Nekromanti kamorian-dags....

Jade

Warrior
halli hallå alla glada (och mindre glada).... :gremtongue:

nu hade jag tänkt prata kamorianer! (de som känner att detta är fruktansvärt ointressant får gå, tänker inte tvinga er stanna
kvar...)

det jag undrar lite nyfiket är följande; Hur porträtterar Ni detta spännande folk i erat Mundana? Hurdana är de? Hur ser de ut?

och jag vet att varje spelledare är fri att fixa och dona med sin egen version av Mundana, och det är därför jag frågar.. är som
sagt nyfiken på era persoooooonliga tolkningar. inte det som står i tillbehör, moduler och på annan plats (då denna information
är ganska sparsmakad). seså... inte vara blyga nu.... :gremsmirk:

Jag har faktiskt aldrig använt mig av kamorianer med min spelgrupp. De enda gångerna vi har varit i Jargien var ett kort besök i Tibara, samt ett par visiter i den kejserliga huvudstaden. Och i eftersom att Tibara och Daval inte ligger i rikets norra delar har jag aldrig ens funderat på att slänga in några kamorianer. Men nu till frågan, alltså hur jag ser på kamorianer:

Jag tycker (som så mågna andra) att de är ytterst primitiva, och har ganska stora likheter med Henéa. Endast under den kallaste vintern går man klädd i några betydande kläder, och då är det i stil med en björnpäls vi pratar om. Dom har ganska mörk hy, men detta beror mest på all smuts som sätter sig på dem. Ändå luktar dom inte illa, smutsen har liksom blivit naturlig. Dom är inte alls spridda, om man är utanför Kamor eller Jargiens norra trakter är det i princip omöjligt att få syn på en. Deras schamaner är bland de skickligaste i Mundana, endast Henéa och diverse tirakiska schamaner kan matcha dem. Deras krigare är väldigt vildsinta, nästan som frakktiraker. Deras vapen är inte av den högsta kvalitén, men kamorianska bågar håller ändå en acceptabel standard. Det är dessa vapen som premieras, och man föredrar inte att bli indragen i närstrid. Om detta ändå skulle hända, så försöker dom fly, om detta är omöjligt så blir det att ta till med en dolk eller liknande. Detta är allt jag kommer på för tillfället.

Mvh Victor Palm

DragonLord

Warrior
Re: Låt se...

Shamaner, Totempålar, Bågskyttar i mörkret, "Tämjda" Vilddjur, Erövrade Jargiska Vapen, Mandomsprov, Anderiter, Lömska Bakhåll...

Kittlade det fantasin? :gremwink:

Jag tänker mig nog kamorianerna som ett folk av stolta och djuriska krigare med en förkärlek för den vilda och otämjda naturen. I mitt Mundana så flyttar de från plats till plats, likt vargflockar som letar efter nya jaktmarker. Detta för att inte reta jordens andar genom att slå sig ner på en plats permanent. Shamanerna har stor makt i samhället och kan ofta finnas i hierarkins topp. Å andra sidan har vi krigarna som tappert försvarar stammen mot jargiska nybyggare, naturens faror och givetvis fientliga stammar. Ibland tar en krigare shamanens plats som härskare genom att lova väpnat skydd till stammen. Man dyrkar djurandar som anses vara människornas väktare, och något likande héneas själsband existerar. Som mandomsprov så följer en grupp ynglingar shamanen djupt in i skogen för att besöka förfädernas gravplatser. Därifrån ska de sedan vandra tillbaka genom skogsmarkerna på helt egenhand till sina stamfränder. I vapenväg så använder krigarna spjut med spetsar av ben, stenyxor, påkar och pilbågar. Många krigare har även lagt sig till med erövrade jargiska vapen och dessa vapen har fått ett hiskeligt värde som bytesvara mellan stammarna, till Jagiens stora förtret. Kejsar Jargus har dock inte tid eller resurser nog att starta ett fullskaligt krig mot kamorianerna, något som ändå skulle vara näst intill omöjligt med tanke på hur pass väl dessa kan hålla sig gömda i skogarna.

Pontus - som började spåna lite...