Som vanligt i alla sådana här enkättrådar blir jag påmind om hur konstig jag är. Jag går igång på saker som andra inte bryr sig om, och är ointresserad av saker som andra är supertända på, jag har problem med saker de flesta tycker är självklart, och tycker att saker är skitlätta som andra tycker är svåra och jobbiga. Liksom, tanken att läsa rollspelsböcker för skojs skull, eller för "inspiration" är mig verkligen helt främmande. Jag kan tänka mig typ tusen roligare saker att göra med min tid. För de flesta verkar problemet vara typ att de har massor av spel de vill spela, men ingen möjlighet att spela dem. För mig är problemet att jag har massor av tillfällen att spela, men har svårt att hitta spel. Typ såhär:
- Först måste jag hitta spel. Jag måste ge mig ut på nätet och aktivt söka efter spel att skaffa. Det är jobbigt. Speciellt eftersom jag som pretto-anglofob aktivt undviker spel på engelska, i en extremt anglofil subkultur.
- Sedan måste jag hitta ett spel som verkar bra. 99% av alla spel jag hör talas om intresserar mig inte, så det är ett jäkla jobb att läsa igenom sidor av beskrivningar av rollspel och bara känna att de inte verkar särskilt roliga att spela.*
- Sedan måste jag betala! Jag är snål, så att skiljas från mina älsklingar för att skaffa ett rollspel sitter långt inne. Som tur är är gratisspel oftast bättre än spel som kostar pengar, så det hjälper ju en del.
- Sedan måste jag läsa spelet. Suck! Släpa sig igenom text och sätta sig in i ett spelsystem. Många spel har ju dussintals sidor att ta sig igenom. Jobbigt!
- Efter allt detta så kan jag till slut pitcha och spela spelet. Det är den lätta biten.
Summa summarum så är det svårt och jobbigt att få tag på spel att spela, men enkelt att spela dem om man väl hittar och läser igenom något man vill lira.
---
*Alltså, jag fattar att det är jättebra spel med snygga bilder, välskrivna och genomtänkta spelvärldar, gediget speltestade spelsystem och massor av coola äventyr. Det är ju toppen för folk som vill ha sån't (alltså vanliga, vettiga rollspelare), men jag personligen går ju inte igång på något av det där.