Det blir ändå (enligt solvebring) fel att säga att 4th och 3.5 skulle vara same shit, fast den senare snäppet bättre. Inte för att jag själv spelat D&D4, dock har jag läst recensioner både här och på andra ställen. Man kan säga att jag hört mig för och begrundat...
Saken är den att D&D4 skall vara snabbare och mer encountervänligt. D&D3.5 är bredare, men långsammare.
Så, även om man släpper fler mer världsbeskrivande böcker till 4th så är det ändå i sin grund mer encountervänligt och snabbare att arbeta med. Det är mer back to krigsspel kan man kanske säga.
Så... Det är inte samma sak. Just kommentarerna "4:an skulle lika gärna kunna vara ett annat spel", från de flesta D&D-forumiterna här, bevisar den skillnaden.
Så, att rekommendera 4:an framför 3.x är svårt, eftersom skillnaden tycks vara genomträngande. Smaksak, är kort och gott vad det är.
Jag har nyligen börjat spela D&D, och det 3.5. Jag kom över mina 3.5 böcker i och med det att 4th Ed kom ut. Många ville komvertera om och därför såldes 3.5 böcker relativt billigt.
Jag lyssnade dock noga på forumet först. Många sade åt mig att skita i D&D3.5 och köpa 4th som var nytt och fräscht istället. Överväga var kort och gott det jag fick göra.
jag kollade på vad 3.5 levererade och senare vad 4:an leverade. För mig verkade 3.5 mer "old school-fantasy", - generell, amerikanskerad fantasy kanske jag skall säga - och mer breddat. Jag har inget emot strid, dock vill jag ha fler moment och mycket att röra mig med, så att jag kan köra ett stadsupplägg om jag vill och gå lite djupare med det. Encounters är inte det allra viktigaste för mig. Så, 3.5 blev det.
Detta blir ungefär som att jämföra DoD från Äventrysspel med DoD från Riotminds, kanske man skulle kunna säga. Jag kan inte säga åt folk vilket de borde skaffa före det andra. Jag har gjort det många gånger, sant och visst. Jag har klagat en hel del på 6:an. Men det tills jag verkligen började spela det, spela det mycket.
Numera skulle jag vilja säga att det är två olika sorts spel. Vad det kommer till den Blå boxen, första DoD, kan jag inte säga mycket. Dock kan jag säga att DoD efter det fram till det 90-talet i princip är samma DoD. Det har gjorts skillnader på vissa regelbitar och det har tillkommit mer kött i största allmänhet med åren, men EDD och DoD91 har sina släktband. DoD6 är någonting helt annat. Det tillkom regler som rent av kändes främmande för en annan, världen var revolutionernade för att vara något DoD jag var van. Det kändes en så stor skillnad verkligen, när jag kikade på 6:an för första gången.
Idag kan jag säga att EDD egentligen det bästa DoD (även om jag lirar DoD91 för att det finns mer kött att ta av där)- men det av de äldre från Äventyrsspel. DoD6 är någonting helt annat, och jag rekommenderar egentligen folk som gillar svenska rollspel att skaffa båda två.
Kort och gott: Strider om D&D3.5 och 4th har synts på många ställen. Kort summerat, enligt min uppfattning verkar det dock vara sådana skillnader i spelkänsla och vart man velat lägga speltyngden att det helt enkelt blir skumt att rekommendera dem över varandra som ett "bättre D&D". Det är två väldigt skillda D&D, så man bör nog verkligen känna sig för själv vilket som känns fantasylir på den nivå man vill ha det.
Det är t.ex. kul när jag frågade vilka som lirade D&D4 på en D&Dkanal på irc. Det blev genast krig. Vissa skrek 3.5 och vissa skrek 4th. Det som egentligen var grejen var inte det att vissa gillade världsstämningen bättre i det ena eller det andra, utan allt berodde på speltyngden och systembitarna och det - system - är något så verkligen är en smaksak.
... Klaga på rollspel, det kan man göra, och man borde helt klart säga vad man tycker och göra sina åsikter hörda. Det är liksom hela grejen med att diskutera och jämföra. Vad vore ett forum ananrs?
Men vad det kommer till att rata spel av samma urspruung före det andra när det kommit till en punkt då det börjar bli vida skillnader känns konstigt. Några gillar EDD, några gillar Chronopia, några gillar de allra äldska D&D och några gillar de nyare. Om alla de skall föra krig om vilken version som är mest ultimat sen blir det ett eveig gnat som aldrig kommer att ta slut, eftersom ingen kan ändra sin smak av vad som är roligare.