For what its worth har jag försökt sluta med en massa saker genom livet, blir så jävla beroende av allt från snus till datorspel. Cigg och snus har jag lyckats sluta med, men varje gång har det varit veckovisa plågor med en mängd skumma fysiska symptom, ruskig depression, apati, ingen livslust osv. Sen vänder det. Och det som fått mig att inte börja med snus och sånt igen är alla fördelar man upptäcker på andra sidan. För mig har det varit den enda motivationen till att inte återfalla. Bättre sömn, gladare osv. Kaffe är väl det enda jag återfaller till om och om igen. För mig måste det finnas några sådana där positiva saker för att jag ska kunna palla ta mig igenom det. Det räcker inte med hot och faror, för det skiter jag i vid en viss punkt. Måste finnas något som lockar och drar.
Och om det kan vara något hopp har jag träffat på flera människor som varit deprimerade och samtidigt haft enorma koffein-intag. När koffeinet tagits bort eller minskat rejält har faktiskt depressionerna lagt sig, eller i alla fall tydligt förbättrats. Har inte lyckats förstå mekanismerna i detta, verkar bakvänt, men kanske kan det vara en morot till att testa liv utan koffein? Tänk om du, efter de första helvetes-veckorna, kommer ut på andra sidan mindre deprimerad? Vore inte det värt att prova, i alla fall under några månader?
Och om det kan vara något hopp har jag träffat på flera människor som varit deprimerade och samtidigt haft enorma koffein-intag. När koffeinet tagits bort eller minskat rejält har faktiskt depressionerna lagt sig, eller i alla fall tydligt förbättrats. Har inte lyckats förstå mekanismerna i detta, verkar bakvänt, men kanske kan det vara en morot till att testa liv utan koffein? Tänk om du, efter de första helvetes-veckorna, kommer ut på andra sidan mindre deprimerad? Vore inte det värt att prova, i alla fall under några månader?