Nekromanti Köpslå??

Denelian

Veteran
Att köpslå är ett mycket ingående handling i rollspel.
Hur ska man göra för att det ska fungera bra, 5 % per skilnad är bra, men 5 % av vad?
Av vad handlaren har värderat det till eller vad säljaren har väderat det till?
Och om man börjar köpslå innan och sedan slår och kommer fram till att priset skulle
blivit bättre än det första budet man sa (för så där 3 bud sedan) samtidigt som det blir
trist att slå först för då har man redan bestämt priset och det blir inte lika roligt att
rollspela det!
Sedan är det det här med stora lass och mycket varor, blir det mängd rabatt? och vad
är ett stort lass?

Kan någon ge mig en bra idé hur det ska skötas.

/denelian, som har ett mini handelshus att sköta

Targon

Hero
Som chef för ett handelshus (i ett helt annat rollspel än Eon) har jag fått rollspela åtskilliga situationer med köpslående och handel. Jag har då använt mig av följande metod, uppdelad i tre olika faser

1. Ta kontakt med den som du vill göra transaktionen med, t ex ett köpmannahus. Bestäm möte, lämpligast på någon finare krog där ni kan tala ostört. Ta gärna med dig din skrivare eller underskrivare. Vid förhandlingarnas början kan du redovisa hur många vagnslaster som transaktionen gäller (jag brukar köra med att en vagnslast omfattar ca 500 pund.) och nämn på ett ungefär vad du förväntar dig i utbyte, antingen cash eller i andra varor). Typ: “Jag uppskatta lastens värde till mellan 50 000 och 100 000 silver.” Alltså inte: “Jag vill ha 65 250 i silver för hela lasten.” Det hör till god sed att lämna det ekonomiska öppet, åtminstone i planeringsfasen. Nämn aldrig exakt hur mycket du har med dig, angivet i pund, cash eller någon annan enhet. Risken finns att min motpart lämnar bordet och går därifrån (det har hänt en gång och det var synnerligen pinsamt!) Det är handelsetiskt korrekt att vara svävande och ungefärlig när du är i “lärakännastadiet). Nämn för din motpart vad du kan tänka dig i utbyte. Om det är varor du vill ha, så säg: “Min intention är att handla med tyger, gärna av förnämt slag.” Alltså, även där bör man hålla sig på ett generellt plan. Därefter så meddelas att en gåva kommer att överlämnas till motparten, typ en oxe eller en annan vara av motsvarande värde (kan eventuellt bero på lastens värde och vilken prominens köpmannahuset har.) Om du har tur, så kan din motpart som tack för denna gåva (beror i hög grad på de lokala handelstraditionerna) bekosta din fortsatta vistelse i staden i fall du kommit med handelskaravan. (Det är synnerligen välkommet, eftersom du då slipper betala för rum och logi åt dig själv och din personal, inklusive ca. 10 gardister.) Ni bestämmer tid för nästa möte och skiljs åt.
2. Till nästa möte räcker det i princip med att du skickar din skrivare (du bör naturligtvis ha skrivare om du är handelsman). Men du kan också gå själv. Under detta möte så diskuterar ni detaljerna. Regel numero uno: Var ödmjuk. Pressa inte priserna in absurdum och absolut inte utöver de preliminära besked du gav på första mötet. När diskussionen är över, sluts avtalet.
3. Den faktiska transaktionen: Vagnslasterna lastas av och fylls med nya varor (såvida inte kontanter önskats i utbyte, naturligtvis). De ekonomiska förehavandena görs upp. Som handelsman behöver du inte vara närvarande. Skrivarna sköter jobbet.

Undvik tärningarna när du rollspelar handel, med undantag för eventuella slumpar för vilka varor som din motpart kan tänkas ha att erbjuda dig.