Köpt äventyr, hemmasnickrat eller något där emellan

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
149
Hej.
Som ny användare men gammal SL är jag nyfiken på hur ni hanterar era kampanjer i vuxen ålder. Som någon med heltidsjobb där jag är ute hos kund ganska ofta, flickvän och två större barn tycker jag att tiden att förbereda är ganska knapp. Oftast har jag en kväll i veckan till att faktiskt sätta mig ner och förbereda de två sessioner jag skall spela den vecka. Förutom bekymret att ha hitta ett effektivt sätt att ha all information om kampanjen är problemet för mig vart är vi på väg? Jag gillar därför väldigt mycket att ha ett köpt äventyr att luta mig emot som kan hålla mig i handen men ändå ger mig utrymme att göra utsvävningar och anpassa efter mina spelare.

Jag gillar verkligen Paizo och deras kampanjer av denna anledning. De ger mig ett spår att följa, inte ett räls men en väg med en vägren där spelarna kan svira runt och jag kan göra lite instick, subhandlingar och diverse annat. Men jag har grunden att luta mig emot. Jag vet vad tanken är och vart vi är på väg. Jag upplever att jag har mycket svårare att göra saker från grunden även om jag har en bra idé. Jag har haft en tanke kring en CoC kampanj i huvudet i ett halvår, skrivit ner lite lösa trådar och tankar men har jättesvårt att få mig själv att sätta mig och samla ihop allting till vad som känns som en fungerande kampanj. Lite därför jag reggat mig här, för att kunna bolla lite med andra och se hur ni gör.

Så hur fungerar det för er? Vad passar er bäst och vad har ni för tips för att få kampanjen att flyta på mellan arbete, familj och andra åtaganden?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,263
Kör för omväxlings skulle en köpe-kampanj, Dimmornas Dal till DoD23. Det har påmint mig om hur mkt det är skapande jag SLar för. D.D. är bra grejer, enkelt att förbereda o köra, men jag saknar att skapa mer själv.

Normalt SLar jag hexkräl, grottkräl etc open-ended spelformer där preppen inte är alltför betungande, eller snarare kan anpassas efter behag. Mutant år Nolls grundkampanj vore nog det system-i-en-låda som närmast hade passat på min spelstil, men jag har kört hexkräl+grottkräl i Gamma World 1e och 5e-i-planetary romance-skrud nyligen oxå.

När jag hade låg ork, körde jag hexkrälet Island of the Lizard God med mina egna modifieringar. System den gången blev Kopparhavets hjältar + hembyggda hexkrälsregler. Annars har jag kört lite 1 page dungeons oxå, t.ex. Isles of the Dead av Goblinpunch.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,008
Location
Rissne
De flesta köpekampanjer och äventyr tycker jag rätt illa om. Jag säger inte att de är dåliga, egentligen, men de uppfyller inte mina önskemål. En massa strid, till exempel. Eller en väldigt linjär struktur där det mest är scen-scen-scen-scen-slutstrid. Det är väl de vanligaste "felen" tänker jag. Jag har inget principiellt emot att köra köpeäventyr, absolut inte – det är skönt att ha något att luta sig emot och det drar ner drastiskt på förberedelsetiden. Det kan ta mig flera veckor att förbereda ett äventyr; jag spenderade flera år med att bygga de som ingår i Rotsystems kampanjbok. Om jag ska spelleda en gång i månaden funkar ju inte det.

Det här är också anledningen till att min rollspelsmakar-karriär i så hög grad handlat om att försöka hitta på och testa olika verktyg och tekniker för att skapa såna äventyr som jag vill ha. Typ ingen annan verkar ju skapa dem, så då får jag väl hitta sätt att göra det själv då.

Men… Jag spelleder gärna Tatters of the King till exempel; klassisk CoC-kampanj där åtminstone första delen är strukturerad ganska nära som jag vill ha den (och jag har moddat litegrann). Och extremt lite strid, och de flesta strider som är där kan man ganska lätt modda bort.

Det finns också flera Delta Green-äventyr jag skulle kunna tänka mig testa att köra nån gång.


I praktiken är dock svaret "inte alls" för närvarande; jag har inte haft en spelgrupp på flera år. Så nu läser och skriver jag mest =)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,460
Den senaste tiden har jag mest kört kortare grejer på 1-4 spelpass. De kräver inte supermycket prepp, förutom några genomläsningar. Innan dess körde vi en Fantasy World-kampanj där jag i stort sett inte preppade alls. Även om det är lite läskigt med mycket improvisation tycker jag det är skönt att slippa planera i flera timmar, varav en hel del av förberedelserna aldrig kommer i spel, eftersom spelarna väljer helt andra vägar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,431
Location
Göteborg
Så hur fungerar det för er? Vad passar er bäst och vad har ni för tips för att få kampanjen att flyta på mellan arbete, familj och andra åtaganden?
Jag spelar framförallt spelledarlösa rollspel som inte behöver förberedas. Även när jag kör något med spelledare i ett kampanjformat så förbereder jag i princip ingenting alls. Berättelserna jag spelar handlar oftast om rollpersonerna och deras interaktioner med varandra. Att förbereda tycker jag gör spelet mindre kul och mindre dynamiskt, då jag inte längre könner mig fri att hitta på saker som passar i stunden.

