Nekromanti Kampanj med Ars Magica inslag

Joined
25 Nov 2001
Messages
29
Location
Karlshamn, Blekinge
Låg och funderade ett slag, och slogs plötsligt av en ny kampanjidé. Efter att ha hört en del om Ars Magica så smög sig helt utan min vetskap mina tankar långt tillbaka i minnet och fiskade fram den gamla bokserien "Imperiets Dotter".
En djävulsk plan föddes i mitt sinne, kanske man kunde kombinera RP tankar från Ars Magica (varje spelare har tre olika roller) med EONs regler och spelvärld och slutligen hämta delar av själva handlingen från "Imperiets Dotter".
För er som inte har läst böckerna handlar de alltså om en adelskvinna vars adelshus plötsligt förlorar fotfästet lite, då hennes far och bror blir dödade. Mara, som kvinnan heter, blir då arvinge och får ta över ett adelshus med som står på undergångens brant. Och så vidare.
Nå, jag tänkte nu att spelarna skulle få tre roller var, en vanlig soldat, en "specialist" och en av de styrande, ganska likt Ars Magica utom på sista punkten med andra ord.
Den sista rollen kommer i ett fall att utgöras av den styrande adelspersonen medan de andra skulle spela rådgivare till adelspersonen, eller kanske annan ickestyrande adel (den som i så fall spelar styrande adel får väljas ytterst noggrant. En kvinna skulle nog passa väldigt bra, då de (i min spelgrupp iaf.) lyssnar lite mer på de andra. Jag menar, hur kul är det att spela rådgivare om den som har makten inte lyssnar på en?).

När jag kommit så långt slog mig plötsligt det lilla problem som faktiskt finns med idén. Var skall de vara för nånstans?
Jag behöver finna en plats där det i stort sett pågår inbördeskrig mellan adelsnissarna (eller nån plats som passar av annan anledning.) Oavsett så måste ju adelshuset utsättas för nån form av hot (annars känns det som om kampanjen avstannar en smula/images/icons/crazy.gif).
Finns det nån sån plats? Jag funderade på Jargien ett tag, men jag är lite osäker på hur adeln där "funkar".
Annars slog mig idén att RP skulle kunna vara sanarialver, och de lägsta skulle kunna motsvaras av Thism/images/icons/smile.gif, men tyvärr är ju sanari så (som Krille skulle ha sagt) "ämlans hemlighetsfulla", så jag vet inte om det passar så bra.
Soldarn skulle ju kunna passa. Men jag är inte så förtjust i det landet... Kanske skulle spelarnas handlingar slutligen besegla Soldarna öde och göra det till en av "insert stormakt here"s alla lydstater/images/icons/devil.gif?

Så frågorna lyder nu som följer:
Är det en bra idé, eller är jag helt ute och cyklar? Jag har aldrig provat spelleda tre roller per spelare, men det borde ju inte va så krångligt om man delar upp det så att de bara spelar en roll på ett spelmöte? Eller? Om någon van Ars Magica spelledare / spelare har några tips så är det bara att dela med sig...

Var skall jag förlägga kampanjen? Och har någon idéer om hur handlingen skall skjutas framåt? Fejd med annan adel eller något annat? Kanske ett krig med andra länder? Eller inbördeskrig?

Usch ja, ett sånt svårläst och långt inlägg det blev till slut... Tur att ingen av alla de layoutexperter som huserar på forumet vet var jag bor, för i så fall hade jag väl fått en... öhh... Vad går layoutexperter runt med som de kan dänga i huvudet på folk egentligen? Jaja, ont i huvudet hade jag fått iaf./images/icons/laugh.gif
 

sanarialven

Veteran
Joined
14 May 2002
Messages
79
Location
Närke
Soldarn skulle ju vara perfekt!
Men om du inte gillar soldarn så vet jag inget bättre ställe för ett inbördeskrig./images/icons/oink.gif
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: samuraj- och renässansintriger

Jag skulle förlagt kampanjen till Cirefaliska samväldet (Caserion), och låtit den kretsa kring olika handelshus och rika släkter (eller fäktskolor, kanske?), försökt få till lite renässans-intrig-stämning över det hela. Vore häftig värre, om man frågar mig.
I Cirefalien kan dock en kvinna aldrig bli ättens överhuvud, mig veterligen. Fast du hade kanske inte tänkt att rippa 'Imperiets Dotter'-konceptet så pass mycket?

