Nekromanti Kampanjer?

sanarialven

Veteran
Vilken typ av kampanjer brukar ni spela??
skattsökar-kampanj, krigs-kampanj, slakta allt man ser-kampanj, tjuv-kampanj, hov-kampanj eller nått annat??

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ruda

På sistone har det mest blivit enkelt-byliv-kampanjer där vi gestaltar olika invånare i en liten sabrisk by. Inte särskilt mycket action, men desto mer karaktärsgestaltning och småkonspirerande.

Zippo

Veteran
Tjaa, den sista kampanjen jag körde fick vi göra en hel del olika saker. Lönnmörda en viktig person, fly från övermäktiga fiender, slagits i ett fältslag, åkt båt, flytt från Heavédrakar, slagits mot odöda, har varit i alla sorters terräng(öken, skog, djungel, tundra, berg, grottor mm).

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Vi spelar kampanjer.

Fokus på kampanjen brukar ligga på karaktärsutveckling och karaktärsinteraktion. Så det passar egentligen inte några av dina förslag.

Så vi spelar helt enkelt kampanjer.

/Naug, spelar kampanjer

Hehe...

...Nybörjare jag är (har bara lirat i cirka två år) så kör jag inte kampanjer, utan enskilda äventyr. Även om jag själv känner mig mogen för en kampanj som sträcker sig över några veckor, så är inte min spelgrupp det. Därför letar jag efter en ny. Dom flesta i spelgruppen är sjuor, sen har vi en åtta, + jag som brukar vara SL och går i nian. Det blir rätt mycket hack'n'slash, men inte bara, då kunde jag lika väl lirat D&D. Typ skattsökaräventyr brukar vara det vanligaste konceptet, alltså inget avancerat.

Mvh Victor Palm...

...Fantiserar vidare om en spelgrupp där Necromaniac inte är med :gremwink:.

storken

Warrior
Re: Jämförelse av kampanjer

Vi spelar den s.k. "Stora-Kampanjen". Den avslutas när Mundana går under, d.v.s. om inte alltför lång tid...
När vi ändå är inne på ämnet kan jag väl ta & berätta lite om våran kampanj och hoppas att andra gör likadant, eftersom det vore mycket trevligt att jämföra.

Kampanjens ledord är stämning & det uppnås bland annat med hjälp av suveräna rollspelare, förstklassig stämningsmusik + ljudeffekter (2 stereoapparater används) & en spelledare som vet hur man bygger upp scener som berör spelarna så pass djupt att de aldrig kommer glömma dem.

Kampanjen har pågått i ca 3 år vilket motsvarar ca 6 månader i Mundana. Mångas kampanjer vilka har hållit på i lika lång tid sträcker sig över flera mundana-år (vilket jag själv inte kan förstå), medan våran tar dag för dag & aldrig någonsin spolas.
Kampanjen spelas regelbundet, d.v.s. ungefär 1 gång i veckan (i snitt). Vid starten hade den 4 spelare(exklusive vår käre spelledare) men har i nuläget det dubbla.

"Stora Kampanjen" är inte något man spelar när man har tråkigt eller får tid över, som jag har märkt att vissa andra rollspelare gör, utan den kräver stora förberedelser & långa planeringar innan den kan spelas. Kapitelavsluten är såklart extra betydelsefulla, så inför dessa brukar hela rollspelslokalen "kläs om" + att det av tradition introduceras en ny "Kaos-Hits" fullproppad med förstklassig rollspelsmusik.

Själva handlingen känns onödig att gå in på samt alldeles för bred för att sammanfatta, men det nya mörkret som närmar sig är huvudämnet.
För övrigt så skiter vi i de flesta regler & använder oss istället av sunt förnuft & skickligt rollspelande.

Detta skriver jag som sagt för att det skulle vara roligt att veta hur andras kampanjer ser ut, eftersom vi aldrig mött några som spelat så pass avancerat som vi.
Jag är ledsen om jag kanske ändrar på inläggets huvudsakliga ämne, men om folk tar illa upp så är det bara att ignorera mitt inlägg.

Tack på förhand!

