Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
Några kanske läste ett inlägg jag skrev igår (på kulturforumet) som iofs var vettigt, men inte hörde hemma där. Inlägget var mest ett uttryck för min frustration över hur korkat världen beter sig och hur maktlös man är när det gäller att åtgärda det. Varenda gång man tittar på nyheterna blir man förbannad och önskar att man kunde ställa saker och ting tillrätta.
Jag funderade kring detta och råkade av en händelse förknippa detta med ett koncept jag bollat runt i huvudet ett tag: den välvilliga konspirationen. Till och med Adam Weisshaupt hade som mål att "ennoble and perfect mankind" när han startade Illuminati, även om det i hans fall innebar att först ta kontroll över världen.
Ur dessa två ideer växte en spelbar kampanjide fram, där man verkligen skulle kunna göra en skillnad.
OK, så till kampanjen:
Låt os säga att en konspiration existerar, och även om den är kraftfull så har den inte kontroll över världen. Den är kanske jämförbar i makt med någon av världens större underrättelsetjänster. Denna konspiration har som mål att skydda ock hjälpa mänskligheten, att rätta sådant som är fel (adjöss till Windows XP med andra ord ) och att ge en knuff i rätt riktning ibland.
Denna konspiration är uppbyggt enligt ett cell-system på traditionellt konspirationsmaner för att minimera risken att en stor del slås ut. Varje cell är ganska fri att agera självständigt, och kan vid behov få vissa resurser via sin överordnade cell.
Spelargruppen skulle då bestå av en sådan cell. Ett typiskt speltillfälle skulle då bestå av att gruppen tittar genom en dagstidning, hittar något som de tycker borde fixas, får klartecken från sin överordnade och sedan fixar det. Är ambitionsnivån låg kanske de utreder en korrumtionsskandal på ett sjukhus, är den lite högre kanske de löser ett kidnappningsdrama, är den riktigt hög kanske de väljer att ställa Ariel Sharon inför rätta för brott mot mänskligheten. Om spelledaren inte gillar iden (inte spelbar) eller om den bara är löjlig (sätta dit den som satte fyr på en papperskorg) så får de inte klartecken från sin boss eller får besked om att en annan grupp jobbar på det.
Kampanjen kommer alltså att i mycket hög grad vara spelardriven och beroende av improvisation. Jag bedömer dock improvisationen som ganska enkel, speciellt mot bakgrund av att de flesta nyhets-stories bara är mindre varianter av sådant man sett hundra gånger tidigare (hur många gånger har man sett "Politiker X missbrukar kreditkort", "Kändis Y har drogproblem/ätstörningar", "U-land Z drabbas av svältkatastrof/inbördeskrig"?).
Spelarna kommer alltså att verka utanför lagen men för rätt.
Nå, vad tror ni. Är det spelbart?
Jag funderade kring detta och råkade av en händelse förknippa detta med ett koncept jag bollat runt i huvudet ett tag: den välvilliga konspirationen. Till och med Adam Weisshaupt hade som mål att "ennoble and perfect mankind" när han startade Illuminati, även om det i hans fall innebar att först ta kontroll över världen.
Ur dessa två ideer växte en spelbar kampanjide fram, där man verkligen skulle kunna göra en skillnad.
OK, så till kampanjen:
Låt os säga att en konspiration existerar, och även om den är kraftfull så har den inte kontroll över världen. Den är kanske jämförbar i makt med någon av världens större underrättelsetjänster. Denna konspiration har som mål att skydda ock hjälpa mänskligheten, att rätta sådant som är fel (adjöss till Windows XP med andra ord ) och att ge en knuff i rätt riktning ibland.
Denna konspiration är uppbyggt enligt ett cell-system på traditionellt konspirationsmaner för att minimera risken att en stor del slås ut. Varje cell är ganska fri att agera självständigt, och kan vid behov få vissa resurser via sin överordnade cell.
Spelargruppen skulle då bestå av en sådan cell. Ett typiskt speltillfälle skulle då bestå av att gruppen tittar genom en dagstidning, hittar något som de tycker borde fixas, får klartecken från sin överordnade och sedan fixar det. Är ambitionsnivån låg kanske de utreder en korrumtionsskandal på ett sjukhus, är den lite högre kanske de löser ett kidnappningsdrama, är den riktigt hög kanske de väljer att ställa Ariel Sharon inför rätta för brott mot mänskligheten. Om spelledaren inte gillar iden (inte spelbar) eller om den bara är löjlig (sätta dit den som satte fyr på en papperskorg) så får de inte klartecken från sin boss eller får besked om att en annan grupp jobbar på det.
Kampanjen kommer alltså att i mycket hög grad vara spelardriven och beroende av improvisation. Jag bedömer dock improvisationen som ganska enkel, speciellt mot bakgrund av att de flesta nyhets-stories bara är mindre varianter av sådant man sett hundra gånger tidigare (hur många gånger har man sett "Politiker X missbrukar kreditkort", "Kändis Y har drogproblem/ätstörningar", "U-land Z drabbas av svältkatastrof/inbördeskrig"?).
Spelarna kommer alltså att verka utanför lagen men för rätt.
Nå, vad tror ni. Är det spelbart?