TomasHVM
Swordsman
Jeg har satt meg fore å gjøre kampen i mitt tradisjonelle fantasirollespill Fabula mer realistisk. For å gjøre dette har jeg gjort noen få spilltekniske forbedringer i Fabulas enkle konfliktsystem, og hvordan dette brukes i kamp. Men de viktigste forbedringene har jeg gjort i bruken av fortellergrep.
Fortellergrepene er skrevet ned, og formidlet til spillederne, slik at de kan bruke dem når det spilles kamp i Fabula.
Dette har jeg nå testet ut på Norges største spillfestival; Arcon, der seks spilledere med litt over tredve spillere, spilte sitt første scenario med den forbedrede metoden.
Det er svært gledelig for meg å kunne fortelle at dette har fungert utmerket. Spillederne har forstått hensikten med fortellergrepene, de har klart å bruke dem sammen med konfliktsystemet, deriblant bruken av terninger, og har fått spillerne involvert gjennom intelligent bruk av denne metoden.
Samlige spilledere og spillere opplevde at metoden ga en troverdig opplevelse av å ha vært i krigen. De følte seg skitne etter å ha spilt gjennom et 5 timers scenario med fokus på kamp.
Flere av dem mente dette var det verste rollespillet de hadde vært med på (fordi temaet var så grusomt; borgerkrig i et kongerike, krigens grusomhet sett gjennom rollens øyne).
Disse spillerne sa samtidig at det var det beste rollespillet de hadde spilt (fordi det var sterkt rollespill, kampen var troverdig, konfliktene var alvorlige, og de fikk sterk følelse med rollene sine).
En av spillederne kom og fortalte at spillerne hans satt og så i veggen når scenarioet var slutt, og så gikk de uten å si noe.
Jeg har diskutert spillskaperes bruk av fortellergrep med en del mennesker på dette forumet, og møtt en del motstand mot ideen om å bruke slikt aktivt i arbeidet som spillskaper.
Min erfaring, gjennom mange år som spillskaper, viser at spillskapere kan finne nye og gode fortellergrep. Ved å gjøre fortellergrepene til en del av spillmetoden skaper spillskaperen grunnlaget for bedre rollespill. Han har mye større mulighet til å gjøre dette enn spillederen har. Min erfaring med Fabula på Arcon i dag, bekrefter nok en gang at det er både viktig og mulig å instruere spilledere i bruk av nye fortellergrep.
For de som er interessert i å se hva jeg snakker om, så er det mulig å bestille heftet "Ormens Tideverv" fra meg, for 200 norske kroner (porto inkludert). Ormens Tideverv har to scenarioer, med innbakte fortellergrep, til Rollespillet Fabula (Fabula kan kjøpes over nett på spillbutikken www.avalon.no ).
Til dere som fremdeles tror at kamp kan gjøres mer troverdig bare ved å finne på en ny måte å bruke terningene på: svaret er Nei! Det er et blindspor. Kom dere ut av det. Ta heller utfordringen i å lage rollespill der fortellergrepene brukes bevisst, til å skape rollespill folk virkelig liker!
Fortellergrepene er skrevet ned, og formidlet til spillederne, slik at de kan bruke dem når det spilles kamp i Fabula.
Dette har jeg nå testet ut på Norges største spillfestival; Arcon, der seks spilledere med litt over tredve spillere, spilte sitt første scenario med den forbedrede metoden.
Det er svært gledelig for meg å kunne fortelle at dette har fungert utmerket. Spillederne har forstått hensikten med fortellergrepene, de har klart å bruke dem sammen med konfliktsystemet, deriblant bruken av terninger, og har fått spillerne involvert gjennom intelligent bruk av denne metoden.
Samlige spilledere og spillere opplevde at metoden ga en troverdig opplevelse av å ha vært i krigen. De følte seg skitne etter å ha spilt gjennom et 5 timers scenario med fokus på kamp.
Flere av dem mente dette var det verste rollespillet de hadde vært med på (fordi temaet var så grusomt; borgerkrig i et kongerike, krigens grusomhet sett gjennom rollens øyne).
Disse spillerne sa samtidig at det var det beste rollespillet de hadde spilt (fordi det var sterkt rollespill, kampen var troverdig, konfliktene var alvorlige, og de fikk sterk følelse med rollene sine).
En av spillederne kom og fortalte at spillerne hans satt og så i veggen når scenarioet var slutt, og så gikk de uten å si noe.
Jeg har diskutert spillskaperes bruk av fortellergrep med en del mennesker på dette forumet, og møtt en del motstand mot ideen om å bruke slikt aktivt i arbeidet som spillskaper.
Min erfaring, gjennom mange år som spillskaper, viser at spillskapere kan finne nye og gode fortellergrep. Ved å gjøre fortellergrepene til en del av spillmetoden skaper spillskaperen grunnlaget for bedre rollespill. Han har mye større mulighet til å gjøre dette enn spillederen har. Min erfaring med Fabula på Arcon i dag, bekrefter nok en gang at det er både viktig og mulig å instruere spilledere i bruk av nye fortellergrep.
For de som er interessert i å se hva jeg snakker om, så er det mulig å bestille heftet "Ormens Tideverv" fra meg, for 200 norske kroner (porto inkludert). Ormens Tideverv har to scenarioer, med innbakte fortellergrep, til Rollespillet Fabula (Fabula kan kjøpes over nett på spillbutikken www.avalon.no ).
Til dere som fremdeles tror at kamp kan gjøres mer troverdig bare ved å finne på en ny måte å bruke terningene på: svaret er Nei! Det er et blindspor. Kom dere ut av det. Ta heller utfordringen i å lage rollespill der fortellergrepene brukes bevisst, til å skape rollespill folk virkelig liker!