Re: Små, små kameleontmän uti träääsket
I min kampanjvärld är kamorferna en hemlighetsfull ras, mycket äldre än de flesta andra på Mundana, som förlorat svunna tiders storhet. De hade ett högsäte på Vambolien en gång, men drevs bort därifrån av Cirefalierna då dessa först slog sig ned på ön. Kamorferna när en dröm om att underkuva de yngre raserna och återta forna tiders storhet, men trots att de är mäktiga i mångt och mycket lär det förbli en dröm - de är långt mindre flexibla än de mer människolika folken, och har svårt att hantera klimatomställningar och andra livsmiljöer än den tropik de är vana vid. Kamorferna blir färre och färre, men än lever de gömda i underjorden under träsk i Takalorr och än längre söderut, och ett är säkert - än har världen inte hört det sista av dem.
Jag ser på dem ungefär som reptilmännen i Conan (och därmed Call of Chtulhu), fast mer specifikt kameleontliknande. Grunden i det hela - ett äldre släkte som förlorat forna dagars världsherravälde - kvarstår dock.
Och jag skulle inte låta någon spelare gestalta en kamorf. De är helt enkelt för omänskliga, fysiskt såväl som psykiskt och emotionellt, för att det ska vara någon mening att som spelare försöka leva sig in i dem. Dessutom är de alltför obskyra - Ni'hârmá är blott en av det extremt begränsade fåtal som någonsin stuckit nosen utanför Takalorrs träsk. Att de sedan är Mundanas i särklass smartaste varelser gör ju också sitt till.
- Ymir, kamorfvän