Nekromanti Kampanjhjälpmedel

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Hej igen!

När ni spelleder en kampanj, vilka hjälpmedel brukar ni använda er av?

Jag vill försöka skapa mig lite struktur istället för en mängd lösa anteckningar som det är nu, och om jag inte direkt efter spelmötet sätter mig ner och sammanställer allting så blir det ingen ordning på det.

Det jag talar om är väl främst något slags dokument där jag fyller i lite vad som händer, platser, NPC's tidpunkter, ledtrådar och sånt. Vilka rubriker kan vara viktiga utöver dessa?

Alla tips och idéer emottages tacksamt!

God45

#PrayersForBahakan
Jag är mer åt vaga anteckningar om något hållet men jag skriver upp några saker som anteckningar när eller precis efter jag spelleder utöver de du nämner.

Kill Count: Vem har dödat mest personer? Detta verkar inte alltid vara en viktigt fråga men det är ofta helfestligt att hålla koll på. Speciellt när den "pacifistiska förutom självförsvar" och fredsälskande munken har högre kill Count en resten av gruppen tillsammans :gremlaugh:

Citat: Roliga saker som sagt under spelets gång.

Kill Bill listan: Den genomsnittliga spelargruppen kommer producera i genomsnitt 4 dödsfiender per spelsession. Ungefär en på tio av dessa kommer ha möjligheten att hämnas eller skaffa sig den möjligheten. Så det betyder att jag har en ny större skurk var tredje session. Helt gratis :gremlaugh:

RasmusL

Champion
BMOC said:
Hej igen!

När ni spelleder en kampanj, vilka hjälpmedel brukar ni använda er av?

Jag vill försöka skapa mig lite struktur istället för en mängd lösa anteckningar som det är nu, och om jag inte direkt efter spelmötet sätter mig ner och sammanställer allting så blir det ingen ordning på det.

Det jag talar om är väl främst något slags dokument där jag fyller i lite vad som händer, platser, NPC's tidpunkter, ledtrådar och sånt. Vilka rubriker kan vara viktiga utöver dessa?

Alla tips och idéer emottages tacksamt!
För skrivet äventyr:
Punktlistor med stödord för händelser samt checkboxar för att lätt kunna anpassa skeendet när spelarna gör vägval som "hoppar fram och tillbaka" i ett skrivet äventyr.

För fisktankspel:
http://www.gnomestew.com/gming-advice/the-fish-tank-as-a-mystery-2/

...samt en liten punktlista per inblandad faktion.

I princip blir det kanske samma ostrukturerade anteckningar som du vill komma bort ifrån men det fungerar bra för mig (som iofs ligger en bit ut på "ostrukturerad men kan hålla många bollar i luften" på strukturspektrat).

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag brukar kottra ned något om varje scen där spelarna har interagerad med viktiga spelledarpersoner. När de träffades, var de träffades, och något om vad som sades eller beslutades. Så när någon dyker upp tre spelmöten senare så vet man, "okej, förra gången den här gubben var med var vid Camelot, och då pratade han med Tyngyr och Gilmere om Palmoides försvinnande". Jag har väldigt dåligt minne, så jag måste föra anteckningar.

Och citat. Det är för övrigt för lite citat på det här forumet.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
God45 said:
Eller hur! Citat är super kul :gremlaugh:
Ja?

Sir Beorn (om sin farmor): ”Hon dog en högst naturlig död för någon i min släkt; hon ramlade ned för en trappa!”

”Har kullen alltid funnits här?” Sir Owaine till en något undrande person ur lokalbefolkningen.

SL: "Är du död?"
Spelare: "Ja!"
SL: "Du förlorar ingen grundegenskap iallafall" - SL försöker återigen uppvisa sympati för sina spelare

Sir Gerin (tyst): "Det där är Sir Maeldin"
Sir Gereant (högt, glatt): "Grisriddaren?"
Sir Gerin (tyst, intensivt): "Du ska du nog inte kalla honom det!"

Spelledaren: "Du har tid att skriva en sista sång [innan din karaktär dör]. Slå [Compose]. Vad blir det för något?"
Axxxx: "En klagovisa över livets meningslöshet."

Sir Ponce: "Min bror?"
Sir Brannoc: "Han är tyvärr död."
Sir Ponce: "Redan?"
Sir Brannoc: "Han dog en god död och så vidare".

