Nekromanti Kampanjen i sylfens vrede [nachspiel]

tull

Hero
Här kommer jag och andra i min spelgrupp i Uppsala att lägga upp de krönikor, spelrapporter, citat och annat som skapas under vår kampanj i Sylfens Vrede. En annan tråd är skapad för funktionen att kommentera, detta för att i längden skapa en mer överskådlighet mellan de olika alstren som skrivs. Kommentartråden hittar ni här.

Slutligen, till alla er som inte spelat Diamantäpplet, Katres gåtor, Av blod komma och som inte vill hitta spoilers ifrån flertalet av andra moduler som neogames publicerat, läs inte! :gremsmile:

tull

Hero
Herr Vorsel Vorsels betraktelser under resans börj

Herr Vorsel Vorsels betraktelser under resans början

Hur var det nu?

Om solen skiner klart efter sin art,
På Wårfrudag himmelsfärd (15aug.)
Det låter sig för ett godt tecken lyda,
Förty det will mycket godt win betyda.

Detta avsnitt ur den jargiska bondepraktikan (i en fri och förhållandevis god översättning) får stå som exordium för berättandets början. Det var på den dagen jag kom till Quilla, sjövägen ifrån Rampor och det var den dagen i Quillas hamn som jag mötte den grupp som vi valt att hyra in för sökandet av diamantäpplet.

Det var en välskapt colonier vid namn Faradan Rambaldir de Bascoqny, trevlig likaså. Med sina kunskaper ifrån Vytare lyckas han flera gånger bevisa sin värdighet i gruppen. Särskilt under resan mot sänkan. –

Sedan var det den vackra lalasten Tavarel. som med sin luta fick ett helt kolarläger att falla i gråt. Det är förståeligt så här i efterhand varför hon har herr Calvin som sin mecenat.

Det var förstås den unge herren Dirk Novak med sin nordashariska talkonst som förundrat både mig och de Bascoqny om hur han med dumhet eller placebo lyckats dra framgång av en ”magisk amulett” som
givits honom under resans gång.

Ja, sen var det han den där Derim. Den märkligaste av dem alla som antingen lider av någon obehaglig sinnesförvirring eller så har han verkligen levt så länge som han hävdar.

Det har nu till läsaren framkommit vilka deltagarna under resan mot Spindelbergens tvillingtoppar i norr var och jag skulle förvisso kunna göra en noggrann redogörelse för det förarbete som gjorts inför denna expedition. Om de sena kvällarna då jag, Ezra, Calvin med flera grundligt studerat det fåtal av historiska källor som finns ifrån Ramora. Eller om mötet med Vitabrek. Men min insikt om oklokratiens förtryck som finns ifrån gemene läsare gör att jag avstår och övergången mot resan och vårt syfte att finna och hämta diamantäpplet kan därför börja.

I Quillas hamn, stod han den artige Faradan med resten av gruppens deltagare. Han var vänlig och erbjöd sig efter kännedom om mina ryggbesvär att bära det urval av verk som jag trodde mig behöva under resans gång.

Det var förstås Vorsels teoretiska oxymoron, band 8 till 11.
Det var Vorsels alstringsprocessens magiska doxa
Sedan var det Vorsells diorama över transformationer, band 3 och likaså 4.
Slutligen var det min poetiska samling, Vorsels euforiska omvandling.

Efter ett kort samtal med jägaren Vitabrek av Vallinge och hans upplevelser uppe i Spindelbergens tvillingtoppar och Faradans inköp utav den förvisso vackra amuletten men efter studier tämligen värdelös så drack jag ett och annat stop mjöd på Wärdshuset vågskålen. De andra hade nämligen inte haft den goda planeringen att förbereda sin packning så där satt jag och väntade. Efter något timglas och ett ansenligt antal stop så var vi redo att fara till Laxhundra där avfärd uppför den gröna floden väntades.