Och hmm...ett adelshus som är utsatt för ett hot...tanken förs genast till Kyokutei Bakins japanska klassiker 'Nansou Satomi Hakkenden', där en förbannelse med mycket intressant bakgrund vilar över klanen Satomi. Fast jag satsar min själ på att du inte känner till 'Hakkenden', iofs...
(Är du nyfiken berättar följande webbsajt en del om handlingen, inte säker på om den tar upp förbannelse-biten dock: http://www.mars.dti.ne.jp/~opaku/shogun/index.html)

Jag är rätt kritisk till tre roller per spelare, eftersom jag lever mig in väldigt starkt i min rollperson...att då spela flera samtidigt skulle måhända förstöra en del av detaljrikedomen och inlevelsen. Å andra sidan, jag spelar ju flera karaktärer hela tiden som SL, om än inte med riktigt lika stark inlevelse...
Likväl, jag ska inte uttala mig innan jag prövat. Det är helt klart en idé värd att testas, om än ingen idé man inte haft förr.

Caserion är iaf mitt förslag.

- Ymir, skrev ett mycket längre inlägg än han tänkte sig...
 
Joined
25 Nov 2001
Messages
29
Location
Karlshamn, Blekinge
Re: samuraj- och renässansintriger

Jag skulle förlagt kampanjen till Cirefaliska samväldet (Caserion), och låtit den kretsa kring olika handelshus och rika släkter (eller fäktskolor, kanske?), försökt få till lite renässans-intrig-stämning över det hela. Vore häftig värre, om man frågar mig.

Jo, renässans-intriger känns ganska rätt faktiskt... Tack för tipset, det låter precis som nånting jag skulle kunna tänka mig. Och Caserion funkar nog väldigt bra som plats, tror jag.

I Cirefalien kan dock en kvinna aldrig bli ättens överhuvud, mig veterligen. Fast du hade kanske inte tänkt att rippa 'Imperiets Dotter'-konceptet så pass mycket?

Som jag skrev så funderade jag på en kvinna, mest för att de i min spelgrupp skulle hörsamma de övriga rådgivarnas råd mer än en av de manliga spelarna. Men det går väl att placera en man på den posten också, antar jag.

Och hmm...ett adelshus som är utsatt för ett hot...tanken förs genast till Kyokutei Bakins japanska klassiker 'Nansou Satomi Hakkenden', där en förbannelse med mycket intressant bakgrund vilar över klanen Satomi. Fast jag satsar min själ på att du inte känner till 'Hakkenden', iofs...

Låter intressant... Och nej, jag kände inte till den, så din själ kan du få behålla ett tag till /images/icons/wink.gif.

Jag är rätt kritisk till tre roller per spelare, eftersom jag lever mig in väldigt starkt i min rollperson...att då spela flera samtidigt skulle måhända förstöra en del av detaljrikedomen och inlevelsen.

Kanske det... Själva fördelen, som jag ser det, skulle vara att man skulle kunna passa in rent lågnivåspel med högnivåspel i samma kampanj (i och med statusskillnaden mellan adel/rådgivare och vanliga soldater).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: samuraj- och renässansintriger

Du säger att du ämnade placera en kvinnlig _spelare_ på posten...eller en kvinnlig rollperson? Vad menar du, egentligen? Kan inte en kvinnlig spelare spela en manlig rollperson, liksom?

Btw...kollade upp det. Kvinnor kan aldrig bli husfurstar i Cirefaliska samväldet. (Fast det är ju upp till SL att göra som han vill med, förstås, även om jag skulle hållit rätt hårt på't).


Hur menar du med 'högnivåspel' resp 'lågnivåspel'....mig veterligen har vi haft gott om båda två i en och samma kampanj, där spelarna bara hade en rollperson vardera.
Jag ser inte varför detta skulle vara oförenligt i en och samma rollperson...även om de sysslar med high-intriger har de ju ett helt vanligt lågnivå-liv vid sidan om, liksom. Fast det var kanske inte så du menade, utan snarare att man skulle få uppleva konflikten/intrigen från olika nivåer i samhället?

- Ymir, spelar själv kvinna för det mesta
 
Joined
25 Nov 2001
Messages
29
Location
Karlshamn, Blekinge
Re: samuraj- och renässansintriger

Du säger att du ämnade placera en kvinnlig _spelare_ på posten...eller en kvinnlig rollperson? Vad menar du, egentligen? Kan inte en kvinnlig spelare spela en manlig rollperson, liksom?

/images/icons/blush.gif Ups... Bara van vid att mina ännu ganska oerfarna spelare vill spela sitt eget kön... Nåväl, vi får se hur jag gör här, det verkar ju inte vara helt olösligt.

Fast det var kanske inte så du menade, utan snarare att man skulle få uppleva konflikten/intrigen från olika nivåer i samhället?

Just precis.
 
