Tråden om Chock fick mig att börja fundera på hur jag skulle vilja att ett klassiskt skräckrollspel ska se ut. Här presenteras de i punktform, så att det inte ska råka bli för sammanhängande:
* Chock är ett bra namn. Eftersom det är upptaget ska det här spelet heta Kalla kårar.
* Fienderna ska vara klassiska skräckvarelser som vampyrer, varulvar och spöken. Inte några tentakelfasor från bortom mänsklighetens förstånd, eller några Clive Barker-demoner med säkerhetsnålar genom ögonen. Det finns andra spel för dem. Om man vill ha med en kult som ska kalla ner en hemsk gud ska det vara en gud från en existerande religion, som Kali i Chock-äventyret Den svarta tigern.
* Monstren besegras genom att man listar ut deras svagheter, eller genom att man är smart. (Locka in zombiehorden i den övergivna lagerlokalen, klättra ut genom fönstret, tänd eld på skiten.)
* Rollpersonerna ska vara enkla att skapa. Grundhypotesen är fyra grundegenskaper: Styrka, Smidighet, Intelligens och Karisma, som man använder för att slå om man lyckas med saker. Utöver det har varje rollperson ett par specialkunskaper som kan användas för att ge bonus på slag eller för att uppnå något extra en gång under äventyret. Varje rollperson skulle ha kanske 2-3 sådana, och det kan vara saker som Vildmarksöverlevnad, Arkeologiprofessor eller Boxare.
* Slåss kan man göra mot mänskliga eller svaga motståndare, till exempel Draculas tjänare, krokodilgudens kultister eller en ensam zombie. Men stridsreglerna ska vara enkla och striden över på ett eller ett par slag.
* Om man däremot möter Dracula själv, Krokodilguden eller en hord med zombier, då kan man inte slåss. Om man försöker så dör man. Punkt! Vad man gör om man möter monster är något av följande: man gömmer sig eller flyr. Regler ska finnas för detta och göra det utdraget, och förhoppningsvis intressant. Har vi lyckats komma undan? Nej, där dök monstret upp igen och fick syn på oss! Om man har någon stridsrelaterad specialkunskap, som till exempel Boxare som nämns ovan, då kan man ge sig i strid med monstret, men inte för att besegra det, utan bara för att sakta ner det så att de andra rollpersonerna kan fly. Den boxande rollpersonen dyker upp igen lite senare och berättar om hur monstret är omöjligt att besegra -- eller så dyker hans eller hennes avslitna huvud upp och berättar samma sak på ett mer grafiskt sätt.
* Man kan konfrontera monstren, om man har hittat deras svaghet. Om man har ett gevär med en silverkula kan man konfrontera varulven. (Om man skjuter den med vanliga kulor kan man få följande resultat: den fnyser, den blir arg eller den blir jättejättearg!) Men oftast besegrar man dem genom att gräva upp deras grav och bränna benen, eller krossa statyerna som ger den kraft att stanna i vår värld, eller liknande.
* Jag skulle vilja ha en tärningsmekanik som hjälper till att skapa spänning i vissa situationer. Till exempel att man slår tärningarna en i taget, och utgången är oviss tills den sista tärningen har slagits.
* Chock är ett bra namn. Eftersom det är upptaget ska det här spelet heta Kalla kårar.
* Fienderna ska vara klassiska skräckvarelser som vampyrer, varulvar och spöken. Inte några tentakelfasor från bortom mänsklighetens förstånd, eller några Clive Barker-demoner med säkerhetsnålar genom ögonen. Det finns andra spel för dem. Om man vill ha med en kult som ska kalla ner en hemsk gud ska det vara en gud från en existerande religion, som Kali i Chock-äventyret Den svarta tigern.
* Monstren besegras genom att man listar ut deras svagheter, eller genom att man är smart. (Locka in zombiehorden i den övergivna lagerlokalen, klättra ut genom fönstret, tänd eld på skiten.)
* Rollpersonerna ska vara enkla att skapa. Grundhypotesen är fyra grundegenskaper: Styrka, Smidighet, Intelligens och Karisma, som man använder för att slå om man lyckas med saker. Utöver det har varje rollperson ett par specialkunskaper som kan användas för att ge bonus på slag eller för att uppnå något extra en gång under äventyret. Varje rollperson skulle ha kanske 2-3 sådana, och det kan vara saker som Vildmarksöverlevnad, Arkeologiprofessor eller Boxare.
* Slåss kan man göra mot mänskliga eller svaga motståndare, till exempel Draculas tjänare, krokodilgudens kultister eller en ensam zombie. Men stridsreglerna ska vara enkla och striden över på ett eller ett par slag.
* Om man däremot möter Dracula själv, Krokodilguden eller en hord med zombier, då kan man inte slåss. Om man försöker så dör man. Punkt! Vad man gör om man möter monster är något av följande: man gömmer sig eller flyr. Regler ska finnas för detta och göra det utdraget, och förhoppningsvis intressant. Har vi lyckats komma undan? Nej, där dök monstret upp igen och fick syn på oss! Om man har någon stridsrelaterad specialkunskap, som till exempel Boxare som nämns ovan, då kan man ge sig i strid med monstret, men inte för att besegra det, utan bara för att sakta ner det så att de andra rollpersonerna kan fly. Den boxande rollpersonen dyker upp igen lite senare och berättar om hur monstret är omöjligt att besegra -- eller så dyker hans eller hennes avslitna huvud upp och berättar samma sak på ett mer grafiskt sätt.
* Man kan konfrontera monstren, om man har hittat deras svaghet. Om man har ett gevär med en silverkula kan man konfrontera varulven. (Om man skjuter den med vanliga kulor kan man få följande resultat: den fnyser, den blir arg eller den blir jättejättearg!) Men oftast besegrar man dem genom att gräva upp deras grav och bränna benen, eller krossa statyerna som ger den kraft att stanna i vår värld, eller liknande.
* Jag skulle vilja ha en tärningsmekanik som hjälper till att skapa spänning i vissa situationer. Till exempel att man slår tärningarna en i taget, och utgången är oviss tills den sista tärningen har slagits.