Nekromanti Kampanj problem med D&D!!

G

Guest

Guest
Hej, nu är Caligula tillbaka igen! Hoppas det är ett kärt återseende...

I min spelgrupp håller vi på med en Forgotten Realms kampanj där jag är DM. Men pga tidsbrist hinner jag inte skriva äventyr själv, utan måste "pussla ihop" köpäventyr. Tyvärr är det svårt att få ihop "en röd tråd" och att få med NPC´s som hänger med över flera äventyr, då köpäventyren tenderar att alltid vara fristående i sina upplägg.

Är det någon här som stött på samma problem/likartade problem, och hur har ni hanterat detta?

Caligula

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ett vanligt problem

Jag har träffat på det också. Det är krångligt, särkskilt om äventyren har väldigt olika stil.

Vad jag brukar göra är att se till att alltid ha minst en skurk med organisation som inte har med något färdigt äventyr att göra, och starta upp med den som motståndare. Sedan försvinner han/hon i bakgrunden och börjar dyka upp i köpeäventyren, genom att man lägger till lite extra saker här och där, tex brev från den första skurken till skurkarna i köpeäventyret (det gjorde vi tex i äventyret Vinterskogens hemlighet, till Drakar och Demoner, vi nämnde skurken som senare dök upp i Snösaga). Man kan också lägga till saker som att alla skurkar har en speciell tatuering, eller ett annat kännetecken.

Jag försöker också se till att det finns tydliga mål som sträcker sig över en lång tid, som rollpersonerna kan pyssla med, och dessa kan man ofta lägga in i köpeäventyren, tex "hitta konstiga spell components" eller "leta efter den vise mannen som kan en massa och som skurkarna tvingat bort från byn". Småsaker som så att säga löper parallellt med köpeäventyren.

Problemet då brukar dock vara att spelarna intresserar sig mer för sidoäventyren än köpeäventyren...

:gremlaugh:

M.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Kampanjproblem med D&D!!

Ja, det är ett klassiskt problem som det inte finns nån enkel lösning på; hänger inte äventyren ihop så hänger de inte ihop och i de flesta fall är man tvungen att kavla upp armarna rejält om man skall bygga om dem till att utgöra nån slags sammanhängande kampanj. Om man inte har ork/lust eller vilja att göra det är det inte mycket att göra än att gilla läget och köra på. Vad man dock kan göra är att ge sken av att äventyren hänger ihop. Ett sätt att göra det på är att man har lite framförhållning och intropducerar element från kommande äventyr i förväg. Ett enkelt grepp är att man slänger in den delen som t.ex. inleder äventyr 3 redan när man spelar äventyr 1 eller 2. Vanligtvis är det nått i stil med att spelarna hittar en karta, får ett brev från en avlägsen släkting el.dyl. Att den av RPnas bror som blir kidnappad och behöver räddas, blir introducerad INNAN han får en potatissäck över huvudet och en batong bakom örat, ger i alla fall en illusion av kontiunitet.

Antingen det eller så skaffar man en serie äventyr som faktiskt hänger ihop. Det finns ju trots allt en uppsjö sådana att tillgå.

/Anders

Johan K

Gammal & dryg
När jag föröker få ihop det hela med sådana röda trådar så förösker jag tänka i banor som återkomamnde SLP:s, både onda & goda. Att de på något sätt får återkommande uppdrag på gott & ont..

/ Johan k, som gästskriver lite på D&D-forumet..

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Bra definition

"Återkommande SLP".

Det gillade jag. Det är en tydlig definition på det jag var ute efter! Återkommande SLP hjälper till att knyta ihop äventyr!

M.