Nekromanti Kampanjer

PAX

Jordisk Äventyrare
Tänkte jag skulle slänga ut en fråga om kampanjer. Är ni andra spelare där ute intresserade av kampanjer i storformat? Dvs en bok på 300-400 sidor som kanske länkar samman 5-10 äventyr.

Ska en kampanj av detta format vara knutet till ett rollspel som nu finns på den svenska marknaden eller kanske rent ut av vara försett med egna regler och vara helt fristående?

Vill gärna ha lite kommentarer om detta. Ordet är fritt.

Lindenius

Swashbuckler
Svarar innan tråden mot vår vilja flyttas till rollspelsforumet *mutter mutter gruff*. :gremtongue:

Jag tror en bok i storformat skulle vara kul. Jag ser dock spontant två problem:

1. Formatet. Det blir ju oehemuligt stort verk, som kan vara svårt att slå i. Det kommer bli extra mycket slitage också eftersom det är massa äventyr i samma bok. Fem i samma bok blir alltså fem gånger så mycket slitage.

2. Priset. Inte alla knoddar har råd med en bok som kostar 500-1000 pappiljoner. Det är också ett högt "grisen i säcken pris". Om ett äventyr kostar 150-250 kan man tänka sig att köpa det och suger det/inte är i ens smak så behöver man inte köpa de andra. detta behöver ju inte betyda att äventyret är dåligt, bara att man inte vill riskera att det är dåligt.

Åsså knytning: tror du skulle tjäna på om det var knutet till kända rollspelmärken om du inte anser ditt koncept och din kampanj vara så specifikt att det krävs ett eget spel. Du säljer/blir av med många fler exemplar bara på att det står Dräkar och Demöner eller Mütant, undergängens ärvtågare på framsidan.

//erik. har smitit från jobbet.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ska en kampanj av detta format vara knutet till ett rollspel som nu finns på den svenska marknaden eller kanske rent ut av vara försett med egna regler och vara helt fristående?
Om du vill sälja det får du väl inte ens knyta det till ett specifikt rollspel, såvida detta rollspel inte är d20 och du följer den licensen. Sedan vet jag inte hur stort intresset är för generiska äventyr. De flesta spelledare vill nog ha något som går att anpassa till den kampanj de spelar just nu. Vad är det för genre du tänkt dig på kampanjen?

Jag har själv funderat på tanken att göra en komplett produkt som är rollspel och äventyr i ett. Jag ser det som en nackdel med rollspel som medium att det man köper när man köper ett rollspel inte går att använda utan en massa extrajobb i form av skapande av rollpersoner och eventuellt äventyr. Det vore intressant med en produkt som innehöll de regler man behövde, de rollspersoner man behövde och det äventyr man skulle spela, allt i ett. Är det något sådant du tänkt dig?

/tobias

Krille

Super Moderator
"Om du vill sälja det får du väl inte ens knyta det till ett specifikt rollspel, såvida detta rollspel inte är d20 och du följer den licensen."

Eller så kan han ju faktiskt fråga snällt. Vill han göra det för Västmark så kan jag till och med tänka mig att delfinansiera trycket. :gremcool:

neowyn

Swordsman
jag skulle kunna vara intressera av det. Det hela beror nog mest till vilken typ av äventyr och kampanj det blir och vad kostanden skulle vara. Är det tänkt att köras i fantasy så skulle jag helt klart vara intresserad och priset inte ligger över 500.

Johan K

Gammal & dryg
Tänkte jag skulle slänga ut en fråga om kampanjer. Är ni andra spelare där ute intresserade av kampanjer i storformat? Dvs en bok på 300-400 sidor som kanske länkar samman 5-10 äventyr.
Jajamen, klart man är intresserad av en sådan jättekampanj !! Eftersom man själv inte är nån storskrivare när det gäller äventyr, så är man alltid på jakt efter vad andra skriver.

För min del så hade jag nog sett att de avr fristående. Känns enkalre om man kan stoppa in det i nått rollsepl som finns....
Men det hindrar ju iof inte att du stoppar in ett regelverk i kampanjen ju.. Man kan ju alltid modda om det till det system som man vill ha.

Zaphod_UBBT

Swordsman
Om det är välgjort är jag alltid intresserad, oavsett storlek. Ur detta kan man även tolka att kvalitet är viktigare än kvantitet.

"Ska en kampanj av detta format vara knutet till ett rollspel som nu finns på den svenska marknaden eller kanske rent ut av vara försett med egna regler och vara helt fristående?"

Själv är jag ganska förtjust i idén om fristående kampanjer av större skala, gärna med helt egna regler och världsbeskrivning i den mån sådan behövs. Håller själv på lite smått med en sådan produktion tillsammans med Foggmock här på forumet.

Som svar kommer jag även med en motfråga: varför undrar du?

Zap

PAX

Jordisk Äventyrare
Liten förklaring

Utan att avslöja för mycket i denna stund så kan jag väl säga först att kampanjen är på idéstadiet just nu. Men vi tror att kampanjen kan tilltala många rollspelare och ambitionen är att skapa något som kan vara över många äventyr. För tillfället pågår en hel del brainstorming för att skaka fram tema, äventyrsidéer och bygga upp en röd tråd. Sen ska vi lura en hel del på rollpersonerna som kommer att vara beskrivna från början. Sålunda finns även funderingar på att baka in ett hyfsat regelsystem som kan anpassas till spelets behov.
Återstår bara att se om vi orkar genomföra detta projekt. Att publicera det som 3-400 sidor kanske blir svårt. Både ekonomiskt och tidsmässigt. Men det är en senare fråga egentligen.

Tackar också för de svar som getts. Verkar ju dock finnas ett litet intresse av denna typ av produkt.

/Patrik