D&D Köpa Shadowdark i Sverige

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,531
Shadowdark vann asmånga ennies, bästa spel osv. Men går det alls att få tag på i Sverige? Verkar inte finnas hos någon återförsäljare.

Och är det något att ha? Det jag sett har mest liknat standard OSR-lir.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,725
Och är det något att ha? Det jag sett har mest liknat standard OSR-lir.
Jag undrar också det, och fick precis samma uppfattning det lilla jag kollade.
Skulle vara OSR, men inte alls D&D... och så är det samma 6 grundegenskaper (om jag minns rätt) så det känns mest som samma samma.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,111
Location
Umeå
Jag håller med, för att vara så mycket superlativ i omdömena om spelet ser det obegripligt ordinärt ut.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
525
Shadowdark vann asmånga ennies, bästa spel osv. Men går det alls att få tag på i Sverige? Verkar inte finnas hos någon återförsäljare.

Och är det något att ha? Det jag sett har mest liknat standard OSR-lir.
Det är en aning OSR, men främst en slimmad version av 5E, vilket gör att spelet är väldigt lätt att spela och ta till sig regelmässigt – enklare än valfri OSR-klon. Släktena har en feat och klasserna varsin t6-tabell man slår på vid levling för att se vad som händer (höj egenskap, slå med fördel med en viss typ av vapen/kastar en viss besvärjelse osv).
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,725
främst en slimmad version av 5E
Det gör mig ändå lite pepp!

I bästa fall är det vad jag hoppades att 5e var (när jag köpte det istället för att börja spela BECMI/2e/3e för några år sedan).
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
525
Det gör mig ändå lite pepp!

I bästa fall är det vad jag hoppades att 5e var (när jag köpte det istället för att börja spela BECMI/2e/3e för några år sedan).
Jag tycker spelet är bra, och det är fullt med monster, slumptabeller och såklart en massa besvärjelser.
Simpelt kring vad som händer när man håller på att dö, fumlar med besvärjelser och annat.
 

TheDawn

Veteran
Joined
1 Feb 2024
Messages
14
Jag skulle lätt rekommendera Shadowdark om man är ute efter något som känns som en klassisk fantasy dungeon crawler med regler som är slimmade och snabba och prioriterar rulings over rules. Regelboken är sjukt lättläst, välkonstruerad och layoutad och innehåller allt du behöver för att spela och mer därtill. Introducerar spelet något nytt? Inte direkt men det är nog poängen tror jag. Reglerna skall inte vara i vägen så att komma med en massa nya koncept skulle gå emot det tänket. Att ha ljuskällor i realtid är dock en cool tanke så hjälper hålla fart på spelet i crawl-situationer där man vill hålla pressen uppe.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
146
Min hot take är att den har ridit på vågen efter OGL-skandal och lyckats träffa rätt med sin kampanj. Det är en streamlinjat och enkelt system för folk som vill ha gritty 5E. Det jag har läst är det sjukt enkelt att plocka upp och spela. För mig är det ett bridge-spel. Det bryggar mellan att spela 5E och gå över till OSR eller liknande.

Vad jag vet är det bara PDF:en som gäller om man bor i Sverige just nu.
 

TheDawn

Veteran
Joined
1 Feb 2024
Messages
14
Tänkte att det gick att beställa från Arcane Librarys egna hemsida men det visar sig vara slut för tillfället. Står att de skall få in igen i slutet av månaden men då får man ju stå ut med internationell frakt. Undrar om det kommer nå svensk retail? Det lär ju handla om vilka planer de har för en internationell release utöver vad Kickstartern tillät.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,451
Det kanske är läge att fråga till Vänliga Lokala SpelButik om de har möjlighet att ta in det?
 
Top