Under Gralsöket. Spelledaren *spänner blicken*: "Är du redo Jxxxx?"
Jxxxx: "Nej?"

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag för en del anteckningar, som jag sedan försöker få in i kampanjens sida på Obsidian Portal.

Sedan har jag också ett Google Docs calc-dokument med två blad. Ett blad för SLP:er, ett för hemligheter. HEMLIGHETER-bladet har tre kolumner: "Ej planterad", "Planterad" och "Avslöjad". De borde vara ganska självförklarande; i början av kampanjen är allting "Ej planterat". I takt med att saker planteras flyttas de till nästa kolumn.

De saker som planteras eller påtalas flyttas sedan högst upp efter spelmötena, så att de hemligheter som t.ex. inte fått någon plantering på ett tag hamnar längst ned.

För AKTÖRER finns bara två: "Introducerad" och "Ej introducerad". Alla SLP:er börjar som "inte introducerade". Även här flyttas de upp, så att SLP:er som introducerats men inte varit med på ett tag hamnar långt ner i listan.

När jag sedan ska planera nästa äventyr kollar jag på:

- Vad som hände senast/situation i spelet.
- Var någonstans i min ganska luddiga större kampanj-outline jag befinner mig.
- Vilka SLP:er som inte varit med på ett tag, eller inte har introducerats.
- Vilka hemligheter som inte fått plantering på ett tag, eller inte planterats alls.

Utifrån det kan jag sedan ganska lätt bygga grunden till äventyren; det är alltså främst ett verktyg för att konkretisera kampanjen så att jag kan planera äventyr.

EDIT: HÄR är alltså min matris. OBS! SPOILER FÖR MIN GRUPP OCH ANTAGLIGEN FÖR ANDRA MORE THAN HUMANSPELARE! Åtminstone om ni använder '87.

God45

#PrayersForBahakan
Sir Gerin [Johan] (tyst): "Det där är Sir Maeldin"
Sir Gereant [Roger] (högt, glatt): "Grisriddaren?"
Sir Gerin (tyst, intensivt): "Du ska du nog inte kalla honom det!"
Hahaah :gremlaugh:

Jag måste åtetgälda dig med de bästa hittills från min King Maker kampanj :gremsmile:

Kungen: Din jävel! Varför startar ryskarevolutionen i min stad?!
GM: Du skapade en korrupt adelsklass som fick alla fördelar vilket gjorde folket skitsura?
Kungen: Va? Det gjorde jag inte!
GM: Vad gjorde du med sorcerersen?
Kungen: Det har inget med det här att göra! Jag behövde mycket folk som kunde magi och jag behövde inte träna sorcerers så jag gav dem bara mer mat och... skit!

Kungen: Det är lugnt, jag kan fixa det här. Det enda vi behöver är att göra samhället mer militäriserat och skaffa en yttrefiende för att ena folket.
Marskalken: Och mer lebensraum eller?

Högste prästen/huvud inkvisitorn: Din religion är ond! Styrka ger en inte rätt! Dö! (slår en gammal präst till döds med en stridshammare)

Kungen: Jag är inte chaotic evil, jag är chaotic neutral. Ondska kräver att man bryr sig!
Kronprinsessan: Men vilket alignment har staden?
GM: Chaotic evil.
Kungen: Och jag bryr mig inte!

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Men guuu så mycket bra grejer!

Tack allihopa!

Jag sitter nämligen och pular lite med excel för vår pågående kampanj i >HUMAN så din grej var rätt upp i min gränd Krank.

Jag skapar dessutom några sheets för platser, npc's, och organisationer.

Jag har aldrig tidigare heller behövt oroa mig för vilket datum det är i spelet, så det gör jag nån slags tabell över också, vad som hände när och så vidare.

Tack allihop!

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
När jag kör Svavelvinter struntar jag i datum, men skriver upp scennummer. Jag har också anteckningar - om korta - för varje scen, så att om jag läser något kryptiskt om "Scen 29" på en spelledarperson, så kan jag gå tillbaka till scenanteckningarna och luska ut exakt vad det vad som hände.

Troberg

Sinister eater
Under spel, sparsam användning av papper och penna. Mellan sessioner, min privata wiki.