Nekromanti Kampanjfråga *hugo, Jan-o och tony spoiler för er*

Flurtis

Hero
Flera av er har svarat på mina tidigare frågor om min kampanj så jag hoppas kunna få lite hjälp, kritik och reflektioner på kampanjen med det här inlägget också.

Kampanjen är till stor del klar förutom ett par frågetecken och halv färdiga dungeons. Frågorna kommer längst ner på inlägget så ni som inte orkar läsa allt kan scrolla ner med en gång.

Kampanjen bygger på att för 5år sedan gjorde en magiker en pakt med en deamonlord. Demonen skulle förgifta maten på ett bröllop, i gengäld skulle magikern starta upp en cult som dyrkade demonen och ta emot en av demons undersåtar som "cultledare" Sagt och gjort, demonen höll sin del av avtalet och lade förbannelsen över bröllopet. Men när magikern såg förödelsen så förbannad han sig själv och frånsade sig sitt löfte till demonen. Demonens undersåte dödade då magikern (efter diverse tortyr) och började bygga upp culten själv. Som straff för sitt svek ändrade demonen förbannelsen till att vara över bröllopshuset permanent och sprida sig sakta utåt år efter år. Undersåten hittade en övergiven diamant gruva som den uppförde en bas vid och började rekrytera underhuggare.

Kampanjen är uppdelad i två delar. Den första utspelar sig när undersåten har byggt upp en tillräcklig massa blodtörstiga monster för att sätta sin plan i verket (5år senare). Planen består av två delar, bägge går ut på att gynna sin herre. Den fösta delen är att offra en hel by till demonen (den byn som första delen av kampanjen utspelar sig i och samma by som förbannelsen är lagd på.) igenom ett anfall. Den andra planen är att utvidga culten med fler dyrkare.

För att förberreda attacken på byn/staden så har undersåten gjort följande förberedelser:

Lejt en rövarliga som härjar längs byns enda handelsväg längs land.

Lejt en sea hag som har tagit över en gammal fyr tillsammans med ett band goblins och därifrån lockar in handelskeppen som ska till byn/staden med varor.

Lejt 6doppelgangers som har infiltrerat ett av byns två tempel (det godaste och mest inriktat på healing).

Alierat sig med en Kobold klan som håller till uppe i berget (för att få ett nummerärt övertag i själva anfallet.

Förberett en rituall som framkallar en Aspect av demonen, som ska hjälpa undersåten i sitt arbete att bygga upp clanen. Till ritualen behöver den en jungfru som ska offras på sin bröllopsdag.

Rollpersonernas uppdrag är att lista ut och stoppa det hela (uppenbarligen). Hur detta skall gå till har jag redan klart för mig.

Den andra delen i kampanjen är när rollpersonerna har drivit iväg undersåten från området men ska jaga efter och dräpa honom/henne innan den ställer till med mer besvär. Denna del väntar jag med att jobba för mycket med då jag inte vill att den ska bli för rälsad och vill se hur första delen utvecklar sig.

Nu till frågorna.
Kan inte bestämma mig för vilken demon lord jag skall använda. Skulle vilja ha något med "drakinslag i det hela" kanske göra en egen lord, typ: "Dragondeamon". I och med att jag inte vet vilken demon lord jag ska använda kan jag inte heller välja undersåte då jag vill att dom ska klinga bra ihop. Reflektioner tips, ideer och lösningar uppskatas!!!