Jag tycker det känns som att en del av designfilosofin i många indiespel är att de ska vara förberedelselösa och gärna ganska kortspelade, en kväll eller två. Med den filosofin är det inte så förvånande att det ligger till på det sättet. Men vad beror det på? Kanske att många i den svängen tröttnat på att det ska ta många långa timmar att få ut det man vill från ett spel och att detta också agerar som en barriär för folk som inte kan spelet. Sedan kanske det hör till att publiken blir äldre och att spelen anpassas mer för vuxenliv med begränsad fritid. Av någon anledning har det i alla fall blivit en stor grej med indiespel att de ska vara ganska "små" i sitt scope. Men allt det här vet du ju.
Kampanj som består av oneshots låter för övrigt mycket som den idé chrull hade till en scifikampanj, som spelas med olika spelare varje gång på t.ex. Repetikon och andra liknande tillställningar. Då kör man en kvälls äventyr en gång någonstans i universum och en annan kväll kör man ett annat äventyr någon annanstans i universum. Då kan det så klart också vara roligt om det som händer i det ena äventyret på något sätt påverkar det andra.
Annars blir nog kampanj i form av oneshots blir mest ett utforskande av en spelvärld, fast med nedslag i olika delar av världen, ur olika karaktärers perspektiv etc. Jag tycker det är en klockren grej som jag gärna skulle göra mer.
Jag har inte spelat så jättemånga av spelen i de där listorna, men jag håller i alla fall inte med om att OSR bara skulle funka som kampanjspel. Annars håller jag nog med om att de flesta spel passar bäst när man lägger ett gäng möten på dem. Jag har nog mestadels spelat det som oneshots faktiskt. Annars vore det nästan trevligare att få en lista på vilka spel som tvärtom funkar bra som oneshots.