Pendragon

Swashbuckler
Vilken typ av kampanjer brukar ni spela??
Hmm få se nu... om vi tar den jag spelar i nu för tillfället...

skattsökar-kampanj

Mjo... vi klampade runt i Mithera på jakt efter den mystiska artefakt som kallades Mitheras hjärta.

krigs-kampanj

Något krig har inte brutit ut än... men stämningen i Drunok verkar för tillfälligt lite taskig. En stadskupp med tillhörande tronföljdskrig verkar inte helt otroligt.

slakta allt man ser-kampanj

Tja, det mesta vi stötte på i Mithera (vilket inte var så mycket förvisso) var tämligen fientligt inställt, ett visst måt av meleeande blev det. Trollen var förhållandevis hyggliga dock.

tjuv-kampanj

Mjo, det har omfördelats en del monetär rikedom till våra rollpersoner med ljusskygga medel.

hov-kampanj

Just nu är det hovintriger på hög nivå... I Drunok... (skratta inte! :gremwink:)

Där imellan har det varit en del relationsdramer, uppgörelser med personliga bakgrunder och en herrans massa annat.

Vår kampanj varierar...det är samma personer som råkar ut för saker. Hur det utvecklar sig beror ju på vad de vill göra. Ju.

För det mesta vill de söka skatter...så de är alltid mer benägna att gå med på något som har med en skatt att göra, dock så är skatter så ovanliga att det inte blir så ofta. Så vad gör vi mest? Hmm...antingen kutar runt i skogen av någon anledning, för det mesta i lugn o ro i nån stad.

Arvid

Warrior
Re: Kampanjjämförelse [Spoiler ovan]

Vi använder oss inte riktigt av kampanjer på samma sätt som många andra. Istället har vi något mittemellan kampanjer och äventyr. De rollpersoner som förekommer är ofta ungefär desamma och vartenda äventyr har mkånga kopplingar till tidigare äventyr. Ibland direkt kopplade, en fortsättning på en tidigare handlin. dessa fortsättningar varvas dock vilket gör det hela intressantare.

Den största skillnaden mellan de olika äventyren är stilen. Allt från Dark fantasy till betydligt gladare hovintriger förekommer.

Ibland spelleder jag något liknande "Den Stora Kampanjen", men det är uppdelat, det kan gå månader (real-time) mellan de äventyren, som egentligen är fortsättningen på en väldigt lång kampanj. Dessutom vet rollpersonerna inte alls vad som ligger bakom allt som händer, även om de får veta mer och mer är det långt kvar till någon sorts sanning även om det kanske kommer mer och mer smygande.

Fördelar?
Ibland blir det intressant med varierande rollpersoner.
Det är lätt att byta stämning mellan äventyren, desto svårare i kampanjer (inte alls omöjligt men ändå svårare).
Liknar annars kampanjer ganska mycket vilket ger fördelar som en föränderlig spelvärld, en levande värld...
Rollpersonerna kan göra mycket saker mellan äventyren (t ex uppföra ett garde, handelshus etc).

En sak bara, tänk på att spoiler märka dina inägg.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Avancerade spelarantal?

Två av dina påståenden tycks motsäga varandra en smula i mina ögon:

eftersom vi aldrig mött några som spelat så pass avancerat som vi.
Vid starten hade den 4 spelare(exklusive vår käre spelledare) men har i nuläget det dubbla.
Själva spelar vi väldigt detaljerat och karaktärsbetonat (dvs långsamt :gremwink: ), men utan den omfattande planering du nämner. Jag improviserar mest utefter förberedande tankearbete, och det har då funkat alldeles utmärkt under många år. Vad jag inte förstår är hur ni lyckas uppnå detaljrikedom i karaktärsspelandet (och spelandet som sådant) med ett så högt spelarantal. Det ter sig faktiskt närmast groteskt i mina ögon - min egen spelstil skulle aldrig funka med mer än 3-4 spelare. Med fler rollpersoner än så att ta hänsyn till skulle mycket gå förlorat i form av detaljrikedom i såväl dialog som miljö, för att inte tala om spelledarpersoner. De enskilda rp:na måste ju också, liksom slp:erna, förlora mycket utrymme de annars kunnat tillgodoräkna sig. Så, jag undrar helt enkelt - hur lyckas ni?

....fast det är klart, vi kanske har olika definitioner på 'avancerat' rollspelande, helt enkelt.

- Ymir, dricker vaniljcola

storken

Warrior

För det första kan jag tillägga att alla nuvarande spelare i kampanjen redan vid dess start var medlemmar i våran rollspelsförening, och därför inga vi stötte på efteråt.

För det andra så spelar även vi mycket långsamt, & antagligen är det just vårat antal spelare som gör att det för oss tagit 3 år att spela ett halvår i mundana, medan du under den tiden redan hade spelat en kampanj på över 7(!!) år.

