Nekromanti Kampanj i Midgård

Lukas

Mannen i Gult
Ide

Jag har börjat fundera lite på en kampanj ide som utspelar sig i Tolkiens midgård. planen är att kampanjen ska utspela sig samtidigt som maktens ring färdas mot Mordor.
Planen är att spelarna ska vara med i den stora historien på ett hörn och få små hints om vad som händer brödraskapet.
Exempel: I början av kampanjen kommer Rp sova över en natt på den stegrande ponnyn i Bree och under natten sker ringvålnadernas attack och spelarna måste på morgon hjälpa till att städa upp .

Mål
Målet som jag har med det här är att hedra Tolkiens minne genom att berätta hans episka berättelse ur ett nytt perspektiv och att få spelarna involverade i denna fantastiska saga.

Problem
Jag vet inte hur jag ska lägga upp regelsystemet. Det finns vissa saker jag vill uppnå med systemet och det är: Strid måste vara taktiskt och spännande.
Man måste kunna göra starka skillnader mellan raser.
Och att slag är snabba och inte kommer stanna upp spelet för mycket.

Arfert

Facit
Du ska köra Burning Wheel, som är det bästa Tolkien-fantasy-rollspelet som gjorts, fast det inte officiellt är skrivet för Midgård...

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Deciphers system är nog värt att kolla in. Inte idealt kanske, men hundra gånger bättre än gamla ICEs MERP (som passade världen lika bra som en frack passar en Stegosaurus).

Christoffer

It's all pig.
Burning Wheel är det enda spelet som har regler som känns som om de över huvud taget har med Sagan om Ringen att göra.

Däremot, MERP/SRR är ju klassiskt. Och har världens bästa kartor.

Så jag säger Burning MERP, använd kartorna och bilderna från MERP, men Burning Wheel som system.

tull

Hero
Poppe said:
Burning Wheel är det enda spelet som har regler som känns som om de över huvud taget har med Sagan om Ringen att göra.

Så jag säger Burning MERP, använd kartorna och bilderna från MERP, men Burning Wheel som system.

Fast problemet med Burning Wheel är ju att det styrs efter spelarnas viljor. Är det verkligen något som Lukas vill ha? Mitt intryck är att hans planerade äventyr kommer ha en ganska fast berättelse som spelarna ska följa med i.

Arfert

Facit
Persson said:
Poppe said:

Fast problemet med Burning Wheel är ju att det styrs efter spelarnas viljor. Är det verkligen något som Lukas vill ha? Mitt intryck är att hans planerade äventyr kommer ha en ganska fast berättelse som spelarna ska följa med i.
man kan även spela BW mer traditionellt, med god behållning. Det är fortfarande bra i det fallet.

Christoffer

It's all pig.
Persson said:
Spelledaren är väl en spelare också? BW så som det är skriver stödjer dels att spelarna riktar spelet mot vad de finner är intressant med sina beliefs. Men man ska ju komma ihåg att det inte sker i ett vakuum, beliefs skrivs efter att man satt en situation, en ursprunglig konflikt, ramat in världen, eller vad tusan man vill säga. Låt oss anta att vi spelar en grupp orker alldeles efter Saurons fall, de flyr undan förföljelsen, vill rädda sina liv och kanske söka hämnd. Vem som bestämt det här? Det kvittar ju, antingen SL eller alla tillsammans, eller SL som satt grunden med spelarna som byggt på. Beliefs skrivs in och riktas mot situationen och sen spelas det. Men Burning Wheel stödjer "The GM's Big Thing" som det kallas i boken, det vill säga något större, vad som sker i bakgrunden. Deeds-artha belönas tex för dem som bryr sig om detta och engagerar sig i spelledarens stora sak. Däremot, spelledaren förväntas att använda Beliefs, Instincts och Traits för att styra spelet och på så vis knyta in karaktärerna rent personligt i vad som pågår. Så, en spelare som skriver ett belief i stil med "Jag skall samla våra trupper och som deras ledare föra dem i säkerhet till y" förväntar sig såklart (för att ta två väldigt direkta sätt att utmana dem) att dels SL kastar problem i vägen för enandet av trupperna, dels att någon annan bland dem utmanar dennes plats som ledare. Men detta innebär ju inte att SL kan ha den stora grejen planerad. Ringen kanske inte förstördes, och ryktena om dess existens och att någon måste återvända för att hämta den osv...

Men, det är så spelet är skrivet. Man kan spela det, som flera uppenbarligen gjort/gör framgångsrikt, som ett klassiskt tradspel och kasta ut de delar som man ogillar och bara kör färdiga äventyr rakt av. Inget problem. Bara se till att man gör det klart från start och sen tutar och kör man.

Christoffer

It's all pig.
[OT] Hopplöst bortom tråden...

Arfert said:
man kan även spela BW mer traditionellt, med god behållning. Det är fortfarande bra i det fallet.
En snabb fråga på det här, hur såg ert arthaflöde ut? Vad innebar det att få fate för ett belief? Hade ni en färdig situation/äventyr som alla visste om och skrev beliefs mot?

Arfert

Facit
Re: [OT] Hopplöst bortom tråden...

