Så jag har en teoretisk premiss för en set-up till antingen ett one-shot eller en längre kampanj, beroende på vart vägarna leder spelarna och hur mycket de gillar kampanjen. Spelarkaraktärerna är förmodligen inte särskilt duktiga på slagsmål, för om de vore det så är de förmodligen redan döda när de försvarade byn.
Kort grundidé: Spelarkaraktärerna kommer från en liten by där en del av befolkningen satts i flykt. De blir, eller är redan, ledarfigurer bland flyktingarna som söker sig till dem för vägledning. Därefter går äventyret ut på att guida deras flock och göra allt vad de kan för att överleva. Finns det äventyr som gör liknande grejer? Vart kan jag läsa mer om dem?
Vad vill jag ha hjälp med?: Ge mig inspiration och tips angående vad gruppen flyktingar kan springa på för problem, vilka färgstarka karaktärer som kan ingå i deras "trupp". Dessutom tar jag tacksamt emot råd hur man gör att spelarna känner stress/oro/press/intresse för att hålla dessa människor i liv. En mätare på flyktingarnas generella hälsa, samt hur många som fortfarande är i livet (tänkt Mutant: År noll och hur de hanterar arken tex.)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Längre beskrivning: Det är sensommar/tidig höst. Skörden är hämtad, och förmodligen har det varit en skördefest med nygifta par, logdans och slagsmål över gamla oförätter. I den lilla byn på världens utkant har skörden varit ovanligt god, vilket bådar gott inför nästa år. Tyvärr ändras planerna drastiskt när en gårdfarihandlare rusar in i byn, likblek och med svetten rinnande nerför pannan.
En stor grupp beväpnade män närmar sig byn! Kamorianskt krigståg? En upprorshär? En grupp avdankade legoknektar? Ett ovanligt stort gäng banditer? Det spelar ingen roll - de är här för att plundra.
Spolingar, kvinnor och de äldre skickas ut i en närliggande skog/upp i kullarna för att gömma sig, medan männen hoppas att deras palisad och ilskna beteende ska vara nog för att få hären att tycka att förlusterna skulle bli för stora.Spelarkaraktärerna är bland de som skickats iväg för att gömma sig i dungen och består av en blandad kompott personer, alla med någon typ av inflytande i byn, antingen via popularitet eller ämbetesposition. Framåt kvällen kan de lukta brand och se stora plymer av rök som bolmar där deras lilla by befinner sig. Bybornas heoriska motstånd var tyvärr inget värt - pallisaden föll, männen mördades och allting värt någonting stals, och det som inte gick att plundra tände de eld på.
Gömd i en brunn ligger en sårad och febrig man, kanske en byäldste eller så, som säger att de måste rapportera detta till gränstrupperna/närmsta armépostering/knugen/whoever depending on culture/location. Folket som gömde sig i skogen har mat för ett par dagar, men det är ungefär allt de har, utöver kläderna på kroppen. Spelarakaraktärerna är de som resterna av den sönderslagna byn vänder sig till.
Vad ska vi göra nu?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag tänker mig ett äventyr som har fokus på öppenhet (ge dem 2-4 olika obvious val dit folk vill gå: Varna grannbyn, anmäla händelsen till den lokala men korrupta befälhavaren som kanske inget gör, bege sig till en högre instans såsom knugen, etc.) och låt spelarna välja, gärna efter råd från resten av byborna.
Efter det blir det förmodligen lite hård reseskildring (problem med att transportera ett stort gäng gamlingar och barn över långa sträckor), problem med mat, väder och såklart interna konflikter. Med sorg och förlust kommer såklart vrede och ilska, för att inte hur brist på så enkla basvaror som mat kan få folk att bete sig riktig grisigt. Många namngivna SLPs med flera olika små "bomb"-händelser. Kan tänka mig en del intressanta moraliska val också. Lämnar vi de svagaste gömda i en grotta någonstans, trots att risken finns att de anfalls av vilda djur/spejare från hären, eller drar vi dem med oss? Om vi springer på en gårdfarihandlare som vägrar sälja varor till oss för vi inte har stålar, stjäl vi hans varor? Med så stor sorg i bagaget, tar en av flyktingarna sitt träkors och slänger det i en eldastad och förklarar att Gud har övergett dem, medan andra besvarar sådan hädelse med ilska, etc.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vad vill jag ha hjälp med (längre variant)?:
Alla tankar uppskattas!
Kort grundidé: Spelarkaraktärerna kommer från en liten by där en del av befolkningen satts i flykt. De blir, eller är redan, ledarfigurer bland flyktingarna som söker sig till dem för vägledning. Därefter går äventyret ut på att guida deras flock och göra allt vad de kan för att överleva. Finns det äventyr som gör liknande grejer? Vart kan jag läsa mer om dem?
Vad vill jag ha hjälp med?: Ge mig inspiration och tips angående vad gruppen flyktingar kan springa på för problem, vilka färgstarka karaktärer som kan ingå i deras "trupp". Dessutom tar jag tacksamt emot råd hur man gör att spelarna känner stress/oro/press/intresse för att hålla dessa människor i liv. En mätare på flyktingarnas generella hälsa, samt hur många som fortfarande är i livet (tänkt Mutant: År noll och hur de hanterar arken tex.)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Längre beskrivning: Det är sensommar/tidig höst. Skörden är hämtad, och förmodligen har det varit en skördefest med nygifta par, logdans och slagsmål över gamla oförätter. I den lilla byn på världens utkant har skörden varit ovanligt god, vilket bådar gott inför nästa år. Tyvärr ändras planerna drastiskt när en gårdfarihandlare rusar in i byn, likblek och med svetten rinnande nerför pannan.
