Nightowl
Champion
Anledningen kan ni väl få (dissen tar lite plats, och är helt enkelt bakgrundsbeskrivningen som Storuggla nämnde, för en typisk ninja): Beroende på vilken sorts aktivitet man utför slår man olika tärningskombinationer för färdigheter/egenskaper. De utläses alltid på samma sätt, men i vissa fall slår man 3t6, i andra fall 2t10 och i det tredje fallet 1t20.
Vilken man använder beror dels på vilken sorts aktivitet det rör sig om, dels omständigheterna.
Om man utövar hantverk, t.ex., slår man oftast 3t6. Det blir sällsynt med extremt resultat och turen spelar mindre roll än höga värden. Ska man klättra upp i ett träd kanske man däremot slår 2t10, och i strid innebär de flesta manövrar att man slår 1t20 - det är (antas vara) en stressad situation med mycket slump inblandad. Således slipper man att en utlärd snickare misslyckas med att göra en stol, eller att en lärd man inte känner till basfakta, men det är fortfarande möjligt för en skicklig svärdsman att fucka upp saker och ting fullständigt.
Det behöver inte bero på vilket värde man använder, utan kan variera på grund av situationen. Ska jag utföra ett tränat akrobatiskt cirkusnummer slår jag 3t6, om jag vill använda akrobatik för att balansera över en stång utan att bli alltför stressad slår jag 2t10, och om jag gör fräcka stunts i strid slår jag 1t20.
Det är naturligtvis inte den enda lösningen på vad som inte ens behöver vara ett problem, men det känns ändå som en rimlig lösning - med den brasklappen att jag skiter ganska lite i att beräkna exakta chanser för om saker lyckas eller inte, och till och med står ut med WoD-liknande tärningspölar.
Erik
Vilken man använder beror dels på vilken sorts aktivitet det rör sig om, dels omständigheterna.
Om man utövar hantverk, t.ex., slår man oftast 3t6. Det blir sällsynt med extremt resultat och turen spelar mindre roll än höga värden. Ska man klättra upp i ett träd kanske man däremot slår 2t10, och i strid innebär de flesta manövrar att man slår 1t20 - det är (antas vara) en stressad situation med mycket slump inblandad. Således slipper man att en utlärd snickare misslyckas med att göra en stol, eller att en lärd man inte känner till basfakta, men det är fortfarande möjligt för en skicklig svärdsman att fucka upp saker och ting fullständigt.
Det behöver inte bero på vilket värde man använder, utan kan variera på grund av situationen. Ska jag utföra ett tränat akrobatiskt cirkusnummer slår jag 3t6, om jag vill använda akrobatik för att balansera över en stång utan att bli alltför stressad slår jag 2t10, och om jag gör fräcka stunts i strid slår jag 1t20.
Det är naturligtvis inte den enda lösningen på vad som inte ens behöver vara ett problem, men det känns ändå som en rimlig lösning - med den brasklappen att jag skiter ganska lite i att beräkna exakta chanser för om saker lyckas eller inte, och till och med står ut med WoD-liknande tärningspölar.
Erik