Nekromanti kalka en bild

neowyn

Swordsman
Om man kalkar en bild på gammalt hederligt sätt får man använda den bilden i ett eget spel då eller är det ett rättighets brott?
Jag är kass på att rita och har ett antal fordon jag vill ha bilder på. Det är enkla bilde bara så att kalka skulle kunna funka för mitt syfte

Quadrante

Grisbonde
Det är antagligen ett brott [ANT]

Om man kalkar en bild på gammalt hederligt sätt får man använda den bilden i ett eget spel då eller är det ett rättighets brott?
Med största sannorlikhet skulle det klassas som ett upphovsrättsbrott, särskilt om det används som illustration. Frågan är rätt komplicerad trots att det skulle röra sig om ett eget arbete, det vill säga att du skulle göra bilden själv. Som det verkar är bilder som produceras för att illustrera har svagare rätt att kalla sig eget verk, när den kopierar en existrerande bild. En exakt kopia presenterad i ett konst sammanhang har lättare att lyckas med samma sak, just för att den kan luta sig på "det konstnärliga"...

Mogger

Hipsteranka
Fast det beror på

Det har väl med verkhöjd att göra? Att kalka av en bild på en Dodge Challenger är ju hur lungt som helst medan det blir en helt annan sak om det är Mona Lisa som står modell.

Vilka motiv gäller det mer specifikt?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Re: Fast det beror på

Det har väl mer att göra med att det är svårt att påvisa VILKEN bild av en dodge du kopierat, medan det är lättare att se om du kopierat mona lisa (dock gäller ju inte copyrigth där längre :gremwink:.

Att kopiera ett foto på en dodge är fortfarande olagligt, det är bara inte särskilt troligt att någon kommer att reagera på det.

Mogger

Hipsteranka

[ QUOTE ]
Att kopiera ett foto på en dodge är fortfarande olagligt, det är bara inte särskilt troligt att någon kommer att reagera på det.

[/ QUOTE ]

Är det verkligen så? Om jag ritar av en bild som det finns 3 miljoner varianter av räknas väl den bildens verkhöjd som så låg att ägaren av dodgebilden inte kan hävda upphovsrätt då bilden saknar oginalitet, eller något som skiljer den från alla de andra. Som bilden på stridsvagnen i Nils inlägg. Dessutom så ändrar du bilden när du kalkerar den och då är det inte samma bild längre.

Så det är inte alls självklart att det är olagligt att rita av alla bilder. Sedan är det ju som du säger. En bild utan konstnärliga kvalitéer eller individualitet är ju fullkomligt ointressant ur det här perspektivet, efter som ingen lär bry sig.

neowyn

Swordsman
min tanke är att göra bilder på fordon mm så att man får en uppfatning om hur de sr ut. Jag vill ha enkla rena bilder som är lätta att se och förstå.
Det var riktigt snyggt som du hade fixat till fotot!
Det kanske skulle kunna vaar något, går det att få kraftigare konturer?

neowyn

Swordsman

hmm det är svårt det där. Jag vill baar ha enkla bilder på fordon mm så jag får väll ta chansen att vaar brotsling kanske...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Kalkera, heter det! >.< [NT]

Hear, hear.

För min inre syn så ser jag någon som kalkbombar pappret från helikopter, som vi såg dem göra med försurade sjöar under 80-talet.

Troberg

Sinister eater
Re: Kalkera, heter det! >.< [NT]

För min inre syn så ser jag någon som kalkbombar pappret från helikopter, som vi såg dem göra med försurade sjöar under 80-talet.
Det gör man fortfarande, även om man numera oftast lägger kalken över myrar och vattensystemens upptagningsområden för att få en längre och jämnare dosering.

xpanthom

Veteran
Industridesign och upphovsrätt

Förutom att en bild på en Dodge är föga originell finns det ytterligare en aspekt:

Något sådant som en bil är ett knepigt fall eftersom det handlar om industridesign, som normalt går under mönsterskyddet, inte upphovsrätten. Verkshöjden har satts mycket högt när det gäller så kallad brukskonst, alltså en finurligt utformad stekpanna eller så, och det får till exempel inte handla om att formen har dikterats av funktionen. En i sin helhet upphovsrättsskyddad bil låter inte riktigt rimlig. Med andra ord får man inte kopiera bilens design när man skapar en ny bil, men att avbilda bilen är troligtvis inte förbjudet.

För att ta en liknelse kan vi ta en kille som tar ett foto av ett skojigt träd. En annan kille får inte kopiera den bilden, men han får nog ta ett eget foto av samma träd. Det som är väsentligt på det skyddade fotot är sålunda det som finns runt trädet - kompositionen, ljuset och motsvarande - inte själva motivet.

På samma sätt borde Dodgen vara lovligt byte för vem som helst så länge man inte kalkerar hela bilden.