Det krävs ganska mycket för att skapa den ultimata kampanjen! Inte lär man lyckas heller, men man kan åstadkomma en del riktigt bra medan man försöker.
Hur många deläventyr är maximum och minimum?
Jag tror inte att det finns något minimum/maximum vad gäller antalet äventyr, det beror helt på hur lång kampanj man vill ha. Enkelt, inte sant? Längre kampanjer är ofta roligare, om man klarar av att hålla intresset uppe. Men försök inte 'tänja ut' kampanjen bara för att göra den längre.
Vad är viktigast i storyn?
Att den håller. Att den känns någorlunda trovärdig, med fantasymått mätt. Engagerande, det är bra om den berör rollpersonerna på ett eller annat sätt. Å andra sidan så behöver inte själva grundintrigen beröra rollpersonerna direkt, men det är bra om det finns något (sidointriger, mm) som gör det.
Hur mycket ska en rollperson känna till?
En bra sak att göra är att låta rollpersonen få veta mer och mer allt eftersom äventyren går. Ge spelarna lite information då och då, och uppmuntra om de försöker söka aktivt själva (på ett eller annat sätt. Leta i böcker, prata med stadsvakten osv - själva jakten på information kan bli äventyr i sig t.ex. hitta en gammal bok som varit förlorad sedan länge). I alla fall, att ge dem information bitvis kan vara bra, och man kan då locka dem åt olika håll beroende på vad de vet just då, till slut kanske de upptäcker att huvudintrigen var något helt annat än de koncentrerat sig på tidigare.
Hur viktigt är det att spelaren hänger med igenom allting?
Att samma spelare följer med genom hela kampanjen är nog bäst, men det är ingen nödvändighet. Kan bli kul om man låter dem spela brottstycken och sedan foga samman allt med hjälp av andra som spelat de som de själva missat, men jag vet inte.
Hur gör man, som rollspelskapare, för att få spelledaren att stanna i samma världsdel i impoviserade äventyr
Är de kringresande äventyrare eller annat kanske det kan vara lite svårare, men annars kan man under tidigare äventyr ge rollpersonerna personliga anknytning till området via egna gårdar/borgar, vänner, flickvänner/fruar mm. Har man en egen gård/borg så är det inte så troligt att man vill åka till andra sidan världen bara för att. Fast då gäller det som SL att få området de bor/verkar i att bli intressant. För finns inget av intresse tröttnar snart spelarna.
Övrigt
En levande spelvärld. Återkommande SLPs, goda som onda (även neutrala). Låt dessa ha en aktiv del i kampanjen så spelarna lär sig hata och älska dem. Låt dem bli nära vänner, eller dödsfiender. De behöver inte ha någon roll i själva intrigen, utan kan med fördel läggas in ändå. SLPs kan vara ypperliga då det kommer till att lägga in personlig motivation för spelarna (döda värdshusvärden/pigan/prinsessan/rosbusken de hunnit bli riktigt god vän med med de senaste fem(ton) äventyren). Även platser är viktiga, låt dem återkomma till vissa platser flera gånger. De behöver inte spela en aktiv roll, men används för att spelarna ska känna sig hemma (städer/byar t.ex.) Det går dock utmärkt att låta platserna själva ha en viktig roll i äventyren.
Årstider. Lägger till det här endast på grund av den tidigare diskussionen tidigare i något forum gällande vinterns vara eller icke vara. Personligen tycker jag att man ska märka av årstiderna i en längre kampanj. Men spelar man inte särskilt länge (tidsmässigt i spelvärlden, ett par månader tex) kan man låta det ske på sommaren om man så vill. Det är helt valfritt (som allt annat iofs) men jag tycker att det känner mer levande om man får pulsa runt i lite snö ibland, och i höstregn med för den delen.
Tänka tänka. Låt spelarna komma på slutsatser själva, svårt eller lätt spelar ingen roll det kan man välja själv beroende på vad man har för spelgrupp. Men det brukar glädja spelare om de själva känner att de lyckas komma på varför, var, hur och andra frågor. Ge dem ledtrådar och låt dem pussla ihop dem. Och vem säger att deras slusatser måste vara rätt? Det kan uppstå ganska komiska situationer (eller tragiska beroende på hur man ser det) om de drar helt fel slutsats. Vem som är den riktiga Onda Härskaren till exempel...
Hmmm ja det finns mycket att skriva om det här. Förhoppningsvis skriver flera inlägg, för jag vill (som de flesta andra antar jag) också höra synpunkter hur man kan göra sina kampanjer bättre. Men jag hoppas att det varit lite till hjälp i alla fall.
- Mattias