Detaljrikedomen i karaktärsspelandet kan jag inte se någon anledning till varför den skulle ändras pga vårat antal spelare, tvärtom.
Däremot kan jag hålla med om att den dras ut lite, eftersom att tiden tar sig aningen långsammare i våran kampanj, då ett spelmöte brukar ligga på ungefär 1 dygn.
Dessutom händer det att vissa spelmöten koncentrerar sig på vissa spelare, så att alla får sin speciella chans, samt att det även har hänt att man spelat kampanjen i mindre grupper, då folk har befunnit sig på helt olika platser & inte haft någon kontakt alls med varandra (exempelvis när halva gruppen befann sig i Skugglandet).

jag ser i varje fall ingen anledning till att vi spelare skulle få mindre utrymme, vilket vi heller inte får, men däremot verkar det ganska klart att vi spelar långsammare än er & därför får ut lika mycket, fast på den dubbla tiden.

Det JAG dock inte kan förstå är hur du samtidigt som du säger att att ni spelar oerhört långsamt har lyckats med att få 7 mundana år att gå under 3 riktiga.
Det är isåfall teoretiskt omöjligt att ni spelar långsammare än oss, förutsatt att ni inte hoppar över väldans mycket eller spolar förbi större perioder.
Om det nu är fallet undrar då jag hur ni hinner med några detaljer över huvudtaget.

Det var allt.

storken

Warrior
Re: Kampanjjämförelse [Spoiler ovan]

Jo, jag ber om ursäkt.
Jag är ganska ny på detta forum & vet inte riktigt hur allting fungerar.
Ska försöka komma ihåg spoilermärkningen nästa gång, ifall någon sådan kommer. :gremwink:

Ymir

Liten kantbaron

Huruvida vi spelar långsammare än er har jag inte den blekaste om, det har liksom inte med saken att göra. Långsamhet i sig är knappast något att eftersträva. Och angående hur man hinner med 7 mundanaår på 3 IRL-år...tja, har man 1-2 spelare och spelar 2 ggr/vecka så går det liiite snabbare, du vet. Dessutom har jag inte nån sorts mental spärr vad gäller tidshopp, jag föredrar bara att använda dem sparsamt och se till att karaktärsutveckling sker också under tidshoppen.

Att ni får ut en massa karaktärsspel rollpersonerna emellan betvivlar jag inte. Men hur i hela friden får ni plats att också ge spelledarpersoner utrymme, utan att halva spelgruppen sitter och sliter sitt hår i frustration över att det aldrig blir deras tur att spela? Hur gör ni om rollpersonerna går skiljda vägar, inte bara 4-4 utan var för sig, eller om de helt enkelt befinner sig i olika rum, för den delen? Hänger de alltid ihop, varenda vaken minut, eller måste varje spelare helt enkelt vänta på sin tur? Det senare gäller ofta när vi spelar, men eftersom vi har ett väldigt begränsat spelarantal blir det aldrig något problem. Med era 8 spelare kan jag tänka mig att det skulle te sig lite annorlunda...det finns ju en gräns där långsamheten blir tråkig eftersom man aldrig får agera i väntan på att andra rp:er ska göra sitt, en gräns jag rentav själv kan vara nära ibland, och då har jag ändå som mest 3 spelare.

- Ymir, som har ett enkelt recept vad gäller detaljerat rollspelande: Ju färre spelare desto bättre spel.

storken

Warrior

Nejdå, vi strävar inte vi heller efter att spela så långsamt som möjligt. Däremot påstår du fortfarande att ni faktiskt spelar väldigt långsamt, vilket jag har väldigt svårt att förstå. Det är trots allt mer än den dubbla IRL-tiden vi snackar om.
Inget ont om det dock.
Eftersom vi är vana vid olika spelstilar har vi nog ganska svårt att förstå den andres, kan jag tänka mig.

För nog finns det gott om utrymme för både rollpersoner & SLP's i kampanjen (exempelvis så var en utav de viktigaste händelserna i förra kapitelavslutet en SLP's bortgång), och jag själv har aldrig märkt av någon "trängsel".

Det är faktiskt oftast så att de flesta rollpersonerna befinner sig på olika platser, eller möjligtvis 2 & 2, vilket dock inte alls anses som ett problem.
Däremot kan rundorna ibland vara kortare för att alla ska få sin del av kakan.
Värt att tillägga är att ingen någonsin har klagat på ett kampanjmöte, då själva upplevelsen i sig är det största och bästa vi upplevt. Så det är inte direkt tråkigt medan man väntar på "sin tur".

Jag tror som sagt att vi båda har ganska svårt att förstå varandras spelstilar.
En intressant sak skulle då vara att testspela i varandras kampanjer för att få en bättre insyn i det hela, även om detta inte skulle vara möjligt i praktiken.