Re: Avancerade spelarantal?
Huruvida vi spelar långsammare än er har jag inte den blekaste om, det har liksom inte med saken att göra. Långsamhet i sig är knappast något att eftersträva. Och angående hur man hinner med 7 mundanaår på 3 IRL-år...tja, har man 1-2 spelare och spelar 2 ggr/vecka så går det liiite snabbare, du vet. Dessutom har jag inte nån sorts mental spärr vad gäller tidshopp, jag föredrar bara att använda dem sparsamt och se till att karaktärsutveckling sker också under tidshoppen.
Att ni får ut en massa karaktärsspel rollpersonerna emellan betvivlar jag inte. Men hur i hela friden får ni plats att också ge spelledarpersoner utrymme, utan att halva spelgruppen sitter och sliter sitt hår i frustration över att det aldrig blir deras tur att spela? Hur gör ni om rollpersonerna går skiljda vägar, inte bara 4-4 utan var för sig, eller om de helt enkelt befinner sig i olika rum, för den delen? Hänger de alltid ihop, varenda vaken minut, eller måste varje spelare helt enkelt vänta på sin tur? Det senare gäller ofta när vi spelar, men eftersom vi har ett väldigt begränsat spelarantal blir det aldrig något problem. Med era 8 spelare kan jag tänka mig att det skulle te sig lite annorlunda...det finns ju en gräns där långsamheten blir tråkig eftersom man aldrig får agera i väntan på att andra rp:er ska göra sitt, en gräns jag rentav själv kan vara nära ibland, och då har jag ändå som mest 3 spelare.
- Ymir, som har ett enkelt recept vad gäller detaljerat rollspelande: Ju färre spelare desto bättre spel.