Nekromanti Kampanjstart/Utvärdering av roll20

Feuflux

omjonasson.se
  • Inbyggda ljud/video-funktionen (
  • Färdigheter/tärningsrull (ni kommer få varsin färdig rollperson)
  • Hur det funkar att leta upp bilder på platser/personer när det behövs visuell input.
  • Vid detaljerade kartor (dvs där det spelar stor roll vart folk står): fog of war/vem flyttar markörerna? (SL flyttar alla kontra alla flyttar sin egen)
  • SLP/föremål-bibliotek så spelarna när som helst kan läsa på om dem
  • Musik/bakgrundsljud

Robban

Hero
Nästa onsdag är jag i Grekland och leker hoplit, hoppar fallskärm och annat bös (kanske inte allt på samma dag då). Men veckan efter och fortsättningsvis funkar för min del.

Feuflux

omjonasson.se
Äsch det hade du ju berättat för mig och allt, high five närminne. :gremsmile:

Fram en vecka med det hela.

Anchorman

Swashbuckler
Jag jobbar tyvärr Onsdag kvällar. Jag är gärna med, men nu under hösten kan jag bara Måndag-tisdag eller söndag

Robban

Hero
Både tisdag- och söndagkvällar funkar för min del. Jag kan egentligen alla kvällar utom måndagar och lördagar.

Anchorman

Swashbuckler
Nu vet ju jag inte om det går för Feuflux att spela någon av dagarna jag kan men jag ställer ändå några frågor:

Hur lång är ungefär kampanjen? Är det fem tillfällen eller femtio? Jag förväntar mig ingen exakt siffra men det kan vara bra att ha ett hum så jag vet om jag signar upp på några veckor eller några månader.

Inbyggda ljud/video-funktionen (det är alltså ett krav att ha webcam+mikrofon)

Ok jag har spelat en del över skype nu (enbart skype inget annat program) och vi har bara kört ljud. Personligen föredrar jag det över både ljud och video, jag ser liksom inget syfte alls med att video ska vara inblandat.
När jag spelar i God45s mage kampanj och de är andra spelare som integrerar i en scen jag inte är med i så brukar jag stänga av micen och luta mig tillbaka och bara lyssna, det känns som video bara komma lägga på ett lager av att känna att någon stirrar en rätt i nyllet hela tiden :gremtongue:

I övrigt tycker jag det ser bra ut, jag tror det är bra att använda roll20 så lite som möjligt och bara prata. Det är lättare att hålla immersionen då tror jag, så jag tror det kan vara värt att ha i huvudet att går det att beskriva någon/något/en plats utan att lägga upp en bild eler karta så gör det.

Sen undrar jag över färdiga karaktärer, hur färdiga menar du?
Om det bara är stats så visst :gremsmile:
Är det däremot:
"Du ska spela en alkoliserad två barns pappa som är 35 år och flintskallig."
Så låter det inte så kul

Feuflux

omjonasson.se
Söndagskvällar borde fungera faktiskt, vilket verkar vara enda dagen när alla vi 3 kan. Fascinerande att det ska vara så svårt att få till speltillfällen. :gremsmile:
Skitbra med frågor och jag förstår att jag varit otydlig på vissa punkter.

Anchorman said:
Hur lång är ungefär kampanjen? Är det fem tillfällen eller femtio? Jag förväntar mig ingen exakt siffra men det kan vara bra att ha ett hum så jag vet om jag signar upp på några veckor eller några månader.
Min tanke nu är att försöka hålla igång under hösten, men det är inte så att jag sitter på en stor hög med färdiga uppdrag så jag kan inte säga "jag räknar med X speltillfällen". Det beror väl på hur kul folk har gissar jag.

