Nekromanti Könsförtryck – historiskt trovärdigt? …

Ram

Skev
Re: Könsförtyck – historiskt trovärdigt? …

krank said:
Problemet där är ju att om vi enbart fokuserar där, så kommer vi att fortsätta att tycka att det är OK och "självklart" att kvinnor är "omhändertagande och mjuka" medan män är "aktiva och hårda". jag tror inte problemet löser sig genom uppvärdering av såkallade kvinnoyrken eller kvinnoegenskaper.

Sjuksköterskors jobb vill jag ge mer lön för att de behövs; de gör ett minst lika viktigt jobb som läkare och läser lika länge, etc.
Det är inte på något sätt det enda eller det viktigaste problemet, det håller jag med om, men jag tycker att det är det mest naturliga stället att angripa. Problemet med just vårdyrken sjuksköterskeyrket är att de kräver ett engagemang som i mångt och mycket går över behovet av en god ekonomi. De är (f.ö. precis som lärare) mycket underbetalda i relation till sin treåriga högskoleutbildning. För närvarande är det ett traditionellt kvinnodominerat yrke och för att en man skall ge sig in i en könsfärgad roll med otillfredsställande lön hjälper inte direkt till för att luckra upp gränserna...

Steg två skulle sedan bli att milt men bestämt ge sig på de överbetalda mansdominerade yrkena (ja, jag tittar på er, hantverkare!).

Fast snacka är lätt, gå ut när det är mörkt är svårare...

krank said:
//Krank, som ser ett egenvärde i en upplösning eller åtminstone uppluckring av de traditionella könsstereotyperna - inte bara en uppvärdering av de egenskaper som är stereotypt kvinnliga...
Bara som ett steg i processen, inte som "lösningen". :gremsmile:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Off Topic

Den här deltråden verkar inte längre handla det minsta om rollspel. Om ni vill diskutera kvotering och könsskillnader i allmänhet rekommenderar jag OT-forumet.

/tobias

Petter42

Swordsman
Re: Off Topic

krank said:
Nej, det kommer att vara ett överskott på svaga människor, och en del av dem kommer att vara kvinnor. Jag har inga som helst problem att tro att det finns tillräckligt många kvinnor som faktiskt är starka (de finns ju också) för att fylla upp även de få yrken där sånt fortfarande spelar roll.

Sedan har jag inga problem att tro att vi i längden kan avla fram starkare och starkare kvinnor, om vi bara sorterar ut idiotin att män ska dras till veka kvinnor... Men det sker naturligt om bara attityderna förändras.
Jo det är sant, sen om kvinnors svaghet är något genetiskt som avlats fram eller om det faktiskt är så egentligen är omäjligt att säga.

@Gurgeh: Vi är väl fortfarande inne på könsförtryck, och att vi ska skapa en ny tråd för att fortsätta diskussionen känns onödigt och byrokratiskt. Men internet är ingen demokrati så det var bara min slant.