Så min lösning är att inte förbereda, och att inte spela spel som kräver förberedelser.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,870
Location
Ereb Altor
Så hur fungerar det för er? Vad passar er bäst och vad har ni för tips för att få kampanjen att flyta på mellan arbete, familj och andra åtaganden?
Jag har inte varit SL sedan typ 2019, men vi ska dra igång en ny kampanj nu i sommar. Vi ska återvända med gamla RP från Undergångens arvtagare (Mutant) fast 20 år senare. Just nu gör jag löjligt mycket prepp ( https://www.rollspel.nu/threads/hindenburg-20-år-senare.83455/ ) men väl i spel tänker jag att vi iaf till en början kommer köra hex-kräl (snor från Mutant År Noll och Twilight 2000) med fokus på vildmarksturer och skrotletande. Men det kommer blandas med lite vanligt spelande i Hindenburg där RP ska få känna på hur Samfundet är nu år 119 PT, och hitta på en del egna bråk. Denna biten tänker jag kommer vara rätt spelardriven. Jag behöver "bara" preppa med kartor m.m.

Sedan ska vi börja ta oss in i kampanjen Gryningens beskyddare, som ju är en hyfsat rälsad historia. Jag har skrivit om det mesta, men kommer återanvända platser och personer, och plotten i stora drag.

Så, ja. Jag använder nog de flesta äventyrstekniker :) Kommer jag ha tid? Antagligen inte, så det blir en hel del impro med.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,540
Jag skriver bara egna kampanjer. Detta för att jag inte är lika bra på att spelleda köpeäventyr. Där glömmer jag lätt bort saker eller missuppfattar vad som står, vilket kan sabotera tempot eller krångla till vissa situationer. Detta ligger hos mig och beror inte på äventyren.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,260
Min favorit, både att spela och spelleda, är nog en köpt kampanj som sedan anpassas rätt hårt till rollpersonerna.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
238
Tja.... köpt äventyr som hemmasnickrats till det blir spelbart tror jag skulle föredra. Då får man lite hjälp på traven i alla fall än helt hitta på själv. Men som krank var inne på så är ju de köpta ofta väldigt hårt styrda. Något jag slutat göra nu när jag börjat spela igen i vuxen ålder. Det som jag tyckte var kul förr uppskattar jag inte på samma sätt längre...

Så köpt eller hemmasnickrat så använder jag den röda tråden som bas och sedan förbereder en eller två sessioner i taget. Så ger mig nog egentligen inte så stora fördelar i eget arbete med att köra köpe-äventyr då samma tid tar till att anpassa dessa som att hitta på eget.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,521
Så hur fungerar det för er? Vad passar er bäst och vad har ni för tips för att få kampanjen att flyta på mellan arbete, familj och andra åtaganden?
Det varierar. Men spelar jag färdiga kampanjer, vilket händer ofta nog, brukar jag gör mycket förberedelser före uppstart och försöker ta allt i mål i ett svep. För att anpassa till rollpersonena och justera delar jag inte tycker passar in. Efter det brukar jag bara gör mindre justeringar mellan spelpass vilket ofta inte kräver så mycket tid. (Men det är ju när det funkar…)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,098
Location
Sthlm
Jag spelleder nästan bara skrivna äventyr. Men jag förbereder sällan vad som ska hända, visst spelarna behöver ju ställa upp på att lösa mysteriet, rädda prinsessan, genomföra kuppen eller vad det nu är.
Jag tycker det har vart väldigt kul att köra OSR efter som det som är skrivet sällan säger vad som ska hända, utan många äventyr mer lägger en grund som jag kan lista ut hur den svarar på spelarnas handlingar.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,536
Jag gillar att preppa och lägger gärna tid på det, men två sessioner i veckan hade jag nog fått kämpa med att hinna med.
Jag har mest kört köpe-äventyr, eller egentillverkade (som går att köpa så de är väl köpe-äventyr på sitt sätt också). Men på sistone har jag mer och mer graviterat mot att köra egna saker med minimal prepp, inte för att spara prepptid utan för att skapa mer dynamiska äventyr. Och för att göra det mer oförutsägbart och spännande för mig som SL.
 

