Nekromanti Kammarspel - en sorts scenario

Khan

Kondottiär
Kammarspel - en sorts scenario
I teatern är kammarspel en väldigt intim typ av spel, med bara ett fåtal roller och en enkel, icke-rörlig plats att spela på. Det enda faktiska kammarspel jag någonsin sett är Ibserns Gengångare, som utspelar sig i ett hus, med bara fem roller över huvudtaget. Men det var tillräckligt för att redan i ungdomen fundera på om det går att skriva rollspel på det sättet.

Kammarspel, som jag använder termen i rollspel, är scenarion som handlar om RP i så hög grad som möjligt, där så gott som all handling utspelar sig på en liten plats. Oftast ett hus, en pytteliten ö, eller liknande.

Kammarspel har så gott som alla pilar inåt, där RP förutsätts hamna i konflikt med varandra. Även om själva plåtten handlar kan handla om något annat (bygga ett hus, någon som ska begravas, etc) är det bara ett verktyg för att starta storyn, som handlar om att upptäcka vilka RP egentligen är och hur långt de är beredda att gå för att få sin vilja och/eller ambition igenom. Karaktärsdrivet i så stor grad det går.

Exempel
Det bästa exemplet jag sett är äventyret En Byråkrats Bortgång till Noir där RP är inlåsta på Arkivministeriet och letar efter en försvunnen akt med hemliga dokument. Alla tror att någon annan av RP är skyldig, med resultatet att paranoia och PvP var vad som blev spelet för oss. Riktigt kul.

Jag har aldrig spelat Montsegur 1244, men har ett hum om att det rör sig i lite samma genre.

Vem gillar det?
Det är en spelstil som passar bra för konventsscenarion och engångsspel, men passar inte alla. Framför allt funkar det bra för de som vill berätta en ball historia, och sämre för de som vill "vinna äventyret". Mer drama än äventyr, kan man säga.

P.S. Lite annorlunda version av detta postades tidigare på FB, men tänkte det passade här också.

Björn den gode

Swashbuckler
Lite osäker på vad det är du vill diskutera eller om det bara är ett slags allmänt uttalande. Men Montsegeur 1244 passar antagligen in i genren med reservation för att det är 12 roller så utspelar det sig helt klart på en väldigt begränsad plats. Annars så är det många av jeepformsscenariona som också faller under den här definitionen, det mest extrema jag kommer på är "Samtal" http://jeepen.org/games/samtal/ som har 3 spelare, 3 roller och hela scenariot utspelar sig runt ett cafébord.

Kammarlajv/Chamber Larp är annars en väletablerad subkultur inom lajv med egna teoribyggen och festivaler (såsom Grenselandet i Oslo). Definitionen på ett kammarlajv ligger ganska nära det du har ovan, det mest allmänt accepterade är att ett kammarlajv utspelar sig i ett rum och har ett begränsat antal spelare (3-10 är nog det vanligaste). En subgenre till kammarlajv är black-boxlajv som alltid utspelar sig i en black-box (stort svart rum där man kan leka med ljud och ljus), tidigare talades också ofta om "tejp-lajv" där spelytan tejpades upp som i Dogville men det är inte ett begrepp som används särskilt ofta längre.

RasmusL

Champion
Hur skiljer det sig från exempelvis en omgång While the World Ends? Där har vi begränsad plats, begränsade aktörer, men det känns konstigt att kalla det "kammarspel" iom kan spänna världen/världar/universum eller till och med olika tidslinjer i hack som A State of Mind?

Khan

Kondottiär
Björn den gode said:
Lite osäker på vad det är du vill diskutera eller om det bara är ett slags allmänt uttalande. Men Montsegeur 1244 passar antagligen in i genren med reservation för att det är 12 roller så utspelar det sig helt klart på en väldigt begränsad plats. Annars så är det många av jeepformsscenariona som också faller under den här definitionen, det mest extrema jag kommer på är "Samtal" http://jeepen.org/games/samtal/ som har 3 spelare, 3 roller och hela scenariot utspelar sig runt ett cafébord.