När vi färdades på den gröna floden hände inte så mycket till en början. Under dagen var jag låst i mina tankar över lämpligt innehåll att behandla i Vorsels teoretiska oxymoron band 16 som jag planerat att påbörja vid min hemkomst. Under kvällen sov jag förstås som sig bör. Det var någonstans där, andra eller tredje dagen som jag började höra rykten om oroligheter, man hade nämligen hört obehagliga ljud ifrån skogen och sett rörelser ifrån spindeltroll under tiden som jag sovit. Senare under dagen flöt en pråm förbi med minst fem till antalet döda människor och därefter attackerades vi av ett spindeltroll som på något kusligt sätt försökte ta sig upp på båten. I striden skall Faradan ha en eloge men hade det inte varit för Tavarels upptäckt att spindeltrollen fruktar eld eller Derims välriktade pilar så hade det nog kunnat gå olyckligt till. Jag erkänner, Dirks skicklighet med det blanka stålet var nog också till nytta.
Emellertid hur obehaglig striden än förefalla vara så kom en glädjande upptäckt när Faradan efteråt berättade för mig om en intressant upptäckt, nämligen att den amulett han köpt av Vitabrek i Quilla verkade medföra positiva biotropiska effekter på unge herr Novak. Något som förefaller märkligt då den efter noggranna förstudier ifrån magikern inte torde uppvisa några magiska effekter över huvudtaget. Har placebon en större kraft och påverkan på människan än man tidigare trott?

I mitt minne kan jag inte förnimma något mer av intresse som skedde under resan till kolarlägret, det som kan sägas om vår vistelse väl framme så kan tre redogörelser göras.
För det första, visade det sig att den grupp utav döda människor vi fann på pråmen visade sig vara en familj som skulle resa till Quilla för att gifta in dottern med stadsvakten Axel Skoog. Det var i denna upptäckt och på ett klumpigt sätt offentliggörande utav den som kolarlägrets innevånare fann sig i en sorgen stämning varpå lalasten svarade med att på sin luta spela ett otroligt sorgset stycke, inte ett öga var torrt den natten.
För det andra, ett makabert uppvaknande utav att kolaren Grim anklagade och attackerade. Eller attackerade Derim med en påk för att sedan anklaga denne för stöld. Derims svar blev med kallt stål vilket slutade med att Grim låg på golvet utan möjligheter att gå eller bruka sin högra arm igen. Det hela lösten lyckligtvis genom skicklig diplomati ifrån de Bascoqny som erbjöd Grim två silvermynt i gengäld. Derim delade också ut en ansenlig allmosa till de fattiga kolarna och vår skuld till det anklagade brottet var därför fri.
Slutligen så fick vi av mannen Sote veta att andra individer också besökt kolarlägret, först en zorianriddare vid namn Josef Pjutt och sedan en missla och en storvuxen krigare vid namn Nattros och Krollé. Det är en oroande upptäckt ifall det vore så, att vi har konkurrenter om diamantäpplet.

Det allmänna intrycket ifrån mig synnerligen och gruppen generellt var att vandringen efter kärrvägen var bedrövande och hård, jag kunde lyckligtvis glädja mig åt att Faradan den salige bar på mina böcker även fortsättningsvis. Hur skulle jag klara denna expedition utan de coloniska armarna? Övernattningen vid jordklöverplantagen var minnesvärd särskilt eftersom den nedsjunkna bosättningen där var så speciell.
Återigen när vi skulle färdas norrut mot spindelbergets toppar dagen därpå så ställde Faradan artigt och självsäkert upp på att bära mina böcker. Vilken stark karl det är som utan att klaga kan bära på så tunga verk, skulle det inte vara för att han så självsäkert insisterade och inte upplevde det som en tyngd så hade jag nog tillfrågat den välbyggde Dirk. Var, ja hur som haver. Färden norrut gick förhållandevis bra, jag upplevde ett visst höftproblem och närvaron av spindeltroll kändes påträngande men med hjälp av eld så kom vi fram på ett effektivt sätt och efter en kort konflikt med ett spindeltroll och två av gruppens deltagare så började vi närma oss sänkan där templet och i sin tur diamantäpplet skulle finnas. En intressant anekdot att ta upp var när Derim påpekade att det bakom krönet bör finnas ett stort äppelträd som torde kunna bjuda på sina frukter och utgöra en god rastplats, dessvärre fanns där enbart en stubbe när vi kom fram och efter långa diskussioner över saken kom vi samtliga fram till att det var väldigt länge sedan det där äppelträdet var vid liv.

