Nekromanti [Kaijin] Spelmöte 3: Eldhimmel

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Året efter rollpersonernas upplevelse i den läskiga grottan var lite av ett helvete. Traumat satte sina spår, helt enkelt (kan vi stava till PTSD?). Så det är inte underligt att resten av klassen tror att rollpersonerna har gjort något olämpligt när de kallas till rektorsexpeditionen.

Det var inte riktigt så illa som det såg ut: den skinntorre, byråkratiske och gammaldags rektorn hade besök av en överste i flygvapnet som ville göra lite uppföljning av vad som hände i grottan, ett år tidigare. Överste Matsuhiro lastar in rollpersonerna i sin terrängbil och kör iväg till KASAs testanläggning utanför Hiigari. KASA är ett samriskbolag, skapat av Katsutoris ledande flygplansindustriföretag för att få ett bolag med resurser att tävla med utländska företag, och de har en testanläggning för deras militära projekt som drivs med försvarets goda minne. På basen får de träffa Akihiro Shinji, chefsutvecklaren för det nya superflygplanet som är superhyschhysch, och han visar dem runt och förklarar att flygplanet har så avancerad geometri att det inte kan flyga. Men de där ögonen som rollpersonerna hittade ett år tidigare visade sig vara precis det som behövs: man plockade isär dem och använde dem för att bygga det superavancerade kontrollsystemet som behövdes. Det funkade jättebra till en början, tills prototyp efter prototyp började... tjura.

En flygmajor i flygdräkt dyker upp och börjar skälla ut Shinji för att använda ungarna till läskiga experiment. Under tiden som grälet pågår så kommer de in i hangaren där fem flygplan står, och ungarna bondar direkt med dem.

Tillbaks i nutid. Rollpersonerna har evakuerats till en idrottshall i Shinogara, en av Hiigaris förorter, i väntan på nedslaget. Lautern anklagar Katsutori för att hitta på allting alternativt använda nedslaget som en förevändning för att bygga upp styrkorna på Heidake för ett avstamp mot Lautern.

I brist på vettiga lektioner så drar Kaito och Kotone ihop de andra elever som evakuerats till samma härbärge och håller matte- och tekniklektioner, och lyckas riktigt bra.

I gryningen den tjugoåttonde slår meteoriten ner i havet, och för ett ögonblick är det som att det är två soluppgångar, en i öster och en i väster, men den i väster falnar fort. Sen kommer den långa väntan. På förmiddagen når tsunamin Katsutoris västra strand, och strax före lunch når den Hiigari. Det är omfattande materiella skador, men tack vare den välplanerade evakueringen så är det bara omkring 150 döda enligt preliminära rapporter. Nakayamas hem klarar sig, men de övrigas hem skadas mer eller mindre, så när det lugnat ner sig och vägarna röjts upp så flyttar rollpersonerna in hos Nakayama, medan deras familjer hälsar på släktingar i andra delar av Katsutori.

Livet återgår till det normala så sakteliga, vilket för rollpersonernas del innebär att de får börja flyga igen. De tränar en ny manöver, att docka med ett transportflygplan, först i simulator och sen i verkligheten. Under den verkliga övningen kommer ett nödanrop från flight KNA-676 från Carrefour till Katsutori, som jagas av lauternsk jakt som vill tvinga planet att vända om och flyga till Lautern istället. Rollpersonerna ger sig in i striden och i en hektisk flygfajt tar Nakayamas plan ofantligt mycket stryk innan de båda lauternska jaktplanen skjuts ner. De eskorterar trafikflygplanet till Katsutoriskt luftrum och flyger sedan hem till basen där de hälsas som hjältar! (Med hjältemusik!)

---

Under spelmötet testades flygstrid igen med ett nytt turordningsbräde, och det funkar fint och gav bättre översikt. Vissa balanseringsgrejor behövs med vapen- och skyddsvärden, och jag har fått ett bra förslag på en hjälpregel för turordning.

Dessutom testades ett system för konflikter, som funkade bra för att vara första iterationen. Det bygger på insats, motsatta slag och ett val mellan att acceptera motståndarens villkor eller ta en Tillstånd, ett minusvärde som dras av från slag, varefter man kan eskalera konflikten till en mer hetsig nivå. Ganska konventionellt, med andra ord. Det ska skruvas lite på, men annars tror jag att jag är rätt ute.

Så i och med det här blir Blå Himmel bara bättre och bättre. Det blir nog en beta 4 innan jul.
 
Top