Nekromanti Kampanj material

Konrad Konvalj

Myrmidon
Hejsan alla Eoniter och forumrävar.

Jag har precis avklarat en mastig kampanj med mina spelare, och är nu lite tom och utpumpad. Således behöver jag lite hjälp och inspiration av någon/några vänliga själar här på forumet.

Tanken är att jag skall dra igång en ny kampanj nästa torsdag, och jag har inte så mycket att komma med. Jag har lite tankar på hur jag vill ha det, men vem vet; någon kanske redan har det jag vill åt klart?

Vi spelar i Eons magnifika värld, och mina spelare gillar att spela mycket inom gruppen. Det skall vara intriger och smuts helt enkelt.

Jag har en vision om ett generations-lir? Är det funktionabelt? Man spelar igenom några generationer på något vis. Är det någon som testat något sånt så berätta gärna utgången av det hela.

Min andra vision baseras på att mina spelare är med och krigar om en tron eller liknande. Maktskifte, intriger, och svek. Finns tankar om att spelarna och jag som SL skall ha kontakt via mail emellan spelomgångarna, och där kan de utföra handlingar "dolt" för övriga gruppen, och sedan vid nästa speltillfälle har jag som SL en massa gött att götta mig i.

Är det någon som har en annan längre kampanj att bjussa på går det vägen. Räcker egentligen med lite små hintar för att få igång mig...

// Brun 7

duncan_UBBT

Swordsman
Generationsspel är fantastiskt kul, men otroligt tidskonsumerande. Som längst har jag spelat 2 generationer, och jag kan säga att DET tog lång tid. Jag tror att det blir lättare om spelarna skapar en familj tillsammans, och att du låter dem skapa en familjebakgrund tillsammans. Försök gärna lägga in någon konflikt eller någon oförrätt som familjen burit med sig så länge någon kan minnas för att få familjen att hålla ihop och se sig själva som en självklar enhet.

Några tips om äventyrsupplag för en familjegrupp kan jag tyvärr inte bridra med, men jag rekommenderar att ni inte kör med vardagsproblem eller långdragna intrigspel för det har en tendens att få folk att tappa suget efter ett tag. Det är bättre med någonting lite mer adrenalinpumpande, till exempel att låta familjen ha en lång historia av att hata konungens familj, och att rollpersonerna bestämt sig för att 'återta' kronan. En simpel bondefejd kommer nog att bli tröttsamt efter ett par möten, speciellt om den pågår under flera generationer.

Vlad Stonehand

Veteran
Hmmm, tror att du trevar lite efter två ytterligheter här. Mina erfarenheter är att intrigspel (inom gruppen) brukar fungera bäst när man spelar en detaljerad kampanj där det finns många möjligheter att påverka spelet. Generationsspel däremot kräver (nästan) att SL säger - ok nu har vintern passerat och bla, bla, bla...
Vill du kombinera de två får du förbereda en mastodontkampanj som ska pågå LÄNGE eller möjligtvis bitvis ta bort möjligheten för intrigspel periodvis men då faller ju hela idén i mina ögon.
Enda gången jag spelat generationsspel var i spelet Pendragon som helt byggde på detta och det var faktiskt helt ok tycker jag. Lite annorlunda och omväxlande.

tull

Hero
Kombinera de båda. Låt spelarna skapa en ätt tillsammans. Frälse/ofrälse. Dela sedan in en stad. T.ex. Jarla i olika politiska maktenheter.

Enheter:
Adelsfamiljer
Legosoldatgrupper
Kriminella grupper
Cirefalier
Jargiska kyrkan
Samorister
Handelshus

Sedan geografiska enheter:

Torget
Södra porten
etc.

Sedan låter du spelarna tillsammans bygga ihop olika allianser med grupperingar och ta makten över geografiska enheter i staden. Målet är att de ska ta över staden och sedan kanske riket? Stora ambitioner kräver generationer av pakter och dylikt. Mellan spelmötena så kan de ingå individuella pakter med diverse personer men släkten borde komma först.

Släkt kan bytas ut till: Mafia, handelshus, religiös orden osv.

duncan_UBBT

Swordsman
Intressant (om man lyckas faktsikt lyckas genomföra det) är om man låter gruppen vara fiender till varandra, och att de har ett kallt krig i sidan av äventrandet som fortsätter längst med generationsträden. Helst skall det ha att göra med någonting mycket fjärran men som ändå förföljer dem, till exempel en sammansvärjning för utrotandet av en tredje familj som konkurrerar med de båda, kampen om ett gammalt arvegods från en gemensam förfader som pendlar mellan dem eller ett gemensamt mål (till exempel konungakronan) som de båda familjerna till nå och inte dela med den andre. Om sedan båda familjerna besitter kunskaper och vänner som den andre är beroende av så tvingas de att sammarbeta, men deras äventyr kommer ständigt präglas av maktkampen.

Det blir som sagt extremt svårt att få att gå ihop utan att det bildas regelrätta stridigheter. Just nu har vi ett gudainkarnat i vår spelgrupp som arbetar med att värva tillbedjare i Soldarn (och samtidigt trycka undan den Samoriska Läran...) samtidigt som han har en 'lärling' som är en kamorf och som intrigerar och hela tiden strävar efter att få ta del av inkarnatets kunskap, men endå ha ryggen fri när fällan oundvikligt kommer att slå igen och de andra gudarna griper in. Detta är en mycket delikat, men framförallt högepisk maktkamp, och jag tvivlar på att den kommer att fungera särskilt länge till.