Joined
25 Nov 2001
Messages
29
Location
Karlshamn, Blekinge
Hakkenden

Hmmm... Jag kollade upp länken du gav mig, tyvärr var den lite svårtydd för personer som inte har ganska gedigna kunskaper om Japan... /images/icons/frown.gif Och eftersom boken är på 106 volymer /images/icons/shocked.gif och aldrig blivit översatt till Engelska /images/icons/yikes.gif(utom i manga-form) så tror jag nog att det kommer att dröja innan jag kan läsa den /images/icons/sad.gif

Den tog upp början (som jag tyckte lät väldigt intressant), men den nämnde tyvärr ingenting om förbannelsen, du kan inte berätta vad den går ut på?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Hakkenden - en låång redogörelse

Berättelsen utspelar sig på 1400-talet, under Muromachi-shogunatet. Yoshinari Satomi, daimyo av en fallen klan ur Minamotos ättelinje, flyr från ett förlorat fältslag i en båt, och en drake i himmelen vägleder honom till provinsen Awa (nuv. södra Chiba/Bozo-halvön), där daimyon precis blivit mördad av sin rådgivare, Sadakane, och sin konkubin, Tamazusa. Yoshizane får lokalbefolkningen och en man vid namn Kanamari Hachirou på sin sida, och de dräper Sadakane och tar själva makten i Awa. Konkubinen Tamazusa döms till döden för att ha förått sin herre, men Yoshizane vill skona henne. Hachirou övertalar honom att inte låta Tamazusa leva, och vredgad häver hon ur sig en förbannelse innan Yoshizane halshugger henne:
'Dina barnbarn skall vandra på jorden som simpla hundar' [fritt översatt].

Och tiden förflyter. Yoshizane blir daimyo av Awa, och bildar familj. Tamazusas hundvalp, Yatsufusa, har fått leva och växt upp till en vuxen hund. Ett krig startar, där ätten Anzai hotar att utplåna Satomi-klanen. Mest på skoj slänger Yoshizane ur sig att han ska ge hunden Yatsufusa sin dotter Fuses hand om hunden ger honom Anzai-klanens ledares huvud.
Hunden kommer in med Kagetsura Anzais huvud i munnen nästa kväll.

Nu börjar det bli flummigt (och en smula perverst). Yoshizane _måste_ hålla sitt ord, och hunden gifter sig mer eller mindre bokstavligt med prinsessan, och sticker upp i bergen med henne.
Ett bra tag senare söker Kanamari Daisuke, son till Hachirou och före detta trolovad med Fuse, upp prinsessan och hunden i en grotta, och försöker dräpa hunden. Han lyckas, men råkar såra prinsessan på kuppen. Hon dör i hans famn, men hinner innan dess berätta att det finns en förbannelse på Satomi-klanen, och att hon är gravid. Hon hugger upp sin mage med en kniv, och de åtta pärlorna i radbandet kring hennes hals lossnar och stiger upp mot natthimlen innan hon dör. Pärlorna innehöll själarna av de barn hon bar på, Yoshizanes barnbarn, och _hunden_ Yatsufusas barn. Tamazusas förbannelse infriades trots allt till sist, även om dessa åtta män nu föds av andra kvinnor, och först vid vuxen ålder träffas och inser sitt öde - att ihop med Kanamari Daisuke, numera munken Chudai, befria Satomi-klanen från den förbannelse som ruvar över den.

Förbannelsen gick alltså ut på en hel del - utöver att Hakkenshi, de åtta unga männen, må vara Yatsufusas barn på något flummigt vänster så hemsöks Satomi-klanen av Sadakanes och Tamazusas osaliga andar, som med alla tillgängliga medel försöker ända klanen för gott. Tamazusa själv försonas tillslut med ödet och förlåter Yoshizane för vad han gjorde en gång för länge sedan, men vid det laget är det redan för sent - mycken olycka har drabbat Satomi-klanen, även om den utopi man hoppades skapa i Awa till sist tycks inom räckhåll.

Även om grundplotten är intressant är boken ''Nansou Satomi Hakkenden' förhållandevis oläslig för folk som inte är suveräna på japanska språket och hyser en stor fascination för groteskt utdragen samuraj-epik. Anime-serien tillhör däremot, trots bitvis usel animation och ett produktionsuppehåll på flera år, det bästa och mest fascinerande som gjorts i filmväg - iallafall om man frågar mig.

- Ymir, har som målsättning i livet bland annat att läsa original-Hakkenden någon gång.
 
Joined
25 Nov 2001
Messages
29
Location
Karlshamn, Blekinge
Tack

Tackar, det där lät väldigt intressant. Skall nog försöka få tag på anime-versionen (jag antar att den heter Hakkenden + allt det där andra jobbiga)

Ordet daimyo, förresten, är det en klanledare eller något sådant?
 
Top