De gånger vi körde traditionellt så användes bara det senare fullt ut. Artha sket vi. Beliefs kom knappt i play. Däremot hade vi en gemensamt framspånad kampanj som vi skrev beliefs mot. Väldigt noga. Men av nån anledning (du får fråga spelledaren om varför) så användes våra beliefs knappt i spelandet som sagt. Hade kanske gjort det om vi kört kampanjen längre, vad vet jag.

Men min poäng är att BW är väldigt bra även utan Artha etc. Det har till exempel ett bra system för att skapa intressanta karaktärer och ett bra stridssystem, ett av de bästa jag kört.

Lukas

Mannen i Gult
Poppe said:
BW så som det är skriver stödjer dels att spelarna riktar spelet mot vad de finner är intressant med sina beliefs. Men man ska ju komma ihåg att det inte sker i ett vakuum, beliefs skrivs efter att man satt en situation, en ursprunglig konflikt, ramat in världen, eller vad tusan man vill säga.Beliefs skrivs in och riktas mot situationen och sen spelas det. Men Burning Wheel stödjer "The GM's Big Thing" som det kallas i boken, det vill säga något större, vad som sker i bakgrunden. Deeds-artha belönas tex för dem som bryr sig om detta och engagerar sig i spelledarens stora sak. Däremot, spelledaren förväntas att använda Beliefs, Instincts och Traits för att styra spelet och på så vis knyta in karaktärerna rent personligt i vad som pågår. Så, en spelare som skriver ett belief i stil med "Jag skall samla våra trupper och som deras ledare föra dem i säkerhet till y" förväntar sig såklart (för att ta två väldigt direkta sätt att utmana dem) att dels SL kastar problem i vägen för enandet av trupperna, dels att någon annan bland dem utmanar dennes plats som ledare. Men detta innebär ju inte att SL kan ha den stora grejen planerad.
Just nu funderar jag på att BW System kan fungera utmärkt om jag skriver alla Spelarnas roller.
Men det finns såklart problem med det med.

Christoffer

It's all pig.

Arfert said:
De gånger vi körde traditionellt så användes bara det senare fullt ut. Artha sket vi. Beliefs kom knappt i play. Däremot hade vi en gemensamt framspånad kampanj som vi skrev beliefs mot. Väldigt noga. Men av nån anledning (du får fråga spelledaren om varför) så användes våra beliefs knappt i spelandet som sagt. Hade kanske gjort det om vi kört kampanjen längre, vad vet jag.
Men ni körde utan artha över huvud taget då? Inte ens inledande Artha? Och Beliefs blev mest SL-flaggor att spinna en berättelse kring?

Men min poäng är att BW är väldigt bra även utan Artha etc. Det har till exempel ett bra system för att skapa intressanta karaktärer och ett bra stridssystem, ett av de bästa jag kört.
Absolut. Jag ville inte ifrågasätta det, jag var mest nyfiken vilken roll Beliefs fick hos er.

Christoffer

It's all pig.
Lukas said:
Just nu funderar jag på att BW System kan fungera utmärkt om jag skriver alla Spelarnas roller.
Men det finns såklart problem med det med.
Ett tips är mellanvägen. Typ:

Bestäm en situation, vilket du antagligen redan har:
Ex. Ok, vi spelar tjuvar i en stad, ni är medlemmar av tjuvgille x men precis när vi inleder spelet träder ett nytt gille in på scenen. Gillet y kidnappar er tjuvmästare och vill att ni antingen lämnar staden eller ansluter er till dem.

Sätt en ram för vad de får skapa för karaktärer:
Ex. Ok, så jag vill som ni förstår att ni spelar karaktärer som är medlemmar av gillet, och jag vill att ni skapar 2-6 lifepathkaraktärer. Jag vill att en av er köper en förbjuden romantisk eller förbjuden släkt-relation med någon i gille y, någon av er vill jag också köper en fientlig relation med någon inom gille x.

Sätt sen ett format för hur beliefs skall skrivas, du kan ju styra det här rätt strikt men tänk något i stil med:
1. Skriv ett belief om varför du är där du är, hur kom du på glid och hamnade här? Varför? Vad ger dig rätt att sno och mörda, råna och utpressa? Eller något liknande.
2. Skriv ett belief om gille x eller om gille x ledare.
3. Skriv ett belief om gille y, koppla sen detta med ett mål och hur det skall uppnås.

Skapa någon sådan formel så kan du fortfarande släppa lös spelarna, det är ju inte hela världen om person x vill ha ringen för att rädda Gondor med person y vill förstöra den? Sen låter man systemet avgöra vem det är som får sin vilja igenom, och passar det sig inte att de går mot varandra, säg bara "kom igen, ringen ska ju förstöras, det är hela målet! Skriv om grabbar och tjejer!"

Arfert

Facit

Som jag minns det - det var ju ett par år sen vi körde nu, efter det har det blivit andra spel - så funkade beliefs mest som stora flaggor. Men Jarl som också var med i gruppen kanske minns bättre.

Lukas

Mannen i Gult
Poppe said:
Skapa någon sådan formel så kan du fortfarande släppa lös spelarna,
Ja det låter som en ganska bra ide.
frågan är varför jag inte tänkte på det?

Achamian

Veteran
Vet att det kanske är sent, men jag måste få hålla med föregående talare. Av alla 100+ regelsystem jag någonsin läst och spelat under alla år är nog Burning Wheel det överlägset bäst passande midgård.
Tycker nog knappast ens att du behöver tona ner det heller.