En stor grupp beväpnade män närmar sig byn! Kamorianskt krigståg? En upprorshär? En grupp avdankade legoknektar? Ett ovanligt stort gäng banditer? Det spelar ingen roll - de är här för att plundra.
Spolingar, kvinnor och de äldre skickas ut i en närliggande skog/upp i kullarna för att gömma sig, medan männen hoppas att deras palisad och ilskna beteende ska vara nog för att få hären att tycka att förlusterna skulle bli för stora.Spelarkaraktärerna är bland de som skickats iväg för att gömma sig i dungen och består av en blandad kompott personer, alla med någon typ av inflytande i byn, antingen via popularitet eller ämbetesposition. Framåt kvällen kan de lukta brand och se stora plymer av rök som bolmar där deras lilla by befinner sig. Bybornas heoriska motstånd var tyvärr inget värt - pallisaden föll, männen mördades och allting värt någonting stals, och det som inte gick att plundra tände de eld på.
Gömd i en brunn ligger en sårad och febrig man, kanske en byäldste eller så, som säger att de måste rapportera detta till gränstrupperna/närmsta armépostering/knugen/whoever depending on culture/location. Folket som gömde sig i skogen har mat för ett par dagar, men det är ungefär allt de har, utöver kläderna på kroppen. Spelarakaraktärerna är de som resterna av den sönderslagna byn vänder sig till.
Vad ska vi göra nu?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag tänker mig ett äventyr som har fokus på öppenhet (ge dem 2-4 olika obvious val dit folk vill gå: Varna grannbyn, anmäla händelsen till den lokala men korrupta befälhavaren som kanske inget gör, bege sig till en högre instans såsom knugen, etc.) och låt spelarna välja, gärna efter råd från resten av byborna.
Efter det blir det förmodligen lite hård reseskildring (problem med att transportera ett stort gäng gamlingar och barn över långa sträckor), problem med mat, väder och såklart interna konflikter. Med sorg och förlust kommer såklart vrede och ilska, för att inte hur brist på så enkla basvaror som mat kan få folk att bete sig riktig grisigt. Många namngivna SLPs med flera olika små "bomb"-händelser. Kan tänka mig en del intressanta moraliska val också. Lämnar vi de svagaste gömda i en grotta någonstans, trots att risken finns att de anfalls av vilda djur/spejare från hären, eller drar vi dem med oss? Om vi springer på en gårdfarihandlare som vägrar sälja varor till oss för vi inte har stålar, stjäl vi hans varor? Med så stor sorg i bagaget, tar en av flyktingarna sitt träkors och slänger det i en eldastad och förklarar att Gud har övergett dem, medan andra besvarar sådan hädelse med ilska, etc.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vad vill jag ha hjälp med (längre variant)?:
- Ge mig inspiration och tips angående vad gruppen flyktingar kan springa på för problem (jag nämde några ovan, interna konflikter i gruppen över religion/uppgivenhet, är stöld tillåtet för att överleva, ska vi försöka rädda alla eller bara de som vi tror kan överleva, etc)
- Vilka färgstarka karaktärer som kan ingå i deras "trupp". Vem är de mest intressanta byborna som överlever? Hur hanterar de sorgen? Vad har de för relationer till varandra som blir relevanta under en sådanhär strapats? Min direkta tanke är att ha en grupp 'specialister' vars förmågor blir oerhört användbara under en flykt, tex. läkekunniga, utbygdsjägare, stigfinnare, etc. och låta några av dem kräva mer mat eller andra privilegier, annars tänker de minsann slinka bort från gruppen och försöka klara sig själva, etc. Kontra mot någon som kanske inte är jätte hjälpsam att ha med sig, som en nunna med ett halvt dussin nioåringar.
- Hur får jag spelarna taggade och drivna att hålla sina medmänniskor vid livet? Rent "RP"-mässigt är det inte så svårt, jag låter dem ha relationer till karaktärer som pratar med dem om deras problem och drömmar etc. med tydliga mål och agens. Vad jag är nyfiken på är hur man gör det mekaniskt intressant att hålla gruppen vid liv. Kanske något slags "såhär många dog idag"-slag baserat på hur bra man införskaffar mat, vatten, tar hand om sjuka och sårade, etc. Slaget kan modifieras som svårare ju större gruppen är, men det blir lite lättare om man har "specialister", såsom jägare, arbetsföra, unga människor som orkar leta bär, rötter, nötter, etc.
- Vad gör man för intressanta utmaningar som inte kan lösas med våldsverkan (karaktärerna är förmodligen inte särskilt duktiga på våld trots allt). Övertalningar av brovakter/tullmästare, främlingar på vägen som man ber om godhet, allmänna fysiska utmaningar (om vi klättrar upp i det här gamla trädet så hittar vi nog ett gäng fågelägg" osv. Dessutom kan jag tänka mig lite "klassiskt" äventyrande på nån vänster. Desperata människor är utmärkta att anställa för diverse småskit. "Hitta den här personen och för tillbaka dem hit så får du tre dagars matransoner till hela ditt följe".
Alla tankar uppskattas!