Nekromanti Kampanj element...

Johan Sundkvist

Veteran
Vad betraktar ni som klassiska kampanj element?
Jag har känge reflekterat över vad som kan definieras som ovanstående och har i många fall inte kommit fram till något konkret. Själv anser jag att en klassisk historia innehåller: en hjälte som blivit utvald att kämpa mot det onda, dock vet han inte varför eller hur och därmed speglar historien även dennes inre strid, vilket sedermera mynnar ut i att denne inser att den inte har något val, profetior, spådomar, ödet, vackra städer, djupa skogar och massiva berg, det klassiska onda mot det goda, kärlek, vänskap, kungariken och prinsessor, Så vad tycker ni bort? Eller vad som borde läggas till eller ändras?

//Johan...

Jag känner igen det mesta av det där, förutom prinsessor som väldigt sällan är med i de kampanjer jag spelat. Lite synd, kanske..? För mig hör prinsessor mestadels hemma i sagor. Men det kanske beror på att i vår spelgrupp spelar vi oftast karaktärer som står så långt ner på klasstegen att vi skulle bli dödade om någon kom på oss med att ens TÄNKA på prinsessor.

Feuflux

omjonasson.se
Läs mitt äventyr Där regnbågen slutar så ska du få se på klassiska element. :gremsmile:

Själv anser jag att en klassisk historia innehåller: en hjälte som blivit utvald att kämpa mot det onda, dock vet han inte varför eller hur och därmed speglar historien även dennes inre strid, vilket sedermera mynnar ut i att denne inser att den inte har något val, profetior, spådomar, ödet, vackra städer, djupa skogar och massiva berg, det klassiska onda mot det goda, kärlek, vänskap, kungariken och prinsessor, Så vad tycker ni bort? Eller vad som borde läggas till eller ändras?

Måste hjälten bli utvald? Kan han inte bara vara en generell hjälte? Eller så kanske alla hjältar är utvalda? Läs d12 och tala om för mig om Thornbush är utvald. Jag har faktiskt ingen aning.

Johan Sundkvist

Veteran
Jag skall definitivt läsa ditt äventyr "Där regnbågen slutar". Jag måste ha missat det, eftersom jag relativt ofta går igenom Sveroks scenariobank. Tack så mycket för tipset!

MvH Johan.

Johan K

Gammal & dryg
Tjaa...

I stort sett så håller jag nog med i vad du skrivit som ska inehålla i kampanjer. Fast kanske lite mer nertonat..
Sen så kanske man kan ta & skippa just själva hjältedelen. Det kännas ju som rp:na oftast lyckas med vissa saker i vissa delaar av världen & i andra lyckas bryta mot i princip varie regel som finns.

/ Johan K, ruskit nyvaken !

walium

Ganska töntig, faktiskt
Klassiskt = tråkigt?

Alla de element du listar är förvisso klassiska men dessutom synnerligen tråkiga. Dessutom funkar de bäst i böcker där de olika karaktärerna är fullständigt styrda av författaren. Som spelledare måste man rälsa kampanjen någonting djävulskt för att få spelarna att göra allting på "rätt" sätt.

Re: Klassiskt = tråkigt?

Som spelledare måste man rälsa kampanjen någonting djävulskt för att få spelarna att göra allting på "rätt" sätt.
Å andra sidan kanske även rälsning är ett klassiskt kampanjelement?

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag tycker att till klassiska kampanjelement hör egentligen bara en sak, Rollpersonernas triumf över motståndet.

Om man tar fantasykampanjer, då kanske en utvald är ett klassiskt grepp, men det blir utvattnat ifalla alla RP är utvalda, eller tråkigt om en RP är utvald och de andra ska passa upp på den. (Tråkigt för SL också att lägga alla kort på en spelare och dennes rollperson.)

Det har gjorts så många kampanjer i olika genrer att det är svårt att hitta gemensamma nämnare. Inga riktiga kampanjklyshor är heller uppenbara som exempelvis fantasyäventyrsklyshan där RP sitter på ett värdshus och en främling stapplar in och ger dem ett uppdrag.

När jag gör en kampanj brukar jag först fundera på vad jag inte gjort tidigare (exempelvis en politisk kampanj, en stadskampanj, en nykontinentsupptäckarkampanj eller en handelskaravanskampanj).

Därefter, om det är en kampanjmiljö jag använt förut funderar jag på om/vilka platser och personer jag vill återanvända.

Sedan funderar jag på om det finns nåt annat att göra annorlunda än bara kampanjupplägget. Det finns ju klassiska element associerade med olika genrer (de som du tog upp). Har jag använt dem en gång försöker jag undvika dem för jag tycker det är viktigt att bjuda på nåt nytt och överraska spelarna.

Hmm, är jag på ämnet fortfarande?
-Kanske.

Hmm, skriver jag på en artikel om kampanjer parallellt med att jag skriver detta?
-Ja. För lightversionen av den, köp Codex #6.

Ska jag sluta nu?
-Definitivt.

entomophobiac

Low Prep High Play
Klassiska kampanjelement:

1) Sammanhållning. Om du återvänder till plats A så vet du att individ B kommer finnas där. Det kan vara en bartender, en lösdrivare eller fångvaktare - vad som helst. Men det ger igenkänning för spelarna att se de välkända ansiktena.

2) Triumf. Som Daniel Schenström nämnde - RP segrar. Även om någon pliktar med livet eller blir allvarligt skadad så ska de i slutänden triumfera. Ett klassiskt element som till exempel CoC ibland (läs: ofta) bryter mot...

3) Variation. Något jag tycker är väldigt viktigt är att det inte blir samma sak hela tiden, och de flesta kampanjer brukar lyckas med detta. En skaplig variation, som ger spelarna möjligheter att uppleva spelvärlden ur många vinklar. Inte bara strid mot orcher, utan också interaktion, intrig och kanske strid mot andra monster :gremwink:

4) Intresse. Många kampanjer introducerar specifika koncept och grupperingar för att göra kampanjen till något unikt. Detta skapar ett intresse som, om kampanjen spelas och spelleds bra, kommer förvandlas till goda minnen för deltagarna. Och att hålla intresset på topp, kanske inte varje session, men åtminstone majoriteten av sessionerna är otroligt viktigt.

Eksem

Champion
Re: Klassiskt = tråkigt?

"Å andra sidan kanske även rälsning är ett klassiskt kampanjelement? "

Ha! Bästa inlägget jag läst på länge! Visst är det så, en kampanj som är planerad från början är ju per definition hur rälsad som helst. Framförallt gäller det väl köpkampanjer.

/Jonas, upptäcker besviket att han inte har något alls att tillägga