Men sen var vi där, vid sänkans kant varpå vi mötte en grupp om två individer, de tidigare nämnda Nattros och Krollé som var trevliga och bjöd oss på både mat och dryck. Särskilt Krollés generösa bjudning på mjöd var en berikande upplevelse. Under kvällen blev vi alla allt mer övertygade om att Nattros och Krollé naturligtvis borde slå följe med oss, det skulle ju finnas så mycket rikedomar i templet att vi alla borde kunna komma därifrån nöjda.

Dagen därpå så hade vi tagit oss ned till sänkan där vi under lång noggrannhet studerade de båda monoliterna och dess heraldiska inskriptioner varpå vi sedan blev attackerade av spindeltroll men den inhyrda gruppen lyckades uppvisa stor skicklighet och hotet var därför inom kort nedgjort. Vi tog därför vår färd förbi vattenfallet och in i grottan där det var sagt av jägaren att templet skulle finnas för att därpå upptäcka till både förtvivlan och förtret att porten var låst. Flertalet försök gjordes att försöka öppna porten men utan resultat varpå Dirk finner en vitlila pärla och Tavarel faller i någon sorts sömn vid synen av denna. I drömmen berättade sedan Tavarel att hon sett nyckeln föras bort av spindelkultister under ledning av någon sorts kvinnlig ledargestalt i vitt hår.

Och i detta klimax (?) tar denna del av krönikan (och spelmötet) slut.

Slutligen:

Några roliga kommentarer som Henrik (Derim) / Hamsterbane yppade:
”Naturligtvis har den enda kvinnan i gruppen en färdighet som heter diska” (efter att ha tjyvläst bland Tavarels färdigheter)
Varpå Carin (Tavarel) blixtrande replikerar ”Det står piska!”
Samt en annan underhållande kommentar ifrån Henrik, ”de är två vägbulor mellan mig och diamantäpplet” (om Nattros och Krollé).

tull

Hero
Lista över spelledarpersoner i Quilla

Lista över spelledarpersoner i Quilla

Stadsvakten
Axel Skoog - Kapten över stadsvakten i Quilla
En medelålders skallig man med kraftig haka.

Diether Karott - stadsvakt i Quilla
En relativt ung stadsvakt med buskiga ögonbryn och mustasch.

Kord Båron - Stadsvakt i Quilla
Är också relativt ung. Hästsvans och harmynt.

Dessa tre stadsvakter försökte lura pengar utav delar av gruppen när de krävde att de skulle betala landstigningsavgiften.

Wärdshuset Vågskålen
Bernot Rijn - krögare/wärdshusvärd på Vågskålen
Är en fet herre som har tydliga kindben och känns igen för sitt flätade skägg som sitter på hakan.

Eva Rijn - Arbetar på Vågskålen.
Ung och ljus flicka som serverar klientelet sin mat och drick.

Berowalt Lo - utkastare/muskelhäng på Vågskålen
Är en kort orakad man som helst ser en sysslolös kväll.

Dal Broz - Soldisk köpman
Medelåldersmän med ett mörkt välkammat hår som blir gråare för var dag som går. Ser väldigt alldaglig ut och klär sig i enkla kläder. Är trotts sitt yrke en ganska tråkig profil. "Vill lära sig spela luta".

