dream
Hero
I god DnDanda fokuserar man gärna ganska mycket på fiender och strider när man designar kampanjer, eller jag tror att många gör det. Jag vill gärna komma ifrån det tänket, eftersom jag mer eller mindre är tvingad att spela dnd, det är inte något jag själv valt. Så jag har på senaste tiden tänkt mig att man kan automatiser nästan hela den här processen så att man frilägger tid för det viktiga in kampanjskapandet, intriger, miljöer, story.
Normalt fokuserar man på Encounters, vilket är en väldigt liten enhet och inte ger mycket överblick. Jag skulle nog föredra att lägga up regioner istället. Säg att man planerar att befinna sig in ett rike från level 1 till 10. Dela in detta rike i zoner och ge varje zone en level (lite som i wow). Skapa sedan kvickt en bunke factions som har en level. Monster med +/-3 levels får vara med i factionen. Tilldela varje faction ett huvudsäte samt några utposter. Ge varje sådan plats ett xp-värde.
När spelarna kommer till en zon vet du vilka factions som finns där och vilka xp pooler de har i zonen, du kan därefter enkelt plocka ihop encounters on the fly istället för att sitta och småpilla med detta.
När spelarna dödat hälften av xp-värdet slutar den factionen att sända mer trupper (de slutar regenerera xp mao).
Ok, ganska kort beskrivning. Nu till huvudpoängen - man kan rätt enkelt göra ett litet javascript för denna process. Alltså kan spelledaren ägna en halvtimme vid datorn och i processen skissa upp en hel kampanj av encounters etc. Därefter kan han fokusera på de olika factionsens relation till varandra, miljöer etc. som ger mer utdelning enligt mitt förmenande.
Bra ide?
Normalt fokuserar man på Encounters, vilket är en väldigt liten enhet och inte ger mycket överblick. Jag skulle nog föredra att lägga up regioner istället. Säg att man planerar att befinna sig in ett rike från level 1 till 10. Dela in detta rike i zoner och ge varje zone en level (lite som i wow). Skapa sedan kvickt en bunke factions som har en level. Monster med +/-3 levels får vara med i factionen. Tilldela varje faction ett huvudsäte samt några utposter. Ge varje sådan plats ett xp-värde.
När spelarna kommer till en zon vet du vilka factions som finns där och vilka xp pooler de har i zonen, du kan därefter enkelt plocka ihop encounters on the fly istället för att sitta och småpilla med detta.
När spelarna dödat hälften av xp-värdet slutar den factionen att sända mer trupper (de slutar regenerera xp mao).
Ok, ganska kort beskrivning. Nu till huvudpoängen - man kan rätt enkelt göra ett litet javascript för denna process. Alltså kan spelledaren ägna en halvtimme vid datorn och i processen skissa upp en hel kampanj av encounters etc. Därefter kan han fokusera på de olika factionsens relation till varandra, miljöer etc. som ger mer utdelning enligt mitt förmenande.
Bra ide?