Nekromanti Köpes: D&D minis

Foggmock

Myrmidon
Detta blir ett konstigt inlägg. Jag planerar att köra en D&D4-kampanj med en lokal spelgrupp. Jag kommer köra Karazhan från WoW i "lätt" modifierad tappning för att ta upp ungefär tio spelsessioner med 1-2 encounters per session. Jag har inte orkat börja detaljdesigna encounters än så jag kan inte säga hur många jag vill ha av varje figg, men jag har en grov uppskattning över vilka typer av encounters jag vill ha, samt vilka typer av monster de ska innehålla.

Det jag är ute efter är PROXYS i så stor utsträckning som möjligt. Spelarna är inte D&D-junkies och inte jag heller, och figgarna ska användas för att göra striderna mer överskådliga och SNYGGA, inte för att exakt till 100% replikera encountern. Jag försöker ge exempel på figurer jag är intresserad av vid varje encounter.

Encounter 1: Designad för att lära spelarna systemet. Detta innebär antagligen en bunte kobolder (alla figgar som kan proxa som kobolder, mest närstridare, några avstånd, nån magikertyp, finns för många för att räkna upp - hobgoblin/goblingubbar funkar också) i trevlig mix och/eller best/djur/insektsmonster (Deathjump spider(DoDr), Celestial stag beetle (BW), vargar, råttor, diverse svärmar osv).

Encounter 2: Designad för att låta dem slåss mot lite färre men kraftfullare fiender. Denna encountern är öppen men ska föreställa trash mobsen fram till Karazhan som i WoW är odöda hästar och stallpersonal i spökform.

Encounter 3: Tänkt att vara en solo med någon medhjälpare så att de får smaka på en ensam mäktig fiende. Death knight, Lord of Blades eller sån lite häftigare singelfigur passar bra här, men våga inspirera mig. :gremsmile:

Encounter 4: Tänkt att vara ett slagsmål mot spöken och/eller skelett (i första hand spöken dock). Alla odöda typer som är spökaktiga är välkomna. Beroende på vad jag får tag på så blir det antingen en fajt mot många dweebs eller mot ett par stycken lite mer mäktiga odöda, i båda fallen vill jag ha nån figg som är "ensam" och representerar ett lite hårdare monster. Cursed spirit (AF) bra exempel.

Encounter 5: Tänkt att vara fajt mot diverse demontyper (modellen Succubus är klockren här, men manliga förslag tas emot tacksamt, exempelvis motsvarande Bearded devil (HA)). Demonerna ska ha diverse hundar som slavar, så alla "vaktdjur" är välkomna här.

Encounter 6: Fajt mot 2-3 hårda undeads, helst snyggare skelettmodeller med mycket kläder.

Encounter 7: Fajt mot ett flertal immateriella magiska varelser (alltså mer "elementarer" eller entiteter från andra dimensioner snarare än själar från döda människor, dock ej klassiska elementarer, dessa listar jag sist för såna vill jag också ha :)). Caller in darkness (UH), Shadow(NB), Spectral magelord (DoDr) typ.

Encounter 8: Blir inte alls åttonde encounter men den sista jag har bra koll på i huvudet. Det ska vara en serie fajter mot diverse "flesh beasts" så här är saker som Otyghs, gibbering mouthers, ochre jellys, Balhannoth, etheral filcher, abyssal maw och liknande abberation-prylar. Missfoster helt enkelt.

Utöver detta är jag intresserad av en bunte figurer rent generellt (för att jag vill äga dem):

* Alla elementarer. Särskilt de som är gjorda i lite snyggare genomskinlig plast (fire, water, ice, detta inkluderar Living flaming sphere), men Medium Water elemental från Dragoneyesettet är ju lätt snyggaste minin av alla. Detta inkluderar figgar gjorda i sådan plast men som inte egentligen är elementarer (exempelvis Ice archon (DoDr) eller Phoera (BW) och diverse mephits.

* De flesta skelettfigurer som är lite mesigare. De starkare skelettmodellerna efterfrågar jag ovan, men här vill jag ha horder av de flesta skelett som finns. Inkluderar burning/blazing.

* Goblins och hobgoblins. I viss utsträckning även orcher (tyvärr gillar jag inte D&D-renderingen av orcher så bra utan föredrar de gröna muskulösa Warcraftorcherna ALTERNATIVT de mer goblinoida Tolkienorcherna), men då ska det vara en snygg figur jag kan ha som ledare för en hord gobbos.

* I princip alla drakar. Har du en drakfig är jag iallafall intresserad av att glo på den.

* Beholders. Tyvärr blir nog priset högt, men som del av en lot kan det ändå bli intressant.

* Diverse golems (inte alla).

Utöver dessa generella "wants" finns det ett par specifika figgar som inte täcks in jag också vill ha:

* Någon Umber Hulk.
* Någon Mind Flayer.
* Unicorn. Bara för att den är skönt gay.
* Treant.
* Warforged titan.
* Dracolich.
* Cadaver collector.
* Shield guardian.
* Gelatinous cube (denna MÅSTE jag ha).
* Shadow hulk.
------------------------------------------------

Ja, det var väl det tror jag. Har du en figg du vill bli av med men är osäker om jag vill ha den? Utgå ifrån att de begrepp jag använder är riktigt breda, jag är flexibel och har varit medvetet vag för att jag inte orkar göra en lista på exakt alla figurer jag kan tänka mig att köpa och ranka dem efter intressegrad inbördes etc. Exempel: Jag säger att jag vill köpa alla elementarer. Du har två Galeb Duhr som man kan proxa till jordelementarer. Självklart är de lika intressant som figurer som heter "Earth elemental", dock betalar jag efter ovanlighetsgrad såklart - om jag kan få proxies för mäktiga odöda figurer som råkar vara commons köper jag hellre dem än nån svindyr lischfigur eller så. Storleken på basen är intressantare än vad som står på den så länge de i generella termer kan misstas för varandra, helt enkelt.

Vad gäller pris så gäller "jag köper bara vid rätt pris" för de flesta lite dyrare figgar. Dock kommer jag nog till exempel bara köpa max totalt 1-3 olika dragfigurer, och antagligen de lite större isf. Vill du öka min benägenhet att köpa: Sätt ett eBayvärdigt pris på en rare och släng med en kasse billiga commons, eller tvärtom.

Lots och uppsättningar med figurer som passar mina encounters har företräde (jag är mer benägen att köpa fem närstridskobolder, tre avståndsstridskobolder och två magikertypkobolder i ett svep snarare än att köpa tre av dem av någon, tre av nån annan, två av nån annan osv).

Avslutningsvis vill jag klargöra att jag inte är intresserad av PC-typfiggar om de inte passar in i någon av beskrivningarna ovan.

Äre nåt du klurar på? Fråga.