Mila Broz - Dals fru.
En gammal kvinna med påkostad klädsel. Enligt uppgifter så köper hon bland annat in ben och horn utav Vitabrek.

Stadsfolk
Vitabrek - jägare numera bara rik som ett troll
En man med gott humor efter fyndet i sänkan.

Moheir - säljer ockulta ting
Otroligt stor kvinna vars uppflätade hår döljer den relativt avklädda figuren.

Under resan
Echbert Päschon - kapten på flodpråmen merflickan
Äldre illaluktande man med rotgula tänder

Hans Päschon - Högra hand på flodpråmen merflickan
Är Echberts småvuxne son som trotts sin ålder kan uppfattas som en pojke.

Sote - Arbetsledaren i kolarnas läger.
Korthårig man med mastigt skägg. Är rättfram och ärlig.

Grim - kolare
Stor och tjock man som borde dricka mindre.

Josef Pjutt - Zorianriddare
Är den riddare som ska ha besökt kolarnas läger tidigare och som Nattros och Krolle såg bli bortförd av tiraker.

Nattros - missla
Söt liten varelse som ska vara skicklig på läkekonst och att spelar gärna på sin flöjt.

Krolle - kraggbarbar
En storvuxen krigare som är lika intelligent som en sked är vass.

"De Gamla"
Farbror Calvin - medlem
Äldre man i Quilla som verkar vara till åren kommen.

Vorsel Vorsel - Magiteoretiker
Är en övervintrad akademiker som enligt egen utsago ska vara södra asharinas mest framstående magiteoretiker.

Evzel Vorsel - magiker
Ska enligt ryktena vara en väldigt bestämd kvinna med skarpt humör.

Herr Kendari - medlem
En äldre historiker som gärna kammar sitt skägg med sina smyckesfyllda fingrar.

Forfeon

Veteran
Detta är en uppföljning av det spelmöte som hölls den 7 fabuari och är en fortsättning på "Herr Vorsels betraktelser under resans början". Storyn är skriven ur perspektivet av en magus ur huset Vytare från Legio Colonan.

Utdrag ur ”Brev till Mäster Vittori vid Huset Vytare av Legio Colonan, postat från Quilla med sluten Qurirpost”

Ärade Mäster Vittori,

[...sekretess...]

Den expedition ni sände mig ut på fortsatte därefter med sällskap av kraggbarbareländet Krôll-E och skuggmisslan Nattros, ett sällskap som kom att få olyckliga följder. Tvenne vägbulor uttryckte Derim Halvalven dessa två karaktärer som.

Nyckeln till templets dörr saknades, men Mäster Vorzell fann råd i att tillfråga Oraklet i Norr. Expeditionen valde att ta vägen över Spindelbergen, något som kom att vara lyckosamt. Under vandringen återupptäckte Derim Halvalven en plats för att söka skydd undan mörkret. Det var en rum i berget, perfekt maskerat för den som inte anade till sig att där bakom fanns det en reträttplats. Det är min bestämda uppfattning att detta rum inte är naturligt utan högmagiskt tillkommet. Den magi jag förminde var synnerligen stark. Derim Halvalven hittade hit såsom han besökt denna plats tidigare. Synnerligen konstigt om ni vill ha min åsikt eftersom den tycks ha funnit där sen flertalet hundra år tillbaka. Under vandringen därefter råkade fem tiraker försöka sig på ett bakhåll på vår expedition. De blev dock snabbt neutraliserade, som den ohyra de är.

Oraklet var ett av de vidrigaste platser jag har besökt i Mästers tjänst, fekalierna fanns överallt i stugan. Oraklet själv är egentligen obeskrivbart men kan beskrivas som en absurd korsning mellan en snigels underkropp och en grotesk kvinnas överkopp. Därtill vadade oraklet i fekalier och spydde ur sig illaluktande träck. Oraklet krävde en ny vit spegel från spegelmakaren för att visa nyckeln varpå expeditionen begav sig dit.

