Re: Könsförtyck – historiskt trovärdigt? …
Steg två skulle sedan bli att milt men bestämt ge sig på de överbetalda mansdominerade yrkena (ja, jag tittar på er, hantverkare!).
Fast snacka är lätt, gå ut när det är mörkt är svårare...
Det är inte på något sätt det enda eller det viktigaste problemet, det håller jag med om, men jag tycker att det är det mest naturliga stället att angripa. Problemet med just vårdyrken sjuksköterskeyrket är att de kräver ett engagemang som i mångt och mycket går över behovet av en god ekonomi. De är (f.ö. precis som lärare) mycket underbetalda i relation till sin treåriga högskoleutbildning. För närvarande är det ett traditionellt kvinnodominerat yrke och för att en man skall ge sig in i en könsfärgad roll med otillfredsställande lön hjälper inte direkt till för att luckra upp gränserna...krank said:Problemet där är ju att om vi enbart fokuserar där, så kommer vi att fortsätta att tycka att det är OK och "självklart" att kvinnor är "omhändertagande och mjuka" medan män är "aktiva och hårda". jag tror inte problemet löser sig genom uppvärdering av såkallade kvinnoyrken eller kvinnoegenskaper.
Sjuksköterskors jobb vill jag ge mer lön för att de behövs; de gör ett minst lika viktigt jobb som läkare och läser lika länge, etc.
Steg två skulle sedan bli att milt men bestämt ge sig på de överbetalda mansdominerade yrkena (ja, jag tittar på er, hantverkare!).
Fast snacka är lätt, gå ut när det är mörkt är svårare...
Bara som ett steg i processen, inte som "lösningen".krank said://Krank, som ser ett egenvärde i en upplösning eller åtminstone uppluckring av de traditionella könsstereotyperna - inte bara en uppvärdering av de egenskaper som är stereotypt kvinnliga...