Anchorman said:
Inbyggda ljud/video-funktionen (det är alltså ett krav att ha webcam+mikrofon)

Ok jag har spelat en del över skype nu (enbart skype inget annat program) och vi har bara kört ljud. Personligen föredrar jag det över både ljud och video, jag ser liksom inget syfte alls med att video ska vara inblandat.
När jag spelar i God45s mage kampanj och de är andra spelare som integrerar i en scen jag inte är med i så brukar jag stänga av micen och luta mig tillbaka och bara lyssna, det känns som video bara komma lägga på ett lager av att känna att någon stirrar en rätt i nyllet hela tiden :gremtongue:

I övrigt tycker jag det ser bra ut, jag tror det är bra att använda roll20 så lite som möjligt och bara prata. Det är lättare att hålla immersionen då tror jag, så jag tror det kan vara värt att ha i huvudet att går det att beskriva någon/något/en plats utan att lägga upp en bild eler karta så gör det.
Det är det här jag vill utvärdera. Jag har personligen ingen aning om video blir bra, men jag vill testa det. I övrigt är det en inställning per person om man vill använda video så det är möjligt att blanda.

Anchorman said:
Sen undrar jag över färdiga karaktärer, hur färdiga menar du?
Om det bara är stats så visst :gremsmile:
Är det däremot:
"Du ska spela en alkoliserad två barns pappa som är 35 år och flintskallig."
Så låter det inte så kul
De färdiga karaktärerna kommer bara användas vid utvärderingen och är extremt basic. Typ "en mening om karaktärsdrag och 3 färdigheter med töntiga tärningskombinationer för att testa funktionaliteten i roll20".

Blir det en riktig kampanj så får alla göra sina egna rollpersoner och då tar vi också ett snack om regelsystem (men det kommer definitivt bli något enkelt).

Iskaral

Swordsman
Jag är tekniksvag (kan behöva lite hjälp där), men försiktigt intresserad. Jag kommer att kunna spela de flesta kvällar i veckan om jag är med.

Anchorman

Swashbuckler
Ok då har jag bättre koll!

Angående video, jag har ingen webcam nu men kan ju köpa om vi beslutar oss för att använda det.
Dock kommer jag inte köpa det bara för ett test innan vi har bestämt oss för om vi ska ha det eller inte.

En sista fråga:

Jag räknar med att kunna alla Söndagar, men samtidigt så ska jag börja en utbildning, och om det är så att det är något projekt som ska in så lär det vara hektiskt.
Så min fråga:
Hur illa är det om man missar något speltillfälle någon gång? Är det så att de andra kan köra utan den som är borta eller måste alla vara med alla gånger?

Feuflux

omjonasson.se
Iskaral: det ska inte vara nåt krångel med teknik (och är det det så hjälps vi åt för att lösa det).

Anchorman: köp ingen webcam bara för det här! Det räcker för den delen med att en till förutom jag själv har video för att kunna göra en minimal utvärdering, och känner vi sen att det här var awesome så kan du ju skaffa en sen. Det är inget som det hela ska falla på i alla fall.

Anchorman2: jag har väl tänkt mig en serie småäventyr och då ska det gå att missa ett sådant utan några problem. Det som kan ställa till det är väl snarare om vi inte hinner ett äventyr på ett speltillfälle. 2 timmar är ju lite klent (men jag har inte tid/ork med mer i nuläget). Men det löser sig det med!

Nu har väl robban hunnit resa iväg, men om vi kör söndagar och han är hemma igen den 24:e så borde vi kunna köra det här den 25:e.

Feuflux

omjonasson.se
Resultat

• Inbyggda ljud/video-funktionen (
  • Färdigheter/tärningsrull (ni kommer få varsin färdig rollperson)
  • Hur det funkar att leta upp bilder på platser/personer när det behövs visuell input.
  • Vid detaljerade kartor (dvs där det spelar stor roll vart folk står): fog of war/vem flyttar markörerna? (SL flyttar alla kontra alla flyttar sin egen)
  • SLP/föremål-bibliotek så spelarna när som helst kan läsa på om dem
  • Musik/bakgrundsljud