Spegelmakaren var ett bergstroll som bodde föga överraskande i underjorden. Trollet krävde att få svaret på frågan om tidens slut, en fråga som tyckes mig väl oklar. Derim menade dock att han har levt i 3 000 år [hic] och denne halvalv därmed avverkat 9/10 av sitt liv. Genom snabb colonsk matematik kunde därmed ges svaret till bergstrollet att det var 333 år kvar. Denne blev mycket chockad över att det var så kort tid kvar. Vi gavs dock en spegel till Oraklet.

Oraklet gavs dess nya spegel. Vid konversation framkom att två oskyldiga barn med Daaks tro hade av detta ”orakel” lockats till dess tjänst. När jag skriver ”orakel” menar jag däremot demon. Området kring ”oraklet” pyrde av daimotropiska fokus. Jag har till detta brev bifogat en karta där demonens plats är utmärkt. Jag föreslår att ni, Mäster Vittori, kontaktar vår Guds tjänare så de kan rena världen från sådant daimotropiska avskum. Detta vore enligt mig en vår Gudi behaglig gärning.

Vi sökte så upp den plats där demonen angett att att nyckeln fanns att hämta. Vid det buskage som demonen angett så vaktade en orm. Ormen väste men med ett snabbt stavskjut var ormen upp i luften på väg mot floden Geler. Genom akrobatisk hopp lyckades en kvinnlig lalast, som av De Gamle ansetts värdig att ingå i expeditionen, fånga nyckeln i floden. Hon behöll dock nyckeln själv, trots påstötning om att få studera den.

Väl tillbaka till Templet öppnade expeditionen så dess dörrar och äntrade templet på jakt efter Diamantäpplet, som sägs vara härtat av Mar samt denne falske Gudoms juvel. Vi sökte längre och längre in i templet. Under vägen fann jag några synnerligen intressanta skriftrullar som bevarats sedan templets förseglande för flerhundra år sedan. De är kopierade och bifogade till detta brev. Rullarna är original från Ramoras Tempel och kommer med stor sannolikhet utgöra en viktig historisk källa för Legio Colonans kunskap om det uråldriga imperiet Ramora. Det är med stor glädje som jag återsänder dessa artefakter för vidare studier i hemlandet.

Väl nere i den nedersta delen av templet, efter 333 trappsteg, öppnades så en järndörr med en större sal. Salen innehöll sex pelare, var drygt sjutton meter lång samt även sex stora ”grodmumier” med människokropp. När expeditionen väl var inne i lokalen åkte dörren ner men Kroll-E lyckades blockera den från att åka helt ner. Därefter fick grodmumierna rörelse och började vandra vandött mot oss med vassa tillhyggen. Jag och Mäster Vorzell slogs så mot två av dem, där särskilt bekräftades vandödas svårhet mot biotropiska besvärjelser. Med assistans av Mäster Vorzell fick vi ner båda två, den ene med biotropiska formler och den andre med vapenkraft. En biotropisk formel på magnitud tre neutraliserade en vandöd grodmumie, vilket får anses som ett gott måttstycke på biotropins kraftkälla.

Efter segern mot grodmumierna upptäcktes det att skuggmisslan och kraggbarbareländet hade stulit Diamantäpplet. Samtidigt när jag och Mäster Vorzell samlade ihop viktiga artefakter från Ramoras Tempel och annat material av historiskt intresse så började plötsligt vattnet att komma ur templets innervägg. Bråttom fick vi två att försöka rädda både de artefakter som räddas kunde, men också våra egna liv, medan allt eftersom vattnet steg. Alla i expeditionen lyckades sent omsider ta sig ut ur de mest vattenfyllda delarna, trots de tvenne vägbulornas svek. Jag har lovat dem riktig varm hämnd med intensiv pyrotropisk hetta om jag någonsin får min hand på någon av dessa svikare.