aknaton

Apostat
Joined
3 Jun 2008
Messages
252
Location
Ronneby
Mitt nästa projekt (tycker mina spelare iaf) är att köra en kampanj i Pathfinder 2. Den kommer bli hemkörd. Vi skapar en väld med hjälp av Microscope och sedan kör vi i den. Jag kommer att anamma en pbta-inspirerad spelledarstil med fronter etc. Men jag kommer att sno äventyrsplatser eller delar av äventyrsplatser från andra äventyr om de behövs.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,521
Det varierar. Men spelar jag färdiga kampanjer, vilket händer ofta nog, brukar jag gör mycket förberedelser före uppstart och försöker ta allt i mål i ett svep. För att anpassa till rollpersonena och justera delar jag inte tycker passar in. Efter det brukar jag bara gör mindre justeringar mellan spelpass vilket ofta inte kräver så mycket tid. (Men det är ju när det funkar…)
Och det varierar ju stort mellan äventyr, utan att bedöma deras kvaliteter i övrigt.
  • Elecric dreams till Blade Runner krävde ingen prepp alls.
  • Tales from the Lone Lands till The One Ring behövde en del men inte så mycket för att anpassas till gruppen.
  • Heart of Darkness till Alien krävde massor med prepp.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,536
Mitt nästa projekt (tycker mina spelare iaf) är att köra en kampanj i Pathfinder 2. Den kommer bli hemkörd. Vi skapar en väld med hjälp av Microscope och sedan kör vi i den. Jag kommer att anamma en pbta-inspirerad spelledarstil med fronter etc. Men jag kommer att sno äventyrsplatser eller delar av äventyrsplatser från andra äventyr om de behövs.
Shit vad kul det där låter!
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
149
köra en kampanj i Pathfinder 2. Den kommer bli hemkörd. Vi skapar en väld med hjälp av Microscope
Låter ju riktigt kul. Du får berätta hur det gick sedan.

Jag säger inte att de är dåliga, egentligen, men de uppfyller inte mina önskemål.
Det kan jag hålla med om. Min PF2E grupp består att gamla rävar som vill spela dungeon crawls med lite lättare rollspel. Då tycker jag att Paizos moduler fungerar bra. Men min andra spelgrupp som är mer fokuserade på rollspel, lösa problem och sina karaktärers utveckling fungerade det inte riktigt lika bra på. Där har jag spelat mer hemmasnickarade saker till t ex Blades in the Dark.

Min favorit, både att spela och spelleda, är nog en köpt kampanj som sedan anpassas rätt hårt till rollpersonerna.
Hur gör du då?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,116
Location
Helsingborg
Så hur fungerar det för er? Vad passar er bäst och vad har ni för tips för att få kampanjen att flyta på mellan arbete, familj och andra åtaganden?
Jag har kommit på strukturer som förenklar förberedandet. Så för mig tar det 45 minuter att göra ett äventyr som man kan spela under 4-8 timmar.



På svenska:

---

Färdiga äventyr stjäl tid. Du måste 1) läsa skiten, 2) sammanfatta skiten och 3) eventuellt omforma skiten för att passa spelgruppen.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,260
Hur gör du då?
Just nu spelar vi Symbaroum-kampanjen, och då blir det (är min tolkning i alla fall) anpassning till rollpersonerna så att vi kommer in i handlingen på naturliga vis, fokus på delar vi kan förväntas vara motiverade att ta tag i, och så vidare. Jag utgår från att den kampanjen blir väldigt olika beroende på om man är fanatiska ambrier, barbarboosters, eller som vi, välvilliga outsiders.

Vår dvärgkaraktär har t.ex. blivit utlyst av sin klan och sig själv (få andra är imponerade) till dvärgarnas rättmätige konung eftersom han bär Järnpaktens tecken. Vi andra rollpersoner och spelare tvekar inför hans kvalifikationer. :)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,217
Location
Umeå
Även jag ser primärt interaktionen kring bordet som det som skapar vad vi gör, men till skillnad från @Genesis tex så har jag inget problem med förberedelser utan gillar dem snarare för att de just begränsar och skapar vissa kopplingar som inte skulle uppkommit spontant. Dock förbereder jag aldrig vad som ska hända, eller en story framåt, utan mer vad har skett innan spel börjar, vilka är spelledarpersonerna och grupperingarna och vad tycker de det som skett. Så förberedelserna blir för att spela en spelledarperson utifrån vem hen är och vad hen vill mer än vad som passar eller blir dramatiskt intressant.

Men, just för att interaktionen kring bordet, interaktionen mellan alla de karaktärerna som skapats, är det jag finner intressant så är färdigskrivna kampanjer och äventyr av ytterst litet intresse, det finns nog ingen som inte kräver massa handpåläggning och frigöra dem från idéen om vad som ska komma härnäst.
 
Top