Nekromanti Kaliberkval

Dixon

Veteran
När jag ser beskrivningen av Sharps buffelgevär i regelboken blir jag lite förbryllad. Geväret börjar tillverkas 1874 (egentligen redan ca 1870 men det spelar ingen roll här) Där står vidare att geväret finns i kalibrarna 40-70 Sharp och 50-90 Sharp. När man sedan ser på kaliberbeskrivningarna för dessa patroner så kan man läsa att 40-70 introducerades 1876 samt att 50-90 kom 1875..Vilken ammunition finns det således att tillgå under år 1874? Nån som kan reda ut detta?

Storuggla

Champion
Jag letade lite och hade enorma problem att hitta en bra sida eller riktig fin info... men jag hittade denna länk vilken kanske kan vara till nytta. Hoppas jag.

Storuggla, känner på sig att han borde köpa lite vapentidningar

Dixon

Veteran
Jodå länken är utmärkt, står visserligen inget jag inte redan visste. Jag undrade bara hur man löste det rent regeltekniskt. Jag brukar helt enkelt ta någon av de kända sharpkalibrarna som inte står i regelboken och använda dem..Tyckte dock att det som stod i regelboken verkade en aning underligt, ville bara veta hur det låg till.

The indians had such respect for it that they called it "Shoot today, kill tomorrow"..