Kammarlajv/Chamber Larp är annars en väletablerad subkultur inom lajv med egna teoribyggen och festivaler (såsom Grenselandet i Oslo). Definitionen på ett kammarlajv ligger ganska nära det du har ovan, det mest allmänt accepterade är att ett kammarlajv utspelar sig i ett rum och har ett begränsat antal spelare (3-10 är nog det vanligaste). En subgenre till kammarlajv är black-boxlajv som alltid utspelar sig i en black-box (stort svart rum där man kan leka med ljud och ljus), tidigare talades också ofta om "tejp-lajv" där spelytan tejpades upp som i Dogville men det är inte ett begrepp som används särskilt ofta längre.
Jag tycker det låter precis som om Samtal skulle kunna vara ett kammarspel. Utan att läsa det har jag ingen aning om det stämmer, men många friformsscenarion har en kammarspelsliknande struktur, så det kan absolut passa.

Kammarlajv är absolut en av tankarna bakom försöket till klassifikation, även om jag inte kände till fenomenet back in the day. En annan av inspirationskällorna var det plotlösa zombielajvet på NärCon som jag hörde om för många herrans år sedan, när NärCon fortfarande var i Örebro. Man slängde ned ett tjugotal lajvare i ett gammalt bombskydd (nutida cykelrum), såg till att alla hade en egen agenda (någon skyddade sin bebis som eventuellt var biten, någon skulle få en psykotisk breakdown, någon behövde sitt insulin, etc) och det inte gick att öppna dörren pga mängder med zombier utanför. Tre-fyra timmar med kammarlajv. Inte riktigt blackboxlajv, men närbesläktat.

RasmusL;n331905 said:
Hur skiljer det sig från exempelvis en omgång While the World Ends? Där har vi begränsad plats, begränsade aktörer, men det känns konstigt att kalla det "kammarspel" iom kan spänna världen/världar/universum eller till och med olika tidslinjer i hack som A State of Mind?
Jag äger WtWE, men har inte hunnit läsa det än. Antagligen inte så stort. Det viktigaste genremärket jag sett för den här scenariotypen är just att pilarna är stenhårt riktade mellan spelarna. Jag har försökt putta in kammarspel i typerna räls, sandbox, fisktank, etc. förut, men det har inte passat. Det är en spelstil som inte matchar de "traditionella" typerna.

RasmusL

Champion
Khan;n331979 said:
Jag äger WtWE, men har inte hunnit läsa det än. Antagligen inte så stort. Det viktigaste genremärket jag sett för den här scenariotypen är just att pilarna är stenhårt riktade mellan spelarna. Jag har försökt putta in kammarspel i typerna räls, sandbox, fisktank, etc. förut, men det har inte passat. Det är en spelstil som inte matchar de "traditionella" typerna.
Jag tro att jag fattar vad du menar, men det låter som att definitionen "story game" i de flesta fall skulle passa lika bra. A Taste for Murder, Montsegur 1244, Kagematsu, The Daughters of Verona, The Academy, Nerver av Stål, svart-Av-kval-vit-Av-lust, JUGGERNAUT, The Shab-al-Hiri Roach, m fl har ju enbart spelarna som sin egen utmaning och "pilarna är stenhårt riktade mellan spelarna" by design. "Story games" kan använda olika scenariostrukturer, så att spelen inte går att kategorisera längs den axeln som grupp är inte konstigt!

Kammarlajv har ju en mer praktisk definition som inte har så mycket att göra med innehållet: det spelas OFF på en utpekad plats/rum under en avgränsad tid med en avgränsad mängd deltagare som är närvarande (typ) hela tiden. Den typen av "stänga in spelare i ett rum med lite olika agendor" är extremt vanlig, även om det inte är på modet just nu, skulle gissa pga spelstilen är rätt långtråkig och lägger 100 % av ansvaret för speldesignens användning på spelarna. Det är heller inte "blackbox", blackbox måste spelas just i en blackbox och använda en kombination av verktygen i en sådan (ljud, ljus, rök, etc) för att kvala in som "blackbox". "Fastaval style scenario" är en bättre term för den typen av konventslajv utan utklädnad som beskriver spel som kan spelas med en handfull (kanske upp till max 20-30 men vanligen 2-6 st) deltagare under 3-6 timmar i ett klassrum.

Teman för kammarlajv kan vara väldigt olika, det kan vara deckare, kärleksdraman, politik, etc etc. Så jag ser lite ett problem med att försöka få in definitionen "kammarrollspel" som en diegetisk grej när "kammarlajv" _inte_ är det :)