När expeditionen så slutligen lämnade templet uppenbarade sig en sagitaur och blockerade vår väg. Han frågade vad deltagarna sökte med Diamantäppplet. Derim Halvalven svor på att hämnd, ljuv hämnd och visade ett totalt ointresse för artefakten, med en intensitet som kan vålla uppdraget bekymmer framöver. Sagitauren var emellertid, enligt denne själv, Malek's väktare och uppmanade oss att inte fortsätta söka efter Diamantäpplet. Sagitauren ville inte att det skulle återbördas eftersom han återigen skulle fastlåsas i templet. Den utlovade också garanterad död för den som fortsatte att söka efter den.

Under detta samtal kom fram att Dirk av Drunok i ren okunnighet svurit sig till Maleks och sagitaurens tjänst. Dirk av Drunok deklarerade sin tro på Gud och lydnad till Daak och hans helgon. Sagitauren förkunnade då Dirk vara en förrädare och straffade honom så att han svimmade. Intressant detalj är att sagitauren ser Gode och Ende Daak som en uppkomlig! Denne sagitaur får utan tvekan antas vara i demoners tjänst. När expeditionen sade sig inte förfölja Diamantäpplet lät han oss gå. Jag och lalasten drog ut Dirk från det översvämmade templet, men jag övervakade så hon inte stal något från honom. Expeditionen tog sig därefter ut ur sänkan oskadd.

Vi tog oss via de förhållandevis lugna bergen till Forsfara och åter till Quilla. Väl åter i Quilla så blev jag vittne till ett högst oerhört intressant fenomen. Ombord ett skepp på väg att lämna Quilla utbröt plötsligt intensiv magisk hetta av en magnitud jag inte kan mäta. Det kom rök ur havet ännu nio timmar efter att skeppet sjunkit i en intensiv hetta. Jag märkte tydligt av termotropin men valde att spä på ryktet om Thalamurs svartkonster och Takhalatribunalernas degenererade förfall. Vad som orsakade detta termotropiska kraftkälla vet jag dock inte.

Därefter mötte vi så upp sällskapet De Gamle på värdshuset.

[...sekretess...]

Er trogne lärjunge,

Mäster Sagetti
Baron de Bascogny

tull

Hero
Krönika ifrån förra spelmötet, utspelar sig under perioden i Rampor.
(jag har säkert glömt något, ta gärna upp det i kommentartråden då.)

Rollspelsmötet började med att rollpersonerna ankom till Rampor efter deras äventyrande i sänkan och allt annat som går att läsa i tidigare krönikor. Väl i Rampor möter de upp med Dirk Novaks gamla arbetsgivare ”Elof de Menego” en ytterst sinnesförvirrad och märklig handelshusherre.
Efter mötet förs rollpersonerna till de Menegos hem där det bjuds på fest och de får möjlighet skåda hans absurda smak av konst, samtala med diverse högdjur och bli tilldelade titeln friherre.

Dirk Novak blev tilldelad marker vid södra gråberget, ett område som det råder en tvist mellan Damarien och Västmark om.
Tavarel blev tilldelad marker vid Gelers norra strand.
Derim blev stolt ägare av marker vid norra utmarken.
Faradan blev tilldelad marker vid sankmarkstigen och beskyddare av kolarlägret.
Under middagen görs diverse ouppskattade utspel ifrån de Menego, bland annat ett tillkännagivande att han och Tavarel ämnar att gifta sig om två månader. Något som mottogs som en chock ifrån Tavarels sida skall sägas. Tavarel och Ezra samtalar sedan med varandra efter att det visat sig att Ezra också är lalast.
Faradan får sin identitet avslöjad som medlem i Legio Colonan och lämnar sedan de Menegos bostad för att samtala med Celone på hennes värdshusrum, där får han också reda på att Celone troligtvis tillhör Fexiororden. Det diskuteras kyrkofrågor under kvällen.
Vidare lyckas Derim bli inbjuden att dela natten med cirefaliern för att sedan bli tillfångatagen och tvingad att berätta vad för sällskap som samlas hos de Menego. Lyckligtvis för de gamla och rollpersonerna (?) så drar Derim ihop en lögn om att Consaber planerar en statskupp i Västmark.
Dirk, Belzick och Arok beger sig till Flåpinnegatan för att ja.. använd er fantasi kära läsare. Ingen av dem återvänder lyckligtvis med urinbesvär, klåda eller annat hemskt.

