Nekromanti Kamp og fortellergrep

TomasHVM

Swordsman
Jeg har satt meg fore å gjøre kampen i mitt tradisjonelle fantasirollespill Fabula mer realistisk. For å gjøre dette har jeg gjort noen få spilltekniske forbedringer i Fabulas enkle konfliktsystem, og hvordan dette brukes i kamp. Men de viktigste forbedringene har jeg gjort i bruken av fortellergrep.

Fortellergrepene er skrevet ned, og formidlet til spillederne, slik at de kan bruke dem når det spilles kamp i Fabula.

Dette har jeg nå testet ut på Norges største spillfestival; Arcon, der seks spilledere med litt over tredve spillere, spilte sitt første scenario med den forbedrede metoden.

Det er svært gledelig for meg å kunne fortelle at dette har fungert utmerket. Spillederne har forstått hensikten med fortellergrepene, de har klart å bruke dem sammen med konfliktsystemet, deriblant bruken av terninger, og har fått spillerne involvert gjennom intelligent bruk av denne metoden.

Samlige spilledere og spillere opplevde at metoden ga en troverdig opplevelse av å ha vært i krigen. De følte seg skitne etter å ha spilt gjennom et 5 timers scenario med fokus på kamp.

Flere av dem mente dette var det verste rollespillet de hadde vært med på (fordi temaet var så grusomt; borgerkrig i et kongerike, krigens grusomhet sett gjennom rollens øyne).

Disse spillerne sa samtidig at det var det beste rollespillet de hadde spilt (fordi det var sterkt rollespill, kampen var troverdig, konfliktene var alvorlige, og de fikk sterk følelse med rollene sine).

En av spillederne kom og fortalte at spillerne hans satt og så i veggen når scenarioet var slutt, og så gikk de uten å si noe.

Jeg har diskutert spillskaperes bruk av fortellergrep med en del mennesker på dette forumet, og møtt en del motstand mot ideen om å bruke slikt aktivt i arbeidet som spillskaper.

Min erfaring, gjennom mange år som spillskaper, viser at spillskapere kan finne nye og gode fortellergrep. Ved å gjøre fortellergrepene til en del av spillmetoden skaper spillskaperen grunnlaget for bedre rollespill. Han har mye større mulighet til å gjøre dette enn spillederen har. Min erfaring med Fabula på Arcon i dag, bekrefter nok en gang at det er både viktig og mulig å instruere spilledere i bruk av nye fortellergrep.

For de som er interessert i å se hva jeg snakker om, så er det mulig å bestille heftet "Ormens Tideverv" fra meg, for 200 norske kroner (porto inkludert). Ormens Tideverv har to scenarioer, med innbakte fortellergrep, til Rollespillet Fabula (Fabula kan kjøpes over nett på spillbutikken www.avalon.no ).

Til dere som fremdeles tror at kamp kan gjøres mer troverdig bare ved å finne på en ny måte å bruke terningene på: svaret er Nei! Det er et blindspor. Kom dere ut av det. Ta heller utfordringen i å lage rollespill der fortellergrepene brukes bevisst, til å skape rollespill folk virkelig liker!

Krille

Lord
"Ta heller utfordringen i å lage rollespill der fortellergrepene brukes bevisst, til å skape rollespill folk virkelig liker!"

Vill du därmed ha sagt att jag egentligen inte gillar mina rollspel, eftersom de inte ger den reaktion som du propagerar för?

Det finns ingen universallösning. Jag trivs till exempel inte alls med rollspel som är tungt fokuserade på "berättargrepp", och jag har inte någon större lust att bli så gripen av det hemska i ett rollspelsscenario att jag stirrar in i väggen. Jag har redan råkat ut för det ett par gånger, och varenda gång så har jag associerat det med en dödsångest som jag kände under en veckas kemoterapi som jag råkade ut för under hösten 1996 på Sahlgrenska. Jag har definitivt ingen som helst lust att uppleva den igen.

Du kan få kalla mig obstinat, konservativ, känslig eller vad du vill, men jag vill inte associera en så trevlig hobby som rollspel med det traumat. Därmed kan jag direkt säga att jag inte tycker om sådana upplevelser och jag uppskattar verkligen inte den sortens rollspel. Jag gör rollspel som jag skulle vilja spela. Sen får folk tycka vad de vill, faktiskt - det är egentligen inte för dem som jag gör rollspel. Råkar folk tycka om mina rollspel så är det kul, men inte mer.

Rickard

Urverk speldesign
Till skillnad från Krille som bara kan tänka sig att utgå från sig själv och aldrig testa något nytt så tycker jag det verkar intressant.. Jag får dessutom passa på att gratulera till att du lyckades få ett bra scenario som fungerade utefter de idéer som du satte upp..

Som jag har märkt det så har du inte fått motstånd för att bland in berättarteknik i rollspelet utan för sättet du har gjort det.. Istället för att ge dina tips som råd så använder du ord som "du ska" och "du bör", alltså du försöker pracka på andra dina åsikter, och ofta har du inte motiverat varför man ska göra på det sättet.. Det är i alla fall den känsla som jag har fått av att läsa dina tidigare trådar..

Visst är jag intresserad av att läsa din bok men kommer nog inte att köpa den av dessa orsaker..
1. Rollspelstips har aldrig gagnat mig då tipsen antingen är för nybörjare eller så spelar spelledaren på ett sätt som inte alls passar mig.
2. Tipsen är tydligen rollspelsspecifika och är till ett fantasyrollspel.. Ett i mängden av alla de fantasyrollspel som finns.
3. Jag har fortfarande inte fått någon känning av din kvalitet i skrift, även om jag vet att du är väldigt engagerad i "rollespill" i Norge..

Jag vill helst se något exempel på det du skrivit i rollspelstips innan jag bestämmer mig..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som visserligen tycker att läsa på norska kan vara ett problem också, då han måste läsa igenom en norsk text flera gånger för att förstå allting

TomasHVM

Swordsman
Richard Elimää skriver:
Jag vill helst se något exempel på det du skrivit i rollspelstips innan jag bestämmer mig...

Jeg har skrevet et hefte til rollespillet Fabula. I det heftet er spillgrep, fortellergrep og miljø flettet sammen, samtidig som det spiller tilbake på miljøet og metoden i Fabula-boken.

Tilsammen utgjør dette et hele som jeg ikke kan forklare her. De som ønsker å teste kvaliteten eller se helheten i stoffet, kan kjøpe boken og heftet, og teste det ut i praksis.

Jeg forstår at Richard er skeptisk til å kjøpe et rollespill på norsk, men det er ingen annen måte å finne ut om dette holder det jeg lover. Det finnes ingen billig løsning. Boka og heftet er det som forklarer min metode best.

Richard skriver også:
Rollspelstips har aldrig gagnat mig

Du har vel aldri hørt et bra tips. De færreste spillskapere bryr seg med å skrive godt og konstruktivt om "noe som er spilledernes oppgave" (sukk). De fleste spillskapere overser mulighetene som ligger like utenfor den tradisjonelle metoden, og tar det for gitt at alle rollespill skal ledes på samme måte, uansett sjanger, uansett miljø, uansett hvor mye bedre deres spill kunne bli med noen enkle grep, kanskje bare én eller to unike løsninger som var spesielt tilpasset.

Jeg er sikker på at de aller fleste spilledere kan si det samme, om spilltips de har fått etter at de sluttet å være nybegynnere. Men av og til kan det være en fordel å være mindre "cool", og heller være ivrig som en nybegynner, etter å lære mer ...