Vimes
Sillkung
Det finns också, för den som är intresserad, en hel del diskussion under den engelska Wikipedia-artikelns "Talk"-flik angående sciFi vs. SF.Vimes said:
Samma för mig, jag är bara traditionell.Vimes said:Nån som skiljer på SF och Sci-fi eller är det bara jag?
Håller med. Blandar man i saker som riktig magi o dyl slutar det vara SF.Troberg said:Egentligen inte. SF bygger väldigt hårt på S-et i förkortningen, "Science". Fantasy kastar ut sådant genom fönstret.PAX said:Sci-Fi och Fantasy är väl hyfsat snarlika och går ju gärna hand i hand med varandra.
Se där, det var helt nytt för mig.Vimes said:
Åtminstone så länge som man inte har åtminstone en pseudovetenskaplig förklaring till magin, och anledningen till att den är med är att på något sätt utforska magin och dess väsen/konsekvenser.Arfert said:Håller med. Blandar man i saker som riktig magi o dyl slutar det vara SF.Troberg said:Egentligen inte. SF bygger väldigt hårt på S-et i förkortningen, "Science". Fantasy kastar ut sådant genom fönstret.PAX said:Sci-Fi och Fantasy är väl hyfsat snarlika och går ju gärna hand i hand med varandra.
Gör man den distinktionen mellan SF och SciFi så är distinktionen meningsfull.Vimes said:Min syfte var inte att petimetra mig eller att hata en term, utan jag menar att distinktion (även om den förstås är vag och luddig) mellan SciFi och SF nog kan vara relevant i diskussionen om stereotypa könsroller inom "genren" (science fiction är ju inte riktigt en genre, tycker jag). I trådens början uttrycker Arfert något som, om man beaktar diskussionen om skillnaden mellan SciFi och SF som jag tagit upp, kan tolkas som att de trötta könsrollerna främst är något som hör hemma inom SciFi:n, som, till skillnad från SF, alltså inte är idélitteratur.