IcarusDream
Anti-populist
Jag och Robert Jonsson skulle spela in podcast när jag kom på en tanke som jag senare kastade upp på min spelgrupps forum. Jag tänkte dela med mig av denna tanke här:
Tanken
Jag tänker mig en klassisk fantasykampanj, with a twist. Istället för att ha en fast spelledare genom hela kampanjen, så ska kampanjen vara allas. Det baseras kring en spelgrupp och någon form av äventyr runt en plats, men att man turas om att spelleda äventyr, och att varje spelledare spelar på de föregåendes idéer och väver in sina egna i kampanjen.
Hur?
Vi säger att vi hittar på en grund, en hjältegrupp "heroes for hire" i en stad i en fantasyvärld. Dessa får olika uppdrag av olika arbetsgivare. Första äventyret spelleds av XXXXX säger vi. XXXXX har ett äventyr där gruppen (minus XXXXX karaktär) får i uppdrag att undersöka en ruin som tillhörde en ond magiker i forntiden. Under äventyret så råkar spelgruppen väcka magikern som låg i stasis, och magikern som heter Malakite flyr och svär att hämnas de som fångade honom.. yadda yadda osv XP delas ut.
Nästa spelmöte spelleder YYYYY ett äventyr. Då ska spelgruppen in i stadens slum och leta reda på en kidnappad adelsson. YYYYY hittar på en smed i staden som gruppen besöker. Under äventyret så har YYYYY hittat på att den som kidnappat sonen är en magiker som vill utföra en av Malakites ritualer för att få odödlighet eller nåt sånt tjaffs.. Yadda yadda.. XP delas ut
Nästa äventyr spelleds av ZZZZZZ , som har ett äventyr där spelarna letar reda på ett magiskt spjut som användes av en gammal hjälte. ZZZZZZ leder gruppen till smeden som ZZZZZZ hittade på för att höra sagor om magiska vapen. När de senare finner vapnet så får de reda på att det är brodern till Malakites lärdjunge som har spjutet, som han vill ha för att hjälpa Malakite för att bygga upp en armé för att göra nåt.. Yadda yadda.. XP delas ut
Osv osv osv yadda yadda. Alltså, alla spelleder i samma värld och delar på det som andra hittat på för att bygga en stor berättelse.
Vad/var?
Frågan är ju vilket spel vi skulle kunna använda. Ska vi hitta på en egen värld eller använda Mundana, Trudvang, Ereb Altor, Daralyon (LoSS' spelvärld), Young Kingdoms, eller någon annan?
Sen, vilket regelsystem ska vi använda? Eons, Trudvangs, DoD6, DoD-91, Strombringer (Basic RPG) eller något annat?
Jag är öppen för förslag, debattera!
Tanken
Jag tänker mig en klassisk fantasykampanj, with a twist. Istället för att ha en fast spelledare genom hela kampanjen, så ska kampanjen vara allas. Det baseras kring en spelgrupp och någon form av äventyr runt en plats, men att man turas om att spelleda äventyr, och att varje spelledare spelar på de föregåendes idéer och väver in sina egna i kampanjen.
Hur?
Vi säger att vi hittar på en grund, en hjältegrupp "heroes for hire" i en stad i en fantasyvärld. Dessa får olika uppdrag av olika arbetsgivare. Första äventyret spelleds av XXXXX säger vi. XXXXX har ett äventyr där gruppen (minus XXXXX karaktär) får i uppdrag att undersöka en ruin som tillhörde en ond magiker i forntiden. Under äventyret så råkar spelgruppen väcka magikern som låg i stasis, och magikern som heter Malakite flyr och svär att hämnas de som fångade honom.. yadda yadda osv XP delas ut.
Nästa spelmöte spelleder YYYYY ett äventyr. Då ska spelgruppen in i stadens slum och leta reda på en kidnappad adelsson. YYYYY hittar på en smed i staden som gruppen besöker. Under äventyret så har YYYYY hittat på att den som kidnappat sonen är en magiker som vill utföra en av Malakites ritualer för att få odödlighet eller nåt sånt tjaffs.. Yadda yadda.. XP delas ut
Nästa äventyr spelleds av ZZZZZZ , som har ett äventyr där spelarna letar reda på ett magiskt spjut som användes av en gammal hjälte. ZZZZZZ leder gruppen till smeden som ZZZZZZ hittade på för att höra sagor om magiska vapen. När de senare finner vapnet så får de reda på att det är brodern till Malakites lärdjunge som har spjutet, som han vill ha för att hjälpa Malakite för att bygga upp en armé för att göra nåt.. Yadda yadda.. XP delas ut
Osv osv osv yadda yadda. Alltså, alla spelleder i samma värld och delar på det som andra hittat på för att bygga en stor berättelse.
Vad/var?
Frågan är ju vilket spel vi skulle kunna använda. Ska vi hitta på en egen värld eller använda Mundana, Trudvang, Ereb Altor, Daralyon (LoSS' spelvärld), Young Kingdoms, eller någon annan?
Sen, vilket regelsystem ska vi använda? Eons, Trudvangs, DoD6, DoD-91, Strombringer (Basic RPG) eller något annat?
Jag är öppen för förslag, debattera!