska det vara, något dyrare än vanliga böcker i alla fall. Men jag tror nog att magiker kan tänka sig att sälja formelsamlingar i större utsträckning än Fryksdal, skulle jag vara magiker och gilla att skriva (eller ha en assistent som får göra jobbet) hade jag inte haft något problem att kopiera och sälja böcker eftersom de kan inbringa stora pengar.
Självklart skulle jag hålla vissa besvärjelser hemliga, om jag besatt kunskaper som var värda att ha som ess i rockärmen, men enklare besvärjelser bör inte vara ett problem. Eftersom jag skrivit för att sälja så skulle jag inte lägga något affektionsvärde i det.
Dessutom, skriver man böcker bara för sig själv? Jag skulle skriva böcker för andra och för inkomsten. Ser inte en formelsamling mycket annorlunda än kurslitteratur eller annan facklitteratur faktist. Självklart, som tidigare nämnt, skulle jag välja vad jag lärde ut.
Böcker är dessutom redan dyra, beroende på vad man jämför med Mundanas priser är ju helt klart något snedvridna i många fall. Så jag kan tycka att en dubbling av priset (mot en vanlig bok i samma längd) kan vara tillräckligt för en formelsamling med vanliga, lågmagnitudsbesvärjelser och upp till 10 gånger eller ännu mer så dyrt för samlingar som är hyfsat ovanliga, högmagnitudssamlingar.
Är samlingen olaglig så bör priset gå upp ytterligare, och så vidare.
Jag höftar helt enkelt vid varje enskild bok, beroende på. Men minst dubbla priset mot en vanlig bok.
Sedan är det ju svårare att hitta ovanliga, högmagnitudare. Det är ju inte bara att vandra in i närmsta bokhandel och beställa den. Kan ju vara ett helt äventyr att hitta en viss bok med en viss besvärjelse.