Nekromanti Kampanjidé

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Hej!

Tänk er en kampanj på kanske 6-7 äventyr.
Fast alla äventyr är oneshots.
Men de utspelar sig i samma universum.

Ok...

Nutid, vår värld, fast med massa skräckgrejer, typ så som i Chock, Kult, Call of Cthulhu eller så, Det ligger där bortom slöjan och gömmer sig för vanligt folk.

Varje äventyr kommer i sig vara ett förhoppningsvis läskigt och spännande äventyr fast till en början hänger de inte ihop. Det blir först i sista äventyret det visar sig att varenda äventyr är connected på något sätt och sista äventyret handlar om att pussla ihop ledtrådar från alla de andra händelserna i de andra äventyren.

Jag har en vag idé om ett multinationellt företag typ Umbrella eller Massive Dynamics som håller på med något ockult, de kanske försöker öppna portaler eller frammana något eller korsa demoner med hamstrar.

Ett äventyr skulle kunna uspela sig på en oljerigg där något fasansfullt släppts ut av företaget som äger riggen. Survival horror.

Nästa äventyr kan vara på en arkeologisk utgrävning nånstans, sponsrad av samma företag.

Och så vidare...

Fast man får inte reda på allt det här förrän i sista äventyret där RPna är agenter som ska stoppa hela den ockulta sammansvärjningen/konspirationen. Som handouts då kommer de få några dokument som liksom sammanfattar de tidigare händelserna och där deras tidigare förehavanden går att läsa om.

Jag tänker GUMSHOE-systemet för detta eftersom fokus kommer ligga på undersökning.

Låter detta kul?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Well... I teorin ja. Tricket är att avslöja det på ett sätt där man som spelare känner att allt klickar på plats i ett ögonblick: Dvs det måste finnas tillräckligt stora frågetecken genom alla äventyr som gör att spelarna går och grunnar på dem hela tiden, men de får inte vara så stora att spelet känns hopplöst. Varje äventyr behöver så att säga kännas avslutat, även om man inte har alla detaljerna, för att det ska vara roligt, tror jag. Och jag tror också att det är viktigt att sammankopplingen inte känns för långsökt.

Så jag tror att det blir svårt att få ihop något bra, men om du får det tror jag att det kommer vara fantastiskt.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag tror inte jag behöver ha dom undrandes egentligen efter varje äventyr. Jag kan ha lite gömda ledtrådar på handouts osv som inte spelar någon roll i det aktuella äventyret men som de plötsligt får se i ett nytt ljus i sista äventyret.

Varje äventyr kan gott få kännas avslutat. De behöver faktiskt inte ens veta att det är i samma universum så att säga förrän kanske några äventyr in.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Förlåt, ett förtydligande. De kommer spela helt olika karaktärer i varje äventyr.

Ena äventyret är man oljeriggsarbetare i Östersjön och i nästa är man småstadspoliser i Texas och i nästa är man deltagare i en dokusåpa på en tropisk ö. Alltså en rad till synes icke sammanhängande äventyr med till synes helt skilda individer.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ape of Wrath;n119719 said:
Jag tror inte jag behöver ha dom undrandes egentligen efter varje äventyr. Jag kan ha lite gömda ledtrådar på handouts osv som inte spelar någon roll i det aktuella äventyret men som de plötsligt får se i ett nytt ljus i sista äventyret.

Varje äventyr kan gott få kännas avslutat. De behöver faktiskt inte ens veta att det är i samma universum så att säga förrän kanske några äventyr in.
Okej, jag vet inte vad du har för elitspelare i åtanke med det där hade nog inte funkat i nån av mina spelgrupper =D Om de inte undrar, och ifall äventyren känns avslutade, så skulle nästan alla helt enkelt ha glömt bort allt som skulle bli relevant när det väl kommer till avslöjandet. Om inte avslöjandet så att säga skriver lösningen på näsan på dem.

Men om du har spelare med riktigt, riktigt bra minnen så kan det ju kanske funka.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Ja, Nights Black Agents är ju Gumshoe-systemet i grund och botten. Men det blir nog Fear Itself som också är Gumshoe fast med Ordinary Joe's, inga superagenter.

Fridigern

Swordsman
Om jag bar spelare skulle mitt intresse vara svalt om jag inte visste att allt hängde ihop redan från början, däremot skulle jag gilla idén med one-shot-rollpersoner om jag visste att det skulle spela roll för upplösningen vad som hände i varje enskilt äventyr. Man skulle grunna på vad som länkade samman, läsa pusselbitar mm. I några av äventyren skulle man kunna stöta på info från de tidigare, typ suspekta hemsidor och liknande. Man skulle få metaspela att man inte kände till något innan dess då såklart. Med den premissen skulle man behöva ett grymt bra huvudmysterium.

God45

#PrayersForBahakan
Jag älskar det! Kör så det ryker! Du behåller ju inte hålla igen alls, alla karaktärerna kan dö i alla scenariona utan att det påverkar kampanjen!

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Fridigern;n119749 said:
Om jag bar spelare skulle mitt intresse vara svalt om jag inte visste att allt hängde ihop redan från början, däremot skulle jag gilla idén med one-shot-rollpersoner om jag visste att det skulle spela roll för upplösningen vad som hände i varje enskilt äventyr. Man skulle grunna på vad som länkade samman, läsa pusselbitar mm. I några av äventyren skulle man kunna stöta på info från de tidigare, typ suspekta hemsidor och liknande. Man skulle få metaspela att man inte kände till något innan dess då såklart. Med den premissen skulle man behöva ett grymt bra huvudmysterium.
Ja huvudmysteriet kommer jag behöva fila ordentligt på. Jag har massa idéer men inget köttigt än så länge.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Rymdhamster;n119732 said:
Okej, jag vet inte vad du har för elitspelare i åtanke med det där hade nog inte funkat i nån av mina spelgrupper =D Om de inte undrar, och ifall äventyren känns avslutade, så skulle nästan alla helt enkelt ha glömt bort allt som skulle bli relevant när det väl kommer till avslöjandet. Om inte avslöjandet så att säga skriver lösningen på näsan på dem.

Men om du har spelare med riktigt, riktigt bra minnen så kan det ju kanske funka.
Nja du har nog rätt, de har nog varken bättre eller sämre minnen än nån annan så det här får jag ju jobba med på nåt sätt.

Vi brukar anteckna rätt friskt och vi brukar alltid börja med att recappa vad vi gjorde sist, det kanske räcker?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Haha elitspelare by the way. Det ska jag slänga i deras ansikten när de inte Nappar upp mina ledtrådar. Jag ba "men vafan jag trodde ni var elitspelare!?!?"