Men vänta här nu? Festen var ju inte bara dekadent.

När de trevliga och uppskattade middagsgästerna lämnat tillställningen så är där endast de gamla och dess allierade kvar. Där tilldelas Dirk ett väldigt vacker och magiskt svärd som tack (?) ifrån Arcadius och de gamla visar upp en mumifierad skalle som pratar på något arkaisk språk, ett fynd de funnit vid utgrävningarna av det som tros vara staden ”Vazago”. Efter samtal mellan de gamla (Ezra) och rollpersonerna så får de uppdraget att bege sig till ”Himmelsbrödernas kloster” för att där söka upp en munk som tidigare varit medlem i de gamla. Denne munk är nämligen en av få i världen som tros kunna översätta vad skallen säger.

Absurda eller roliga eller andra minnesvärda saker som hände under spelmötet:

Elof de Menegos monologer

Derims förmåga att ljuga sig ur vad som helst (och därmed försätta Faradan i fara)

Tavarels magnifika sätt att undvika de Menego under kvällen och hennes möte med lalasterna på torget under kvällen.

Dirks reaktion på att få en present av Jan ”drunokdödaren” Arcadius

Faradans ständiga skruvande på ögonbrynen över ”vad är det som händer?”

Belzicks monstruösa sätt att straffa inbrottstjyvar!

Allt som allt hade vi ett väldigt trevligt spelmöte som varade i över 8 timmar utan en enda strid.

tull

Hero
Re: Lista över spelledarpersoner i Quilla

Nya spelledarpersoner som introducerats.

Samtliga i Rampor (exkl. Arcadius som de mötte i Quilla)

Elof de Menego –nyligen högadlad Handelshusherre över Igonhavets kräfta. Vill bli furste över Rampor.
Är sinnesförvirrad, snygg och rik.

Ehlas Skrivare – Bokhållare åt Elof de Menegos handelshus. Sägs vara den enda anledningen att det står kvar.
Tillbakadragen, skicklig och lojal

Jan(ius) Arcadius – Medlem i de gamla, fältherre i Jargien och leder kriget mot Drunok.
Självsäker, krävande, rättfram (eller: arrogant, självupptagen, karriärsmänniska)

Belzick den Hårdföre – Ohederlig dvärg som tagit tjänst hos Igonhavets kräfta. Är kapten över Elof de Menegos livgarde.
Våldsmissbrukare, handlingskraftig, dekadent

Begal Nyckel – Lågadlig ung Zorianriddare ifrån Forsfara.
Religiös, obildad, belevad

Mogel Brask – lågadlig ung Zorianriddare ifrån Järnberg.
Friare, ungdomlig, dålig lyssnare

Arok Slottsbryggare – En Greve med många laster ifrån trakterna kring Talon i Soldarn.
Gammal, tystlåten, kvinnotokig

Tiana Persal – Kusin till konungen av Västmark
Allvarlig, söt, belevad

Ovidia Persal – kusin till konungen av Västmark
Tystlåten, oskuldsfull, studerande

Liora ”Cirefaliern” - arbetar åt det cirefaliska handelshuset Talamasca
Manipulerande, vacker, skicklig

Celone – Riddare i Fexiororden
Belevad, bildad, beräknande

spaderace

Veteran
Re: Lista över spelledarpersoner i Quilla

Inte mycket till citat

"Det var sexistiskt sagt"
SL: Ja. Jag är sjukt nöjd.

Präst: så ni har syndat för njutnings skull?
"Ja, det blev så."