Nekromanti Kampanjmiljö som PDF kontra Wiki

Frippe

tackar som frågar
Jag och en kamrat skriver just nu på en fantasykampanjmiljö. Nu håller vi som bäst på att sätta ihop en första version av ett samlat dokument över hela regionen. Det är ganska mycket material (300,000+ tecken) och vi funderar på om det kanske är bättre att skapa en wiki för intresserade att läsa i. Vi är inte helt klara med alla för- och nackdelar, det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Vad säger ni? Jag har försökt söka runt lite på forumet på "wiki", det var inte helt enkelt. Men jag har iaf snappat upp att Guran89 skapat en wiki för Novum Solari. Är det någon annan som har det upplägget?

kwarnberg

Swordsman
Jag gillar, inte helt överraskande, idén om en värld beskriven i wikiform. Men jag tror det är starkt bundet till hur man är tänkt att använda den. I just Novum Solari (vars utveckling och wiki ligger lite i dvala just nu) är tanken att wikin ska kunna användas som en in-game-resurs. Den ska fungera som en plats dit rollpersonerna kan vända sig om de söker information om någonting i världen. När arbetet återupptas kommer jag renodla den till ren världsbeskrivning, i stället för blandat regler och värld som den är nu.

Om det är viktigt att man har koll på den mesta informationen om världen skulle jag föredra en mer linjär struktur i form av PDF. Handlar det i stället om att hitta information allt eftersom behovet uppstår tror jag wiki kan fungera bra.

Frippe

tackar som frågar
Kul att få lite utveckat om din tanke med din wiki. Jag tänker mig att vår wiki dels skulle kunna fungera som en SL-resurs under spel. Men kanske också som en "igångsättare" för ävenyrsideer. SL börjar läsa artikeln om Huset Frände och deras duster med Huset Ulv. en ide föds som kryddas med något från artikeln om klockfolket eller skimmertopparna. SL kommer på att det behövs ett värdshus i storyn, så han kollar in artikeln om värdshuset Gamle Trofast, vilket med lite modifikation passar bra i storyn.

I wikin kan också mer kuriösa delar få ta mer plats. Kortnoveller, sånger, dikter. Sånt som kanske väljs bort pga att de inte riktigt kommer upp i en tillräckligt hög allmänintressenivå, men som är bra stämingsskapare.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag brukade använda wikis tidigare; numera orkar jag inte med dem eftersom de ofta kräver att man skriver sin text i kod och det funkar inte för mig. Om jag hittade någon wiki som dels kunde synkas bra så att jag både kunde ha en version "i molnet" och en "offline" och som hade bra wysiwyg-redigering a' google docs, kanske.

Numera lägger jag allting i google docs. Det är lite, lite extrajobb att få länkar att funka men det är SÅ mycket enklare att redigera text (upplever jag). Större texter delas upp i flera del-dokument, t.ex. efter kapitel. Jag jobbar ju generellt med texter som någon gång i framtiden ska tryckas, så ofta har jag en idé om en linjär ordning och då funkar kapitel bra; ska man ha en mer ickelinjär struktur skulle jag nog använda mappar och den sortens struktur istället.

Google docs kan sedan delas; antingen enskilda dokument eller hela mappar.

Jag gillar också att google docs har konstant synkronisering; flera personer kan redigera samma dokument samtidigt utan att man måste gå in och joxa i efterhand. Ger man kommentar- och förslagsrättigheter till några personer så kommer deras kommentarer och förändringar alla in i samma dokument - det man själv redigerar i. Så mycket mindre skicka-runt-dokument-cirkus.

Det jag skulle älska är väl en wiki med google docs som grund, eller något slags tillägg till google docs som gjorde det lättare att skapa länkar, t.ex. att kunna markera ett ord och välja "skapa nytt dokument" eller "hitta dokument med det här ordet som namn"... Hm...

Frippe

tackar som frågar
Tack för bra feedback krank. Vi använder google docs för skrivandet, kanske är lika enkelt att ha det som distributionskanal sen när vi är färdiga.

da_bohz

Swordsman
Frippe said:
Kul att få lite utveckat om din tanke med din wiki. Jag tänker mig att vår wiki dels skulle kunna fungera som en SL-resurs under spel. Men kanske också som en "igångsättare" för ävenyrsideer. SL börjar läsa artikeln om Huset Frände och deras duster med Huset Ulv. en ide föds som kryddas med något från artikeln om klockfolket eller skimmertopparna. SL kommer på att det behövs ett värdshus i storyn, så han kollar in artikeln om värdshuset Gamle Trofast, vilket med lite modifikation passar bra i storyn.

I wikin kan också mer kuriösa delar få ta mer plats. Kortnoveller, sånger, dikter. Sånt som kanske väljs bort pga att de inte riktigt kommer upp i en tillräckligt hög allmänintressenivå, men som är bra stämingsskapare.
Jag ser inte riktigt att en wiki är försvarbar med de användningar du beskriver.
?Skulle mycket hellre ha en väl disponerad PDF med hyperlänkar, innehållsförteckning och index.

?... och vad gäller de kuriösa delarna kan de eventuellt då få en egen liten samlingsPDF eller liknande.

Celledor

Hero
Jag höll på för ett tag sedan att bygga en wiki liknande sida för eventuella rollspel jag släpper där det fanns en funktion som gjorde att man kunde spara ner allt eller utvalda delar som en PDF. PDF:en blev du automatiskt redigerad så att den liknade en rollspelsbok som man köper. Det är nog rätt mycket kvar för att göra klart det om jag ens har kvar koden, men jag tror fortfarande på idéen.

Jocke

Man med skägg
Jag har aldrig fattat hur det är tänkt att man ska hitta "rätt" sak i en wiki. Det känns som att de alltid vill gömma sitt innehåll för allt annat än sökord och länkar från andra artiklar. (då menar jag inte wikipedia som innehåller så mycket att man kan söka på vad som och få träff, utan mer mindre wikis om tv serier eller spel eller så). Jag vill kunna överblicka innehåll. Obs det här kan vara jag som aldrig hittat "index" knappen som alla wikis alltid har pga min egen dumhet.

Paal

Imaginär fantast
En wiki känns som något ofärdigt, ett pågående projekt. En PDF är mer en färdig produkt. En PDF är dessutom lättare att layouta och få till en enhetligare känsla i. Den känns mer på riktigt :)

Frippe

tackar som frågar
Jocke;n220636 said:
Jag har aldrig fattat hur det är tänkt att man ska hitta "rätt" sak i en wiki. [...] Jag vill kunna överblicka innehåll.
Paal;n220638 said:
En wiki känns som något ofärdigt, ett pågående projekt. En PDF är mer en färdig produkt. En PDF är dessutom lättare att layouta och få till en enhetligare känsla i. Den känns mer på riktigt :)
Jag tror jag är med på hur ni menar och förhoppningen är ju att den som läser ska känna att materialet är genomarbetat. Att det är en precis som du skriver Paal, en färdig produkt. Sen går det ju alltid att uppdatera texter och lägga till material, me det blir ju mycket tydligare med ett samlat dokument. Ex. Jutkusten uppdateras till Jutkusten 1.5 .