Nekromanti Kampanj och äventyrsforum?

PAX

Jordisk Äventyrare
Flertalet trådar startas med frågor kring kampanjer och äventyr. SL vill kanske ha hjälp eller en allmän uppfattning om äventyrsuppslag och kampanjidéer.

Vore det inte intressant att försöka samla dessa trådari ett eget forum? Speciellt om det är spel som inte har officiella forum.

Dimfrost

Special Circumstances
Skrivs det verkligen så många trådar att de inte får plats på rollspelsforumet? Själv tycker jag att omsättningen av nya trådar på rollspelsforumet är alldeles lagom, men ni andra kanske har en annan uppfattning? Presentera gärna exempel på vilka trådar det är du tänker på.

Oftast minskar aktiviteten istället för att öka om man inför nya forum utan tillräcklig grund. På grund av dess natur tycker jag att Krönikeforumet fungerar, men i övrigt är aktiviteten där lite väl låg. Om det hade varit ett forum för frågor av mer diskuterande natur hade det varit alldeles för dött där för att rättfärdiga att finnas.

/Dimfrost

Johan K

Gammal & dryg
Skulle man inte kunna tänka sig att just äventyrsmakeriet skulle kunan ligga under rollspelsmakar-forumet ??
Funkar väll alldelles utmärkt att skapa en sådan tråd där tycker jag.
Elelr så funkar ju åxå rollspels-forumet bra åxå.

Olle Linge

Snigel
Skulle man inte kunna tänka sig att just äventyrsmakeriet skulle kunan ligga under rollspelsmakar-forumet ??
Så ser det inte ut nu. Rollspelsmakarforumet handlar om att bygga och skriva rollspel, inte äventyr och kampanjer. I övrigt håller jag helt med Dimfrost. Det finns ingen anledning att skilja ut diskussionsämnen som inte är tillräckligt frekventa för att kunna driva ett eget forum, så att säga. Och varför ska vi flytta äventyrsmakandet till rollspelsmakanforumet istället för rollspelsforumet?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
För att ...

... för mig är gebitet att skriva äventyr sådant till sin natur att det hör hemma på rollspelsmakarforumet.

Att spela rollspel, och erfarenheterna av detta, hör hemma på rollspelsforumet.

Rollspelsmakarforumet = Skapande

Rollspelsforumet = Utövande

Men såvitt jag minns har detta diskuterats förut, och jag var i förkrossande minoritet med den synen, så det ska nog till tyngre argument än så för att en förändring ska ske.

/Magnus

Johan K

Gammal & dryg
Det var bara en ren tanke som jag lade ut när jag föreslog det forumet. Av de forum som finns här så tyckete jag att just makarforumet vore det mest logiska att lägga äventyrsmakeriet åxå. Eftersom det ändock handlar om att producera saker.
Eller är jag helt fel på det ?

Dimfrost

Special Circumstances
Precis som Magnus säger har vi ju debatterat den saken förut, flera gånger om jag inte minns helt fel.

/Dimfrost

MrG

Swashbuckler
Re: För att ...

Skulle nog se det snarare såhär:

Rollspelsmakade = Hantverk
Rollspel = Utövande
Äventyrsmakande = Skapande

Tror det var Krille som en gång skrev att det var ett större jobb för honom att skriva ett konventscenario än att göra ett system. För mig är det tvärt om, och framförallt två olika spår och tankesätt. Något som i min värld skulle vara ett argument för ytterligare forum.

PAX

Jordisk Äventyrare
Varför inte skapa ett Äventyr/Kampanjforum? Även om det inte skrivs frekvent så fyller det kanske en funktion trots allt.

Det samlar idéer och uppslag för äventyr och kampanjer på ett ställe. Man slipper därmed söka i de olika forumen efter inspiration och uppslag. Spelare kan ge respons på spelade äventyr.

Jag ser bara fördelar med ett nytt Äventyr/Kampanjforum.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag är inte övertygad. Att "ge respons på spelade äventyr" sker lämpligast på krönikeforumet. Gränsdragningen mellan Rollspel och Äventyr/Kampanj känns alldeles för luddig. Nu är det inte jag som bestämmer sådant, men jag ser ingen anledning alls till att införa ett äventyrsforum.

/Dimfrost

Ackerfors

Alas, your rapids!
Inte jag heller

Det viktigaste som för min del diskvalificerar ett dylikt forum är det faktum att allt äventyrsskapande inte skulle hamna där, eller ens passa där. En Eon-spelare som vill ha hjälp med sitt Eon-äventyr skriver, och bör skriva, på Eon-forumet. En Kult-spelare som vill ha hjälp med sitt Kult-äventyr och skriver således på skräckforumet. Ett eget äventyrsforum skulle faktiskt inte fulla någon funktion. Alls.

Är äventyren dessutom redan klara så bör de upp bland de andra äventyren.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Inte jag heller

Precis, vill man bevara äventyrsideér och ha dem lättillgängliga (något så när i alla fall) så funkar det att skicka in dem som artiklar.

Dilandau

Myrmidon
Tycker det låter som en dålig idé. Det behövs inte. Som någon redan sagt, det är ju inte som om rollspelforumet får 400 nya trådar om dagen.

Och om man inte ska snacka äventyr och kampanjer på rollspelsforumet--- vad fasen ska man då snacka om där? Ska det bara få finnas "Är det här rollspelet bra?"-trådar?

Nya forum bara för sakens skull är "sådär".

Hjalle

Swashbuckler
"Och om man inte ska snacka äventyr och kampanjer på rollspelsforumet--- vad fasen ska man då snacka om där? Ska det bara få finnas "Är det här rollspelet bra?"-trådar?"

Nah, man kan väl åtminstone diskutera spelstilar, regelfrågor, balansering, rollpersoner, glada rollspelsminnen och... äh, allt som har med rollspel att göra som inte kretsar kring just uppbyggandet av äventyr och kampanjer. I övrigt håller jag med, att ett nytt forum kretsande kring detta inte behövs.

-Hjalle

Mattis

Swordsman
En skön grej.

Det vore en skön grej, helt klart. Tänkte häromdagen på hur lite sånt det faktiskt pratas. De mest inressanta trådarna är de som kommer ur faktiskt spelande (Krönikeforumet), när man skriver ett system/en värld (makar) och framförallt: när man skriver på ett äventyr/en kampanj. Liksom, ett problem som någon kom på i duschen tycker jag det ofta snackas om på Rollspelsforumet. Det är inte så kul. Det är roligare om man skriver om ett problem som uppstod när man faktiskt försökte göra något användbart.

Så det vore en skön grej, helt klart.