Nekromanti Köpa tangentbord?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
  • Nordisk QWERTY-uppsättning.
  • Hyfsat tysta knappar...
  • ...som ändå är tillräckligt "knappiga" för att ge bra taktil feedback. Det ska kännas att man tryckt ner en knapp, det ska inte finnas någon ovisshet om var knappens "gräns" ligger.
  • Gärna ganska platt. Avskyr att behöva vinkla upp händerna.
  • Gärna kompakt, men måste innehålla de vanliga tangenterna (alltså home/end/etc, samt riktigt numeriskt tangentbord.
  • Jag är helt ointresserad av multimediaknappar och sånt; det får finnas men jag kommer inte att använda dem. Hellre kompakt, liksom.

krank

Arfert said:
har du nån smärtgräns när det gäller pris?
Tja, ska jag köpa typ ny så är det väl ett par hundra, men om jag blir tipsad om ett riktigt dundertangentbord som fyller mina behov exakt så stiger smärtgränsen.

Vi kan säga såhär: Idealet är 2-300, och sedan minska sannolikheten till köp ju närmare tusenlappen jag kommer. Ska jag t.ex köpa ett för 8-900:- så ska det vara kompakt, platt, ta extremt sköna tangenter som inte känns svampiga, ha precis de knappar jag behöver och inga av de jag inte behöver... och helst vara trådlöst.

Arfert

Facit
själv är jag på väg att köpa ett speltangentbord idag, eftersom mitt gamla lade av efter tre års hårt knattrande... så jag såg nåt platt (ett vanligt, inte speltangentbord) på Dustin när jag var där och kikade som så lite ut som nåt för dig.. men jag har för mig att det låg på över sexhundra...

Köp inte Trust i alla fall, det är ett skitmärke, generellt... även om jag inte testat just det där.

krank

Arfert said:
det här var det:

http://www.dustinhome.se/pd_5010195856.aspx

LOGITECH ILLUMINATED KEYBOARD USB

priset jag mindes var ex moms...

men det är nog över din smärtgräns.

Det ser riktigt ballt ut, man önskar ju att det fanns ett billigare utan multimediaknappar och belysning... =)

I övrigt: Jag kör med Trustmus as we speak, tycker den funkar riktigt bra... Men det är som du säger, ett budgetmärke.

Jarl

Hero
Tror du kommer få svårt att hitta något som slår Ultra-X i känsla per krona, även om det inte är ett supertangentbord.

Har letat efter en schysst ersättare, men inte hittat något direkt. Ibland på silentpcreview.com:s forum dyker det upp någon som är ute efter ett tyst tangentbord. Kanske finna någon gammal tråd där att kika i...

Möller

Hubert Hortlax
Jag har ett Logiteck-tangetbord och är jättenöjd, så jag tänkte rekommendera något liknande. Mitt är dock aningen upphöjt (utan att vara lutat) och har multimedia-knappar (futtigt användbara i Ubuntu)

Såg nu att du själv tänkte dig ett Ultra-X Flat, och kan bara säga att det nog är ett bra val.

Annars är dethär ett alternativ som kanske skulle vara mer robust (Ultra-X beskrivs som "samma typ som på bärbara datorer", ett »riktigt« tangentbord kanske har bättre känsla)

solvebring

Superhero
Så, nu har jag faktiskt fått tummen ur och köpt ett nytt tangentbord, just tack vare den här tråden. Tackar, Krank! :gremlaugh: Det har legat i bakhuvudet innan sedan länge men inte blivit av. Men nu så...

Tangentbordet jag sitter på just nu (som ska bytas ut) och har suttit på i typ tre år är något billigt multimediaskräp, från ClasOhlson, vars snabbknappar bara fungerar till hälften. (Inte Vista-kompatibelt). Inte för att jag egentligen bryr mig om snabbknappar, använder dem aldrig ändå. Tappar dock massor vanliga kommandon eftersom de flesta knapparna förutom bokstäverna har dubbelkommandon, vilka inte heller fungerar. Jag kan till exempel inte printscreena eller använda några F-knappar eftersom de är sekundära och just inga sekundära kommandon fungerar. :gremtongue: Tangentbordet är förövrigt svart och det mesta av de vita tecknen är avskavda. Inte för att jag behöver se dem men det är fult! Och så har det en sladdjävel, och ja, jag är mycket kritisk till trådlöst eftersom det tycks krångla mer men eftersom jag behöver svängrum med Wacomen och allt så nej, bort med sladden nu!

Så, nu är det beställt. Blev ett sådant!
Billigt iof men har fått bra recensioner på flera ställen och verkar helt klart lovande. Jag har aldrig brukat lyxbord förut så jag märker nog ingen större skillnad än till det bättre. Hur tyst det är vet jag inte, men jag gillar ändå ljudet av tangentrassel och liksom du att känna motstånd i tangenterna.

Verkar förresten som sladd är ett kriterium hos dig? Alla de tangentbord du länkat på pricerunner tycks ha sladd i alla fall...

krank

solvebring said:
Verkar förresten som sladd är ett kriterium hos dig? Alla de tangentbord du länkat på pricerunner tycks ha sladd i alla fall...
Nja, mer att jag premierade "skönt och kompakt" framför trådlöst... De trådlösa jag sett har inte imponerat.

krank

Möller said:
Såg nu att du själv tänkte dig ett Ultra-X Flat, och kan bara säga att det nog är ett bra val.
Observera att Ultra-X Flat inte är samma sak som Ultra Flat.

Det tog en stund att vänja sig vid Ultra-Flat's placering av home/end/etc, men det är sjuuuuuuukt praktiskt att ha pgUp och pgDn mellan högra Alt och högra Ctrl... Mycket lättillgängligt.

Hm; jag skulle behöva känna på ett ultra-X flat. Ultra flat vet jag ju hur de känns (bra) men också hur de låter (mindre än mitt nuvarande jobbtangentbord, mer än jag skulle vilja).